24. oktober 2021 - 09:09 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Problem med grafik efter ny installation af Windows 10

Hej
Jeg har fået ovenstående problem med tekst og mine billeder teksten en blevet meget stor og mine billeder har ikke det korrekte udseende som de havde før.
Biled er meget bredere end normalt. Kan jeg resette driveren til grafikken?
Laptop Packard Bell 4GB AMD Atlon.
Mvh Jørn
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2021 - 09:30 #1
Hej Jørn. Du skal på grafik kortets hjemmeside og hente driveren til dit kort.
Alternativt: Kig i Windows update under "valgfrie opdateringer og gå i drivere.
Hent her driveren til dit grafik kort.
Hvis din pc ellers fungerer rigtigt efter du har fået opdateret grafik, så lad eventuelle andre drivere stå som en opdateringsmulighed hvis du løber ind i andre problemer. Jeg har været udsat for at en driver i Windows update fik min pc til at øpføre sig mærkeligt. Så jeg opdaterer ikke ubetinget hvis computere virker korrekt.
Håber du kommer i mål :-)
24. oktober 2021 - 16:23 #2
Hej jeg forsøgt og fulgt din løsning- men  i Windows update under "valgfrie opdateringer er der ingen valgfrie opdateringer?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2021 - 17:43 #3
Så bliver du nødt til at gå i enhedshåndteringen og se hvad kortet hedder der er typisk Nvidia eller AMD der bruges som grafik kort . Skriv evt i tråden her og vi hjælper dig.
24. oktober 2021 - 18:04 #4
Den hedder AMD Athlon
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2021 - 20:31 #5
Jeg tror nu det er CPU du her nævner. Kig under skærmkort.
24. oktober 2021 - 21:18 #6
Når jeg skriver/søger enhedshåndteing er denne skjult og jeg kan ikke åbne den??
24. oktober 2021 - 21:32 #7
Jeg har fundet det under:

Højreklik på Start-ikonet, eller brug Windows-X-genvejen.
Vælg Enhedshåndtering i Power-menuen, der åbnes.

jeg vender tilbage i morgen når jeg er kommet over til Packard Bell Pc'en
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2021 - 07:34 #8
Hvis du vil stoppe Windows opdatering opdaterer drivers kan du sagtens lave registrerings-ændringer, så det fremover ikke bliver opdateret når man kører Windows opdateringer.

Start notesblok og indsæt dette tekst nedenunder:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
"ExcludeWUDriversInQualityUpdate"=dword:00000001

-Tryk derefter "Filer", på notesblok og tryk på "Gem som".

Teksten kan være hvad som helst, eks. "EksluderWUDriversPåKvalitsOpdatering".

På "Gem type som" skift den til "Alle filer".

Vend tilbage til filnavn og indsæt ".reg" (punktum reg), så det ser sådan ud på filnavn:

"EksluderWUDriversPåKvalitsOpdatering.reg"

-Derefter kan du trykke på Gem. Husk, det sted du gemmer dem.
Nu kan du duoble trykke på den registrerings-ændring, og vil automatisk lave indsættelse af den registrerings-ændring på dit system.
Derefter kan du genstarte PC'en og fremover vil det ikke hente Drivers fra Windows opdatering.

Du kan nu roligt installere manuelt fra forskellige producenter. Om det så er grafik kort, lyd-kort mv. vil det ikke blive erstattet fra Windows opdatering fremover.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2021 - 07:34 #9
Husk, at installere om på dit grafik kort fra producenten :-D
Avatar billede Rune1983 Ekspert
25. oktober 2021 - 12:30 #10
Måske bare mig der er lidt åndsvag. Men kunne det ikke være opløsningen på din skærm som windows selv har sat og du før har anvendt en anden?
Hvis windows fx. har valgt 1366 x 768. Så vil alt se meget større ud.
Hvis du før havde brugt 1920 x 1080 ville det på skærmen være markant mindre.
25. oktober 2021 - 14:00 #11
Jeg har tjekket hvad skærmkortet hedder:
ATI MOBILITY RADEN HD 4200 SERIES
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2021 - 15:55 #12
#11 For at hente driver skal du her hen https://www.amd.com/en/support
Når du kommer ind på siden skal du udfolde den på den måde jeg viser her og trykke på submit  https://ibb.co/mDf3BbK
Der skulle nu komme en liste med drivere. Da du nu kører Win 10 er det Win 8 driveren du henter ned.
Avatar billede Mikael Ekspert
25. oktober 2021 - 16:40 #13
#12  Hvorfor ikke bare køre en "auto-detect" via dit link ??
https://www.amd.com/en/support
Det PLEJER at være en god metode.
Jeg bruger det ofte når det er muligt. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2021 - 16:51 #14
#13 Det er selvfølgelig også en løsning. Det er et frit valg hvad man vælger ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2021 - 16:53 #15
#13 Jeg bruger bare ikke måden selv, da jeg ikke ønsker at hente noget ned på pc jeg ikke har behov for ;-)
25. oktober 2021 - 17:25 #16
#13
Hej jeg har downloadet driveren til ATI MOBILITY RADEN HD 4200 SERIES
installerer den i morgen. Håber det kommer til at virke.
Mvh Jørn
Avatar billede Mikael Ekspert
25. oktober 2021 - 17:26 #17
#15.. Nej klart.. Men ofte er der jo muligheden for aktivt fravalg når testen er kørt. ;)

Jeg har lige brugt metoden på en Lenovo x260, hvor jeg skiftede fra Win7 32 bit til Win 10 64 bit.

Selv efter at Win 10 var updatet (Inkl.valgfrie) fandt Lenovo 4 drivere inkl. en nyere bios til Win 10.

Det hele kørte smertefrit når man bare fulgte deres ONLINE vejledning løbende i processen ;)
27. oktober 2021 - 07:19 #18
#11 så er driveren installeret jeg venter blot på godkendelse af Pc'ens ejer.
27. oktober 2021 - 14:03 #19
#11 mange tak for hjælpen
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2021 - 14:25 #20
Velbekomme Jørn😊