Avatar billede Alex7862 Novice
09. oktober 2021 - 21:22 Der er 12 kommentarer

CPU ER FOR VARM

Hej alle sammen.
Jeg har lige fået mig en ny PC hjem som har en for varm CPU.

Den er sådan set fin når jeg ikke spiller og sådan men når jeg så går ind i CS GO fx så stiger den langsomt til de 80 grader. Jeg har LIGE skiftet kølerpasta, kan det være at jeg skal give den noget tid eller kan det være at motherboard ikke kan trække mit graffikkort ?
Eller kan det være at pc'en ikke kan trække en 37 '' skærm samt en 27 '' skærm?

Hjæælp
    Windows 10 Enterprise 64-bit
CPU
    Intel Core i7 4790 @ 3.60GHz    33 °C
    Haswell 22nm Technology
RAM
    16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
    MSI B85M-E45 (MS-7817) (SOCKET 0)    27 °C
Graphics
    Acer XB271H AÅ (1920x1080@144Hz)
    32G1WG4 (1920x1080@144Hz)
    4095MB NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER (ASUStek Computer Inc)    39 °C
Storage
    931GB Western Digital WDC WD10EZRX-00L4HB0 (SATA )    23 °C
    465GB Samsung SSD 860 EVO 500GB (SATA (SSD))    32 °C
Optical Drives
    No optical disk drives detected
Audio
    NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
Avatar billede fase Professor
09. oktober 2021 - 22:22 #1
Du har lige fået en ny PC hjem, som du har skiftet kølepasta på, hvorfor har du skiftet kølepasta på en ny PC? Nå, bortset fra det så tyder det på, at du har smurt for meget pasta på eller kølelegemet ikke har kontakt nok til CPU'en. Du har formentlig gjort både CPU og kølelegeme rene med sprit, så de var helt rene, inden du smurte et tyndt lag kølepasta på og satte kølelegemet korrekt på igen.
Avatar billede Alex7862 Novice
09. oktober 2021 - 22:34 #2
Jeg har tørret det af med en tør klud og kommet lidt pasta på og uden at smørre det eller noget og så har jeg kommet køleren på
Avatar billede fase Professor
09. oktober 2021 - 23:09 #3
Der bliver tit noget kølepasta tilbage på både CPU og kølelegeme, når du skiller dem ad, så de skal gøres helt rene med en klud med sprit på, inden du kommer lidt kølepasta på og sætter tingene sammen.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2021 - 00:07 #4
Gerne mere end for lidt. Kølepasta i mængde er aldrigt defineret årsagen til fejl, aldrig.
Jeg har set mange ting, først og fremmest er kølepasta til at overføre varme fra CPU til køleren, så gerne lidt for meget end alt for meget og aldrig for lidt.
Problem opstår kun hvis monteringer har forkert vinkel, og derfor overfører ikke nok varme til køleren.
Eller blot dit køler er ikke tilpasset til dit CPU speficikationer, måske skift det til større køler kan hjælpe, eller skifte det til vand-køler/væske-køler kan hjælpe.

Fortsat god dag og held og lykke med at finde ud af det.

Hopper af tråden.
Avatar billede Alex7862 Novice
10. oktober 2021 - 01:25 #5
Må man godt bruge helt normalt babywipes til at tørre det af med da ?
Avatar billede puren Ekspert
10. oktober 2021 - 01:54 #6
ikke alt køle pasta er ens.. eneste kølepasta jeg brugt i mange år er noctua NT-H1

og heller for meget end for lidt, du kan altid tøre extra væk med en vatpind men pas på ikke alle ens nogle er elektrisk ledende så læs lige inden du smøre dit bundkort ind i kølepaste
til ALLE der siger man kan komme for meget på se en video https://www.youtube.com/watch?v=rAid5G30-WM&ab_channel=JayzTwoCents og vi snakker bagefter

alex >> lidt en skam du ikke skriver hvilken køler du har men den skal MINST have en TDP på 82
10. oktober 2021 - 09:04 #7
@#6.
Nej Puren, der må ikke komme for meget på.
Hvis man kommer for meget på, bliver afstanden mellem CPU og Køleprofilen for stor, og så virker det isolerende.
det vil også blive presset ud over kanten, komme ned i soklen og ud over det omkring liggende.
Avatar billede puren Ekspert
10. oktober 2021 - 11:37 #8
rogerrabbit >> der er så mange videoer og andet data på nettet der alle kommer frem til samme konklusion eneste fejl er at komme for lidt på... så kommer der for tykt et lag er så fordi du ikke har spændt profilet hårdt nok til, hvis eller må du vise noget data der  giver hold i din påstand
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2021 - 13:05 #9
Man skal ikke påføre mere pasta til end som overfladen på køleprofilen der passer til cpu har.
Mange køleprofiler har fjedre der holder den på plads. Og påfører man for meget på, kan det ud over det kommer ud på bundkortet, også gøre at afstanden mellem køleprofilet og cpu bliver for stor så så pc ville blive varmere end med den korrekte mængde. En størrelse på en ært midt på cpu er i langt de fleste tilfælde nok til at fordele på hele køleprofilens overflade.
Det er det jeg har fået og vide, og video her er på samme bølgelængde.
https://www.howtogeek.com/301063/how-much-thermal-paste-should-i-apply-to-my-cpu/
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2021 - 13:09 #10
Sådan her har jeg fået at vide bør være den rette mængde. https://www.ekwb.com/wp-content/uploads/2016/06/09.jpg
Men det er jo aldrig en dårlig ide at teste når man har udført arbejdet 😊
10. oktober 2021 - 13:47 #11
@#8. Der er mange dårlige video på nettet.
Det kniber desværre med at finde de gode.
At der er en 10 videor der påstår noget, bliver det ikke rigtigt af.

Der er forskel på hvor stor en overflade CPU'en har.
For de små overflader der er i en bærbar skal der ikke ret meget på, og man bruger typisk noget der er lidt tyndere.
I Stationære og Servere har CPU'en en større overflade, derfor skal der mere på.
En Server CPU skal have 0,5 g/0,25 ml, som skal fordeles som et S, eller 5 prikker, som på en terning.

I skal også være opmærksom, de Køleplader hvor der står tal ved skruerne, skal de spændes i nummerorden, og løsnes modsat.
Avatar billede puren Ekspert
10. oktober 2021 - 17:08 #12
rogerrabbit >> vi er helt enig om at fordi mange gør det forkert bliver det ikke rigtigt men i videoen bliver den lille GPU sovset ind i pasta og den køre og den holder sig dejlig kold,

LinusTechTips og gamer nexus har lavet en video om køle pasta også og deres test når det sammen resultat for meget er ikke et problem for lidt er, de drøfter også måden at påføre det, det har ikke nogen betydning.