Avatar billede jokkaka Juniormester
23. november 2021 - 08:55 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Bør jeg oprette partitioner på ny PC

Hej. Jeg har netop købt en ny PC med Windows 10 på. En bekendt har foreslået mig at oprette partitioner, dvs. flere drev end bare det C-drev, der er som standard. Jeg kan godt se en organisatorisk fordel i, at have programmer installeret på C-drevet og så alt fra fotos til dokumenter og personlige filer på et E-drev. Men jeg har lidt svært ved at gennemskue om det bedre vil sikre min PC mod vira mv., da der er flere drev, om den vil blive mindre sløv med tiden, end ellers, da alt "garbage" ryger ind på et personligt drev.

Er der nogen, der i korte træk kan forsklare mig fordelen ved at oprette partitioner på en ganske alm. PC til hjemmebrug, eller om det er overkill? Hvad skulle ulemperne være ved ikke at gøre det?

Med til historien hører, at jeg har 512 SSID harddisk, og hvis jeg bruger HP's oprettelsesværktøj, så bliver C-drevet 70-80 GB, hvilket kan være i underkanten, hvis jeg vil opgradere til Windows 11.
Avatar billede Bruce Novice
23. november 2021 - 09:09 #1
Lad den være som den er, og tilslut en ekstern backup disk..
Avatar billede jokkaka Juniormester
23. november 2021 - 09:27 #2
Ok, tak. Men er eneste argument for at gøre dette at sikre backup af egne data som f.eks. fotos osv., hvis computeren går ned? Eller er det for at adskille programmer på C-drevet fra egne data, da det kan sløve computeren?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
23. november 2021 - 10:46 #3
I gamle dage med eksempel Windows XP anvendte jeg selv det trick, som din ven snakker om. Det gjorde man nemt kunne reinstallere windows.

Men nu til dags med windows 10 og 11 og med priserne på ekstern harddisk gør jeg ikke bekymre mig om det mere.
Hvis du ønsker backup bør du lave backup til skyen eller på ekstern harddisk, eller NAS server med netværksdrev.
Avatar billede kulawig Professor
23. november 2021 - 10:46 #4
din bekendte har helt ret

lav en parttion i slutningen af drevet på 100-150 gb

flyt brugermapperne:
dokumenter
billeder
video
overførsler
favoritter
musik
skrivebord

(højer klik i stifinder , vælg egenskaber og flyt til ny plads)

i daglig brug har det ikke nogen stor betydning når du har en ssd, men den dag din Windows ikke vil starte og du skal geninstallere / genoprette bliver du glad for denne løsning
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2021 - 10:47 #5
#2 At sikre egne data ved system nedbrud er i min optik en rigtig god ide.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2021 - 12:17 #6
Jeg bruger image filer til at gå tilbage på så derfor har jeg en ssd på 120 gb udelukkende til systen og programmer. Resten kommer på en anden disk gerne ca 512 GB hvor en backup mappe også ligger. Jeg har typisk 2 image filer liggende så jeg ikke skal starte forfra med programmer osv.
De private filer laver jeg backup af ved siden af til externt harddisk medie.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2021 - 12:19 #7
På den måde her har jeg et system tilbage på Ca 20 minutter med alle programmer installeret.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. november 2021 - 12:44 #8
JA væk med personligt data fra C-drevet.  Husk backup både af system og data.

C drevet skal have pasende fri plads - SSD performer dårligere og slides mere ved næsten fuldt drev.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2021 - 14:41 #9
Jeg går ud fra, at det er en bærbar, og at der ikke er plads til en HDD mere.
Som #8 er inde på, slides en lille disk eller partition hurtigt, fordi der skrives så ofte til den. Læsning  slider ikke så meget.
Jeg vil foreslå, at du deler den disk i to, så C-drevet bliver på 250GB. Til Windows og ganske små programmer.Så kan du lægge personlige ting og et Image, som #6 er iinde på på D-drevet.. Hvis du kun har et C-drev, og det går ned, mister du jo alt, med
et Image (backup) mister du ikke noget, du kan altid komme op at køre igen.
Jeg vil fore slå AOMEI free https://www.aomeitech.com/pa/standard.html
Og til Image (backup)  https://www.aomeitech.com/ab/standard.html
Avatar billede jokkaka Juniormester
23. november 2021 - 14:48 #10
Det er faktisk en stationær, men jeg ved ikke om det er relevant?

Mht. partitions studser jeg lidt over, at HP i deres guide til partitions anbefaler ikke at afvige fra at foretage "ændringer af indstillingerne i vinduet Formindsk." - dvs. man ikke skal ændre på de standardproportioner, der foreslås, hvor C-drevet bliver under 100 gb og det nye drev fylder resten.Det er ikke lykkedes mig at få et kvalificeret svar fra dem på det.
Nogen der ved hvorfor man ikke bør ændre det til f.eks. 250 GB på C-drevet?

