Avatar billede mik28 Seniormester
24. oktober 2021 - 09:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Genstarter når D.O.C.P er aktiveret

Hej Eksperter

Jeg har omsider fået sat min computer sammen.

Den RAM jeg har købt lever tilsyneladende slet ikke op til specs.

1 x G.Skill Ripjaws V F4-5066C20D-16GVK hukommelsesmodul 16 GB 2 x 8 GB DDR4 5066 Mhz

Kører kun 2666 mhz. Der er åbenbart noget jeg ikke helt forstår

Mit setup et Asus Hero 8 wifi bundkort og en Ryzen 9 5900X CPU. Lige så snart jeg slår D.O.C.P til i BIOS'en så crasher systemet. Det vil sige at systemet bare bliver ved med at genstarte indtil det går i safe mode.

Nogen ideer.

Venlig hilsen

Mikael
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2021 - 09:36 #1
Jeg er ikke sikker her men tror dine ram kører rigtigt. Men andre må rette hvis jeg tager fejl.
Dine ram er et sæt af to moduler der hver kører 2666 mhz. Når du så har to lægges de tal sammen og du opnår en "samlet" hastighed på 2 x 2666 mhz.
Men en anden faktor er også samspillet mellem bundkoret og hvad cpu'en samlet  kan understøtte. Det må andre der er inde i sammensætning af hardware forklare for dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2021 - 09:37 #2
bundkoret skulle være bundkortet ;-)
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2021 - 07:39 #3
CPU maksimum RAM hastighed indikeres for: 3200 MHz

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-5900x

Det du har købt er ikke tilegnet til den?
Avatar billede mik28 Seniormester
25. oktober 2021 - 08:33 #4
Modtaget. Jeg troede egenligt bare at RAM'en var bagud kompatibel. Købte den hurtigste så der var headroom for noget overclocking. Man bliver jo klogere hver dag. Har du et forslag til hvad der en optimalt at sætte i.

Tak for hjælpen

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede mik28 Seniormester
25. oktober 2021 - 08:50 #5
Det er jo ikke sådan at systemet ikke virker. Det kører bare ikke optimalt :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2021 - 12:33 #6
Ja, det skal undersøges lidt. Måske er det features eller strømindstilling ind i Bios der skal ændres.
Avatar billede mik28 Seniormester
25. oktober 2021 - 17:55 #7
Jeg tror jeg har forstået lidt mere. RAM'en er næppe flaskehalsen i mit system. Det jeg har i nu er CL20, hvilket jo burde have været CL14. Til gengæld var det ikke ret dyrt. GPU'en er en 3060xc, PSU'en er Be Quiet 1000W. Det spiller ret godt.

Tusinde tak for dit input.

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2021 - 18:23 #8
CAS latency, det er den tid det tager for RAM'en at reagere på CPU'ens anmodning om data. Et lavere tal vil være hurtigere, når man sammenligner mellem RAM med samme hastighed (mhz). Selve RAM -hastigheden i MHz er den hastighed, som data bevæger sig mellem RAM og CPU. Til det vil et højere tal i MHz være hurtigere.

Du kan altid kontakte AMD Support, hvilken er testet og hvilken grænse den har.

Men ja, kig altid på dokumentationer.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2021 - 18:24 #9
Eks. om forskellige CL-klasser:
https://youtu.be/KBdo5_dFs1g
Avatar billede mik28 Seniormester
25. oktober 2021 - 19:13 #10
Lige over 3000 MHz kan den kører. 4200 mhz på CPU'en. Hvis jeg roder med spænding på RAM virker intet.
Avatar billede mik28 Seniormester
26. oktober 2021 - 16:03 #11
Det er vist ret akademisk. RAM'en er ikke flaskehalsen. Det er bare mærkeligt at man kan sige 5033 MHZ og mene noget andet. Jeg ved godt jeg burde vide bedre. Jeg kan tweake mit system til 4000 mhz og få intet ud af det, så det gider jeg ikke. 3000 mhz er fint for mig.

Igen, tak for hjælpen

Venlig hilsen
Mikael