Avatar billede DennisJensen Praktikant
28. oktober 2021 - 18:32 Der er 3 kommentarer

Opsætning af fast IP

Hej,

Jeg har fået oprettet en fast IP hos Stofa, for at kunne tilgå mine systemer ude fra hjemmet.

Stofa har et fiber modem med router, som jeg primært bruger når jeg er hjemme. Jeg har dog tilsluttet en router til én af portene for at trække netværket ud i garagen. Begge dele fungere perfekt.
Når jeg slår min IP op online, får jeg vist min faste IP adresse korrekt - på begge routere. Slår jeg min IP op i f.eks komandoprompt får jeg vist en ip der hedder 192.168.87.xxx

Umiddelbart vil jeg mene, at jeg bør konfiguere Stofa's router med den faste IP, for at kunne tilgå mine systemer udefra? Er dette korrekt, eller kan jeg blot nøjes med at opsætte routeren jeg har forbundet til Stofa's router?

Grunden til jeg spørger på denne måde, er at jeg umiddelbart ikke kan få adgang til routeren fra Stofa, den virker til at være låst.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2021 - 19:04 #1
Altså du har et setup:

stofa router
|----PC#1
|----anden router----PC#2

Din stofa router har din faste IP på ydersiden og formentligt 192.168.87.1 på indersiden.

Hvis ikke du har ændret noget får PC#1 en dynamisk IP addresse 192.168.87.X og har 192.168.87.1 som default gateway.

Det virker med browsing hjemmefra og ud.

Skal du ind på din PC udefra skal du have tildelt din PC en fast IP 192.168.87.Y og have konfigureret stofa routeren til at forwarde en specifik port N til 192.168.87.Y port M.

Din egen router og PC#2 er samme princip. Din egen router får en 192.168.87.Z addresse på udvendig side og har f.eks. 192.168.0.1 på indvendig side.
Avatar billede DennisJensen Praktikant
28. oktober 2021 - 19:41 #2
Ja, det var jo egenltig lidt det svar, jeg også "frygtede", at det er Stofa's router der skal konfigures til at tilgå mine systemer udefra..

Jeg må prøve at hive fat i kundeservice i morgen og få dem til at forwarde deres router.. det er noget op ad bakke, det var sq nemmere i "gamle dage" da man selv kunne gøre alt dette :)

Du får mange tak for dit svar.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
29. oktober 2021 - 07:11 #3
Ofte sætter folk deres udbyders modem i bridge mode og slår alt DHCP fra i udbyderens boks. Derved modtager den internet trafik og sender videre som eneste funktion. Med andre ord. Alt trafik bliver bare lukket igennem.
Man sætter så sin egen router op efter stofa fiber boksen. Og den sættes så op til DHCP server, firewall regler, forward regler og den slags.