23. november 2021 - 17:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke svare på videresendte mails fra gmail

Hej, jeg har grundet mit arbejde to mailadresser, som begge er tilknyttet gmail. Den ene privat og den anden arbejdsrelateret. For nemhedens skyld, videresender den ene mail til den anden, så jeg kun behøver tjekke én mailadresse. For nyligt er der opstået det problem, at jeg ikke kan svare på mails, som er videresendt. Når jeg prøver får jeg meddelelsen:

Meddelelsen blev blokeret
Din meddelelse til nn@gmail.com er blevet blokeret. Se mere info i de tekniske oplysninger nedenfor.
FÅ FLERE OPLYSNINGER

Har ledt med lys og lygte i gmails FAQ uden held, og jeg kan heller ikke google mig frem til andre med lignende problem.

Håber det ikke er for indviklet beskrevet og at der er nogen derude, som kan hjælpe. Jeg benytter en PC med Windows 10 pro.
23. november 2021 - 17:30 #1
PS: Der står desuden dette under fejlmeddelelsen:

550 5.7.26 Unauthenticated email from litteraturen.nu is not accepted due to domain's DMARC policy. Please contact the administrator of litteraturen.nu domain if this was a legitimate mail. Please visit https://support.google.com/mail/answer/2451690 to learn about the DMARC initiative. bj3sor2174188vkb.61 - gsmtp
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2021 - 19:30 #2
prøv at skifte smtp-server fra google til din 'rigtige' mail. Du kan have flere smtp-servere aktive, så ud fra indholdet, så sender du fra den, der er logisk korrekt.
23. november 2021 - 20:21 #3
Hej Claes, tak for svar. Begge mails er gmails. Jeg har aktiveret POP og IMAP i begge uden at løse problemet. Føler jeg fægter lidt i blinde. Jeg kan ikke i gmails indstillinger finde noget om smtp-server.
23. november 2021 - 20:40 #4
Jeg har desuden efter at have set nogle film om "Enable SMTP mail with gmail" forsøgt at deaktivere totrinsbekræftelse for at kunne aktivere "Tillad mindre sikre apps". Dette har heller ikke løst noget, desværre.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. november 2021 - 21:02 #5
Tilgår du mails fra telefon eller computer ? - og bruger du webmail eller et mail program/app ?
24. november 2021 - 02:07 #6
Hej Kurt- Problemet opstår, når jeg tilgår mails fra computer. Når en mail fra min arbejdsmailadresse (navn@litteraturen.nu) videresendes til min private mailadresse (navn@gmail.com) (via funktionen "videresendelse" i Indstillinger), og jeg vil besvare denne videresendte mail fra min private mailadresse, bliver besvarelsen blokeret. Begge mailadresser er tilknyttet gmail. Men min arbejdsmail er knyttet til hjemmesiden litteraturen.nu, hvis man kan sige det på den måde. Måske det har noget med sagen at gøre.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. november 2021 - 02:58 #7
Jeg forstår ikke hvad du mener med navn@litteraturen.nu er tilknyttet gmail. Umiddelbart vil jeg tro at domænet litteraturen.nu kører sin egen mail-server.

Jeg ville nok bruge et mail program som som Mozilla Blackbird - når det er opsat vil det tjekke begge mailadresser når det startes.  Du skal så fjerne videresendelse -og vil så have to indbakker - så vil besvar bruge den rigtige smtpserver.  Jeg synes også det er pænere at man besvarer fra den mail der er sendt til - det gør søgninger mere logiske. Blaclbird vil hente kopier til din PC -hvilket nok også gør dine søgninger hurtigere - og du kan tilgå de hentede mail offline.
Avatar billede ecaspar Mester
24. november 2021 - 08:02 #8
Dmarc bruges af flere og flere virksomheder for at mindske mængden af spam og samtidig stoppe uretmæssig brug af eget mail domæne.
Ved videre sendelse og en efterfølgende besvarelse vil svaret komme fra et andet domæne end oprindelsen..
Nede i mailen kan det ses at der er noget som ikke stemmer( læs op på Dmarc - det er tungt)
Umiddelbar løsning : Undlad at besvare mailen , men vælg at videresende til den originale afsender (og nu modtager) så burde det gå godt.
24. november 2021 - 14:35 #9
Jeg er bange for, jeg nok ikke har sproget til at forklare det præcist nok. Men tak for hjælpen. Jeg læser op på Dmarc og bøvler videre.
24. november 2021 - 21:42 #10
Efter at have henvendt mig til vores webkreatør er problemet løst. Det skulle jeg selvfølgelig have gjort fra start, og jeg undskylder for den tid, I har brugt. Jeg tænkte ikke klart. Han skriver:

"Selvom alle indstillinger kom med over ifm. at have flyttet domænets DNS over til Simply.com, kan der jo gå noget galt. Måske er jeg manuelt kommet til at rette det ved en fejl, men jeg kan nu se at der var en spf records der var ændret fra ~all til -all hvilket afviser emails."