Avatar billede vbr Seniormester
12. november 2021 - 10:00 Der er 20 kommentarer

Windows 10 og Microsoft Office fylder tilsyneladende over 110 GB på mit C-drev

Jeg har en ekstern Buffalo Ministation harddisk, som jeg gerne vil flytte Google Drev over på. Formålet er at frigøre plads på C-drevet på min DELL latitude E5430, hvor der ud af 118 GB er 3,32 GB ledig plads.

Jeg har en enkelt gang været i problemer med en opdatering af Windows 10. Dengang løste jeg problemet ved midlertidigt at flytte indholdet af Google Drev over på en ekstern disk og tilbage igen efter opdateringen.

Buffaloen hedder D-drev. Men jeg har tilsyneladende kun adgang kopiere - men ikke flytte! - mit Google Drev-mappen over på Buffaloen.

Det vil i øvrigt ikke frigøre ret meget plads, idet Google Drev kun fylder 3,83 GB. Der ligger tilsyneladende ikke en Windows Old og fylder. Diskoprydning fandt 70 MB at slette.

Kan det i øvrigt passe, at Windows 10 og Microsoft Office lægger beslag på godt 110 GB af de 118 GB på C-drevet? Jeg har praktisk alt liggende på Google Drev og stort set intet i mapperne Dokumenter og Billeder på C-drevet.

Jeg har masser af GB på flere en eksterne diske.
Avatar billede Bruce Novice
12. november 2021 - 10:19 #1
Hej. har du prøvet at bruge værktøjet " diskoprydning " som ligger i Windows..som kan frigøre en masse plads..???
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2021 - 10:40 #2
Windows.old kan fylde meget. Er din Windows installation ca på 50 gb og du har en old ful liggende ja så svinder pladsen. Kører pc rigtigt og filer er i orden kan du slette Windows.old. den burde have slettet efter 10 dage hvis det er win 10 du har. Diskoprydning hvor man vælger at rydde op i systemfilerne kan fjerne mange GB.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. november 2021 - 10:54 #3
Windows fylder i hvert fald ikke så meget og det samme gælder for Office. Der må være noget andet der optager pladsen.

Prøv at downloade Privazer - programmet er gratis:

https://privazer.com/da/

Det kan nok komme til at tage "nogen" tid, når der tilsyneledende er så meget på drevet.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. november 2021 - 10:59 #4
Diskoprydning tømmer ikke denne mappe med efterladenskaber efter opdateringer:
C:\Windows\Software Distribution\Download
Slet indholdet manuelt, der kan ligge mange Gigabyte, men jeg tvivler på, at det er hele problemet.
Windows 10 + MS Office bør fylde mindre end 25 GB.
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. november 2021 - 12:59 #5
Prøv treesize free - den plejer at finde det der fylder.
Kig også på hvad du har af gendannelsespunkter.
Avatar billede vbr Seniormester
12. november 2021 - 13:50 #6
Tak for svarene! :-)
I mapperne i (C:\Windows\Software Distribution\Download) ligger der højst et par GB, og Systemoprydning fandt som nævnt kun 70 MB - altså langt under 1 GB.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2021 - 15:10 #7
Har du prøvet at vise skjulte filer og drev på systemdrevet? Det gøres i Indstillinger for stifinder fra kontrolpanelet
Avatar billede poko1 Ekspert
12. november 2021 - 15:13 #8
Oprydning.
Vælg indstillinger Tryk på system vælg lager og sæt dine parametre.
Læg mærke til om der er en Windows Old. marker også den så den fjernes.
https://ibb.co/X5pPdfT
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. november 2021 - 17:23 #9
Du kan også prøve:
I søgefelt skriv: Lager
Der ligger en mappe der hedder midlertidige filer. Her vil feks. windows old ligge.
Avatar billede Peter Guru
12. november 2021 - 22:41 #10
Som jeg læser det er der netop ikke en Windows.old. Ud over st bruge Windows værktøjer er der også adwcleaner.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2021 - 07:10 #11
#9 Det har jeg aldrig bemærket den gør. Hos mig ligger den i roden på C drevet. Som regel helt nederst. Og har aldrig set den i Temp mappen.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. november 2021 - 08:22 #12
#11 Jo den findes der! indtil den bliver slettet se Billedet i  #8 Hvis nogle ikke var i stand til at fjerne den i Windows C: drevet. rådede Microsoft til at man benyttede denne mulighed!
Her.
https://ibb.co/F3CmzSH
Avatar billede Uvanga Ekspert
13. november 2021 - 09:19 #13
ad#11
Som vist i #12 findes windows old i Lager. Jeg har altid benyttet denne metode, da jeg som regel ikke kan slette i C.
ad#12
Jeg så først senere dit indlæg #8, som beskriver samme metode jeg nævner i #9.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2021 - 16:00 #14
Windows.old har jeg da altid kunne  slette hvis jeg vælger at rydde op i systemfilerne fra diskoprydning . Sådan har det da altid været i alle år jeg har brugt med Windows computer.
Og nej jeg har aldrig set den liggende i mappe for "midlertidigt filer". Den har altid ligget synligt i C drevet når jeg gik derind.
Avatar billede Uvanga Ekspert
13. november 2021 - 16:36 #15
ad#14 Det er nok bare forskellige tilgange for sletning af Midlertidige internetfiler
https://ibb.co/vxphHC4 (220661 tilgang)
https://ibb.co/YTF0mWR (Uvanga tilgang)
Jeg har altid anvendt tilgang via Lagerindstillinger - Midlertidige internetfiler.
Windows Old er væk når jeg efterfølgende kontrollerer.
Men jeg vil prøve med Diskoprydning næste gang👌
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2021 - 16:47 #16
#15 Som jeg skrev skal man trykke på "ryd og i systemfilerne" Så får man en udvidet boks hvor tidligere versioner af Windows også kan slettes.  Jeg tjekker normalt alle punkter af på nær overførsler. Det er den måde jeg rydder op på.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2021 - 16:52 #17
Afventer svar på #7 fra spørger.
Avatar billede vbr Seniormester
15. november 2021 - 14:10 #18
Jeg har lige set dit spørgsmål, og kan se, at 'Vis skjulte filer, mapper og drev er markeret'.

Men jeg er kommet i tanker om, at jeg fik lov at tage min arbejdscomputer med mig, da jeg gik på pension januar 2015. Kan det hænge sammen med, at den indgik i arbejdspladsens netværk, så der ligger noget og fylder på drevet i den forbindelse?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2021 - 14:30 #19
#18 er drevet sat til at vise skjulte filer og mapper bør de være synligt vil jeg mene.
Og du formatere de ikke den da du fik den?
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. november 2021 - 16:39 #20
prøv # 5- det finder hvad der fylder.