Avatar billede Uvanga Ekspert
21. oktober 2021 - 10:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Backup med Macrium Reflect

Dette indlæg er en opfølgning på tidligere tråd om Backup, og flytning af info fra PC til PC. Dette indlæg er som sådan ikke et spørgsmål, men kommentarer modtages dog gerne.

Nu har jeg brugt min test PC siden 09-09-2021, med de programmer, styresystem win10, og filer fra anden PC, som jeg har overført med Macrium Reflect. Det kører uden problemer, alt fungerer som på oprindelig PC. Et enkelt aber dabei er der dog, Access database skal man downloade igen,  så der er et valg at træffe, på hvilken PC vil man anvende Access. Win 10 giver ikke noget problem, kører uden krav om licensnøgle. Men da test PC oprindelig var installeret med Win 10, "griber" PC vel denne licens fra BIOS.
Alle gratis programmer, printere, og andet uden en enkelt købelicens, kører Ok. Jeg nævner "en enkel købelicens" da jeg har andre købelicenser, med op til 7 tilladte PC'er. Disse kører Ok, uden ekstra installation. Evt. driveropdateringer må man tage som de måtte dukke op.
Alt i alt kører test PC som den oprindelige PC, så nu er næste step at opgradere test PC til Win11👌
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2021 - 11:06 #1
Access kan du på original-pc have haft som enkeltbruger licens. Det er nok praktisk (her) at have en licens til flere, så den kan flyttes mellem pc'er.
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. oktober 2021 - 22:41 #2
ad#1
Tak for kommentar. Jeg har ikke behov for Access på min test PC. Test PC er udelukkende til test, og "prøveklud" Jeg har netop installeret Windows11 på test PC. Umiddelbart virker det som om PC er blevet lidt sløvet, men jeg giver det en chance, og vil teste videre.
Avatar billede supportsiden Professor
22. oktober 2021 - 01:14 #3
Macrium Reflect er et super program, har selv brugt det i mange år!
Husk at afinstallere evt. drivere der er specifikke for den "gamle" PC
De fleste nyere PC'er har ganske rigtigt Windows en digital licens i BIOS
Kør en oprensning med Ccleaner efter kloning (ccleaner.com/ccleaner/builds har en portable version)

Til sidst kør en kontrol af systemfiler ( gem som .cmd, kør som administrator)
@echo off
cls
echo Kør som administrator
echo Luk først alle programmer
echo.
pause
dism.exe /online /cleanup-image /checkhealth
dism.exe /online /cleanup-image /scanhealth
dism.exe /online /cleanup-image /restorehealth
dism.exe /online /cleanup-image /startcomponentcleanup
sfc /scannow
pause
shutdown.exe -f -r -t 00
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. oktober 2021 - 15:15 #4
For eksperimentets skyld prøvede jeg at flytte en Windows 11  til en gammel Medion PC MD8858 - som falder for win11 checket på flere punkter -der er tilsyneladende gået godt og Windows 11 blev aktiveret at digital licens.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. oktober 2021 - 15:16 #5
#4 flytningen var med Macrium reflection free.