Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 12:22 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Aktivér TPM 2.0 på din pc

Der er ikke TMP 2.0 på min computer, eller den er ikke aktiveret Jeg har fulgt anvisningen fra Microsoft, men kan ikke finde muligheden for aktivering i bios. Computeren er ca. 4 år gammel.
Windows 10 home fuldt opdateret.
ASUSTeK COMPUTER INC.
Model    PRIME H310M-K (LGA1151)
Jeg har et tilsvarende problem på en anden Asus computer, som er ca 3 år.
Begge computere er stationære.
Jeg kan ikke huske hvad computeren hedder. Købte den over nettet, efter anbefaling her på Eksperten.
Det er en Heigh tower, med en gennemsigtig side, hvis nogen kan genkende den.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 12:32 #1
Ps. Hvis jeg installerer en ny Windows fra Microsoft, hvor jeg beholder mine egne data, får jeg så TMP 2.0 med? eller hører den til bundkortet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. november 2021 - 12:43 #2
TPM chippen er en fysisk enhed der sidder på bundkortet. Og tro det eller ej, langt de fleste "home" computere er ikke produceret med en TPM chip, da sådan en typisk har hørt erhvervslivet til, og man derfor kunne spare lidt penge under produktionen.

Ganske få bundkort er det muligt at installere/opgradere en TPM chip på efterfølgende - men det kan være uhyre svært at finde ud af om det er muligt, og i så fald hvilken chip der skal købes og installeres.

Mit råd - slå koldt vand i blodet... - der kommer med ganske stor sandsynlighed en mulighed i fremtiden for at installere Windows 11 uden at have TPM chip. For jeg regner med at det er målet?
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2021 - 12:50 #3
Findes faktisk allerede, dog ikke fra MS.
Se denne video på YouTube

https://youtu.be/BsNKl36haCQ
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 14:14 #4
#2
Ja windows 11 er målet. Hvis det virkelig er de færreste home, som har TMP, ja så må Microsoft vel give en anden mulighed, for ellers blive W11 næppe populær.
At købe en anden PC er vel lige drastisk nok :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 14:16 #5
#3
Jeg finder, at indholdet i det link er noget speget, så det kan jeg ikke tilgå. :-)
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2021 - 14:28 #6
Jeg har i går anvendt linket #3 og installeret Windows 11 på en 10 år gammel bærbar Lenovo. Programmet kører fint og alle apps virker. Installationen er aktiveret og opdateret.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 14:35 #7
#6
Det var sandelig flot, jeg fandt, at anvisningen kørte i ring. Men så må det jo være mig, som ikke var så kvik :-)
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2021 - 14:47 #8
Indrømmet, at han er lidt omstændelig, men der er heller ikke overladt noget til tilfældighederne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. november 2021 - 15:02 #9
Bemærk at installationen "snyder" windows ud fra nogle options i den fil man starter installationen med. Jeg har ikke haft kigget på dem, men man skal lige have i baghovedet, at Microsoft jo til enhver tid kan blokere funktionaliteten af den installerede windows, hvis de føler for det.

Jeg vil ikke afvise at kunne finde på at bruge "hacket", men jeg tænker nu nok at jeg kan vente til Microsoft eventuelt åbner for en officiel metode...
03. november 2021 - 15:59 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2021 - 16:34 #11
I et Windows 11 installations .iso er der i mappen sourses en dll fil der hedder appraiserres.dll. I denne fil står der oplysninger om hvad der skal tjekkes på pc, når man installerer Windows 11 på en pc.
Denne fil kan åbnes med notepad så man kan se hvad der står i filen.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2021 - 17:05 #12
Er TPM kun problemet synes jeg om indlæg #10 :-)
Avatar billede f-arn Guru
03. november 2021 - 17:50 #13
https://m.majorgeeks.com/files/details/bypass_secure_boot_and_trusted_platform_module.html
Hent deres Zip fil og pak den ud...

Importer "Windows 11 - Bypass TPM And Secure Boot.reg" og så skulle du kunne installere Windows 11 😃
Avatar billede f-arn Guru
03. november 2021 - 17:52 #14
Hvis Cpu'en altså er godkendt 😉
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 18:29 #15
Jeg vil se på det hele, Men det tager jo tid at komme igennem. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2021 - 21:26 #16
Den computer du ikke kan huske navnet på, har du købt den hos MM Vision?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 21:31 #17
#16 Det tror jeg ikke, men min anden computer er fra Vision.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 22:47 #18
Så fik jeg aktiveret TPM taget være rogerrabbit #10 nederste link.
Og jeg har også fået Windows 11 installeret.
Men ærlig talt, det var en stor skuffelse, så jeg er glad for, at jeg har en AOMEI backup, så jeg kan komme tilbage til Windows 10.

Alle jer, som har deltaget i mit spørgsmål skal have stor tak. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2021 - 22:49 #19
#18 Det er bare i orden :-)
Avatar billede Peter Guru
03. november 2021 - 22:50 #20
Jeg synes at det er noget speget. Er det overhovedet det værd at installere Windows 11?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2021 - 22:55 #21
#20 Kun hvis de lover 10 års support ;-)
Ellers ikke.
Jeg har prøvet at lure af det med support, men finder ikke noget konkret om det.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2021 - 23:51 #22
Jeg har brugt min backup og er tilbage på Windows 10.
Og det er jeg rigtig glad for 😁
04. november 2021 - 01:30 #23
Avatar billede f-arn Guru
04. november 2021 - 11:09 #24
@valby

Jeg kan godt forstå du er gået tilbage til Windows 10...

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1037730?k=8383880
04. november 2021 - 12:55 #25
@#11 Velbekomme.