Avatar billede skolevej321 Forsker
05. november 2021 - 10:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Re- installering af styresystem m.m.

Jeg har en macbook pro fra 2012, som jeg vil opgraderer hastigheden på.
Jeg har investeret i en ssd-disk og nyt batteri. Maskine har 8gb.
Som jeg synes at kunne læse mig til, så kan jeg bare fjerne eksisterende harddisk-i sætte ny og så finde et nyt styresystem!
Hvis det er rigtigt - hvad er så fremgangsmåden ?
Kan man få alle programmer med over- maskinen har et office program indstalleret.
Min uvidenhed skyldes jeg er pc mand og macbook er ukendt for mig.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
05. november 2021 - 10:43 #1
Ja, det er muligt at få sine gamle apps og data tilbage på et nyt system. Ordet du leder efter er "migration assistant". Google / Youtube for en milliard tutorials! ;)

Du bliver faktisk spurgt lige efter installation, om du vil migrere data fra en anden Mac. Her skal du så have den gamle HD i en dock/enclosure, som du forbinder til din MBP, når Migration Assistant spørger om det.

Jeg har dog oplevet, at nogle apps ikke bliver "kopieret" helt korrekt, så jeg anbefaler faktisk, at installere helt forfra, og så selv kopiere de (egne) vigtige data over. Adobe CC er specielt tricky at migrere, da det installerer alle mulige steder på systemer. Nogle apps kan være låst til systemet, så de skal alligevel gen-installeres.

Alle apps på AppStore er heldigvis nemme at installere, og har du gemt din data i iCloud, så får du også dem tilbage, når du logger ind.
Avatar billede skolevej321 Forsker
05. november 2021 - 11:31 #2
Her skal du så have den gamle HD i en dock/enclosure, som du forbinder til din MBP, når Migration Assistant spørger om det.
Når jeg kloner disk på pc har jeg et stik som jeg forbinder pc med gl. harddisk - er det det du mener.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
05. november 2021 - 12:15 #3
Ja. Den slags kommer bare i mange forskellige former, så derfor min generelle beskrivelse.
HD'en fra en MBP 2012 har et SATA interface, så du skal derfor have et SATA-til-USB stik/modul. https://www.google.com/search?q=sata+to+usb