Avatar billede dorthe_lind Seniormester
12. november 2021 - 14:23 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Hvordan vises cifre længere end 11 tegn i csv-filer / Excel

Hej
Vi har en udfordring på mit arbejde....

Vi arbejder med EAN numre på vore varer og her har vi en kunde, der ikke kan bruge vore filer, når vi sender dem som excel filer....
De SKAL sendes til kunden som CSV (tekstfiler).

I excel kan vi sagtens "omgås" det at cifre på mere end 11 tegn bliver vist som de skal (som tal), dvs. at den f.eks. ikke skriver "1,23123E+11", men.....
HVORDAN FÅR JEG TAL VIST SOM TAL I EN CSV FIL, såfremt tallene er længere end 11 tegn?
Det er svært at rette/kontrollere filerne, når ikke man kan se, hvad der reelt står i felterne :(

Må jeg ændre/formatere kolonnen med EAN numre til "tal", når det skal være en csv-fil?
Hvad sker der så, når jeg gemmer?
Så er der jo tal og ikke tekst i kolonnen......

Håber, der er nogen derude, der kan give mig klarhed ;)
På forhånd tak
D.
Avatar billede ebea Ekspert
12. november 2021 - 15:05 #1
Du kan ret nemt komme omkring problemet, ved at gemme filen som .txt i stedet for en .csv fil (alternativt omdøbe csv filen. til en txt fil.

Når du i Excel så åbner en txt fil, vil du blive mødt af menuen "Guiden tekstimport", og i den vælger du (et par step inde i proceduren), at bruge Tekst som "dato/kolonneformat", hvorved du vil få dine tal i sin fulde længde.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. november 2021 - 15:47 #2
Man skal aldrig lægge EAN-numre sammen, så hvorfor er formatet valgt som tal?  Kan man ikke bare vælge formatet som text?
Avatar billede falster Ekspert
12. november 2021 - 16:53 #3
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
17. november 2021 - 08:32 #4
Tak for input.....