Avatar billede Lotte Praktikant
19. oktober 2021 - 11:14 Der er 6 kommentarer

Tastatur virker ikke

Hej
Min datter har en lenovo, hvor flere af hendes taster ikke virker. Bl.a i, k, backspace, mellemrum. Har forsøgt at opdatere Driver, men de er fine nok. Har set inde under øget tilgængelighed, der skulle der hellere ikke være noget. Så hvad kan der være galt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. oktober 2021 - 11:24 #1
Et tastetur er så grundlæggende, så hvis der er enkelte taster der ikke virker, er disse enten (1) tvunget til ikke at fungere (via et key-mapper program eller fremmed tastetur layout), eller langt mere sandsynligt, (2) din datter har spildt noget ned i tasteturet, så der er opstået kortslutning på tasterne.

Den lette måde at finde ud af om det er 1 eller 2 er, at sætte et eksternt USB tastetur til. Virker det på samme måde som det indbyggede, er det 1. Virker det uden problemer, er det 2.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2021 - 11:36 #2
Start Lenovo ind til BIOS.
Hvis dette er nyere udgave, er der måske knappenåls-hul du kan trykke med eksempel med SIM-slot ved smartphone.
Hvis ikke, er det højst sandsynlig med F2-knappen (andre gange kan dette være F10, F11, så man kan finde sit eget Lenovo model og se hvordan man hopper ind i BIOS).

Så snart man hopper ind i BIOS, deaktiver "HotKey Mode". Hvis den er aktiv, vil dette betyde at "Fn" knappen er aktivt så snart man tænder for PC'en.

Tråde om dette:
"How to use the function keys without pressing Fn in Windows 8.1/10"

https://support.lenovo.com/dk/da/solutions/ht103044-how-to-use-the-function-keys-without-pressing-fn-in-windows-8110
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2021 - 11:37 #3
Dette vil være under "Konfiguration" (Configuration) emnet inde i BIOS.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2021 - 11:39 #4
Og desværre skal tastaturen rengøres så det er tørt 🤷‍♂️😉😂😁👍🐱‍🏍✔
Avatar billede KHN Guru
19. oktober 2021 - 12:11 #5
Deaktiver alle tastaturgenveje og -forbedringer.

1) Søg efter og vælg Kontrolpanel. Vælg Øget tilgængelighed\Øget tilgængelighed\Gør tastaturet nemmere at bruge.
2) Fjern markeringen i alle felterne, og anvend indstillingerne, og genstart computeren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geninstaller tastaturdriveren.

1) Søg efter og vælg Enhedshåndtering.
2) Udvid tastatursektionen, og find driveren.
3) Højreklik på driveren.
4) Vælg Fjern enhed.
5) Genstart (sluk og tænd computeren), og lad Windows installere driveren.

Hvis dette ikke virker, kan du prøve at opdatere drivere.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brug fejlfinding af tastatur.

1) Højreklik på Windows-ikonet.
2) Vælg Indstillinger.
3) Vælg Opdater &sikkerhed.
4) Vælg Foretag fejlfinding.
5) Vælg Flere fejlfindingsværktøjer.
6) Vælg Tastatur og derefter Kør fejlfindingsværktøjet for at løse problemer med tastaturindstillinger.
Avatar billede Lotte Praktikant
21. oktober 2021 - 14:19 #6
Har desværre ikke et eksternt keyboard. Har prøvet de andre ting. K og i virke igen. Men delete, enter, o, l og fler ikke. Kunne ikke gøre noget i bios, da pil-taster og f10, f11 ikke ville virke. Om der skulle være spild noget i tastaturet, kan jeg ikke sige med sikkerhed, men hun har aldrig væske ved pc'en. Og der er hellere ikke noget, at se på det.