Avatar billede nfssister Forsker
19. november 2021 - 08:09 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Navision skal flyttes...

Hej eksperter
Jeg står i den situation, at den server min gamle navision ligger på, skal skiftes - eller rettere, samme server skal have ny CPU og flere ram i og et andet disk setup.
Så jeg skal have pillet min navision data ud - og have det lagt ind igen når serveren er oppe og køre i sin nye form. Er det en helt alm. MS SQL backup af databasen og så er det det, eller er der andet der skal tages backup af ?

Og er der evt. en der kan beskrive meget kort, via GUI hvordan jeg laver denne backup.

Tak på forhånd :)
Avatar billede eurositi Ekspert
19. november 2021 - 09:36 #1
Navision benytter mig bekendt en helt regulær SQL database, så denne vejledning burde være den gængse: https://datashare-support.validis.com/hc/en-gb/articles/360038667091-How-do-I-create-a-backup-for-Microsoft-Dynamics-Navision-NAV-

Du skal bruge SQL Server Management Studio ifm. ovenstående vejledning: https://docs.microsoft.com/en-us/sql/ssms/download-sql-server-management-studio-ssms

Men jeg har ikke personlig erfaring med Navision, så andre må hellere svare på, om der er andre komponenter, man skal være obs på.
Avatar billede kulawig Professor
19. november 2021 - 13:52 #2
det "nemmeste" ville være at lave en virtuel udgave af din server , så kan du "bare" flytte rundt som det passer dig

her er en rimelig komplet Guide:

https://www.veeam.com/blog/how-to-convert-physical-machine-hyper-v-virtual-machine-disk2vhd.html