Avatar billede karina1971 Seniormester
15. november 2021 - 13:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Pivot - oversigt

Hej

Er det muligt at lave en pivottabel eller skabe et overblik via en formel, som viser følgende:

- Salgsbilag
- Antal materialenumre pr. salgsbilag
- Antal UNIKKE HS-koder pr. salgsbilag uden dubletter
            - såfremt flere forskellige materialenumre har samme HS kode i samme salgsbilag, skal antallet altså tilpasses, så dubletter IKKE tæller med

Ex:
Salgsbilag 42126760 består af 24 materialenumre og 9 unikke HS-koder

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1PfCfrte9vqogHwzEgJDT7glIsS5ktp1P/edit?usp=sharing&ouid=114151202120235803996&rtpof=true&sd=true
Avatar billede anedi Ekspert
16. november 2021 - 10:09 #1
Prøv med disse kategorier i rækkerne
Salgsbilag
Materiale
HS-kode

Og som Værdier
Antal af Materiale
Distinkt antal af HS-koder

Sæt totaler og subtotaler til.

Vh
Anedi
Avatar billede karina1971 Seniormester
16. november 2021 - 10:52 #2
@anedi - tak for dit svar.

Det var også min umiddelbare løsning, og det forsøgte jeg i går. Problemet er at dubletterne på HS koderne på samme salgsbilag ikke fjernes. FX så indeholder 421262760 9 unikke HS koder, men tabellen viser 20, da det er det antal HS koder, der er (inkl dubletter)
Avatar billede igoogle Forsker
16. november 2021 - 13:12 #3
Når du laver pivoten så skal du vælge "føj til datamodel" til for at få distinct count funktionen.
Avatar billede karina1971 Seniormester
16. november 2021 - 14:06 #4
@igoogle - fantastisk - der er løsningen:-)