Det står her under punkt 4 https://support.hp.com/dk-da/document/c03532381
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2021 - 15:14 #11
En stationær, det ændrte alt. Så sæt en ekstra HDD ind. Ikke en SSD men en langt billigere almendelig SAta disk på 2TB, Så får du herligt meget plads.
100GB på en SSD er et virkeligt dårligt forslag.
Kender du de små spil, hvor man skal sætte tal i nummer orden? Hvis man kun har to felter frie, skal man flytte rigtig meget rundt på tallene, hvis der er fire, skal man kun flytte halvt så meget. På en computer betyder det, at jo mindre en SSD er, jo mere skal der flyttes - skrives om, og så slides den. Desuden er det langsommere, at skulle flytte så meget rundy på data.
Så, efter min mening, lad den SSD være, og sæt en mekanisk Sata ind i stedet.
Sådan kører jeg også selv, og det kører rigtigt godt.
Hvis man kun har en SSD på 512GB får man meget hurtig plads malgel.
Og husk TRIM skal være slået til.
Avatar billede jokkaka Juniormester
23. november 2021 - 15:43 #12
Jeg har faktisk en ekstern harddisk på 500 mb, som jeg dog ikke ved om er en HDD eller SDD eller SAta. Gør det nogen forskel om det er den ene eller anden type?
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2021 - 15:50 #13
Kun når det drejer sig om C-drevet hvor Windows ligger, der er SSD hurtigst.
Ellers er det bare et spørgsmål om penge. Mekaniske drev er langt billigere, og fungerer lige så godt, når det gælder om at bruge et program.
Du mener vel 500GB? en HDD på 500 MB er lige til IT skrald.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2021 - 16:31 #14
En Windows 10 installation + programmer fylder for langt de fleste ikke mere end 50 GB (min fylder i alt 30 GB). Og har man en disk på 120 GB kun til programmer og Windows er der 70 Gb tilbage.. Og det bør rigeligt for at en ssd ikke slides.
På min stationære her har jeg en ganske almindelig 1TB HDD til resten.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2021 - 16:41 #15
>#10 - hp skriver, at man ikke skal pille i partitioner, da de ved en genoprettelse kan finde på at gendanne disken til 'fabriksstandard' - dvs retter partitioner tilbage, og væk er dine data i andre partitioner - bare lad være med at bruge hp til det.

Hvis du nu laver en opdeling (jf #6/7) og har et image liggende af c: på ekstern disk (hvis der er plads, så kan det ligge på din data-disk) og har en boot-usb til dit image-program, så du kan indlæse image direkte, så er du hurtigt kørende efter totalt nedbrud (også selvom der er sat ny disk i).
Husk, at image skal opdateres hver gang du installerer nyt program.
Avatar billede jokkaka Juniormester
23. november 2021 - 16:41 #16
Jo, jeg mener selvfølglig 500 GB:-)
Der står hverken om det er SSD eller HDD
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2021 - 16:48 #17
For første gang er jeg uenig med 220661 , efter hvad jeg har læst bliver en så lille SSD disk slidt hurtig op. Det står der meget om på internettet (søg og du skal finde)
Og hvorfor slide på den, når man kan slide på en mekanisk Sata disk?
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2021 - 16:54 #18
#16
Det kan du se på se på den. En SSD er en lille flad ting, medens en almindelig Sata, altid er en stor metal kasse. Er du i tvivl, så spørg i Window Disk manager eller i det program jeg anbefalede.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2021 - 17:12 #19
#17 Jeg bruger Samsung diske. I Magician som der er værktøjsprogrammet til disse diske kan man sætte en størrelse af disken som der default er på 10% af diskstørrelsen til "Over provisioning" som vil annulere at disken bliver slidt. Det er for mit vedkommende her 12 GB. Men da jeg har 70 Gb den kan boltre sig på vil den aldrig blive slidt. Den kan jo fordele data og slette som den vil på alle de 70 Gb friplads.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2021 - 17:17 #20
Min ssd her er fra 2015 den har skrevet 13 Tb data under den tid og tilstanden i følge Magician er "Good", så jeg er ikke nervøs :-)
Avatar billede jokkaka Juniormester
23. november 2021 - 19:29 #21
#18 - det program du taler om er det TRIM? Er det standard i windows 10?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2021 - 19:36 #22
#21 Trim er firmware der er i SSD diske for at beskytte den så den sletter filer på en skånsom måde. Du kan tjekke om TRIM er aktiveret på din computer.
Start kommandoprompt op som administrator og kopier følgende ind:

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

Får du =0 som resultat er den aktiv
Får du =1 så er trim deaktiveret.
Avatar billede jokkaka Juniormester
23. november 2021 - 21:12 #23
Den viser = 0, så funktionen er slået til.
Som jeg læser de mange svar, så er der ikke umiddelbart noget at vinde på at lave partitioner på en SSD harddisk på 512 GB, som ikke også kan opnås ved at tilslutte en ekstern harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2021 - 21:20 #24
#23 Så sletter den på en mere skånsom måde :-)

Måden man bruger computeren er jo grundlæggende svar på hvordan den skal bygges op.
Bruger man ikke image filer og man tager backup af private filer på ekstern og er ligeglad med at man kan risikere at skulle installere det hele om, ja så lader man den bare være som den er :-)
Avatar billede jokkaka Juniormester
23. november 2021 - 21:44 #25
Det er selvfølgelig en god pointe :-) Min primære bekymring gik også på om partitioner kunne modvirke, at computeren bliver sløv med tiden.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2021 - 22:11 #26
Nej flere partitioner har ingen indflydelse på C- drevet eller på Windows.
De fleste har flere partitioner, eller som jeg, tre harddiske.