Avatar billede lurup Ekspert
28. november 2021 - 18:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Finde slettet filer

Jeg har en elev der har flyttet en masse dokumenter fra hendes mac skrivebord til one-drive konto.
I den forbindelse er alle filer væk ????
Hvad kan man gøre.
De er ikke i papirkurv , hverken på maskinen eller i one-drive.
Hun har ikkke aktiveret Time-machine.
Er der håb på de kan findes ?
Avatar billede INK Ekspert
28. november 2021 - 18:43 #1
Kunne det tænkes, at hun har flyttet dem til en anden eksisterende mappe på Macen?
Hvis man trækker dem fra skrivebordet til en mappe (her OneDrive) kan det jo smutte.
Hvis hun kan et filnavn, kan man jo bruge Finder til at søge. Ellers er det desværre nok bare ærgerligt. Alle Mac”-brugere bør bruge TimeMachine.
Avatar billede lurup Ekspert
28. november 2021 - 18:52 #2
Vi kan ikke finde dem på hele maskinen så nej
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
01. december 2021 - 14:39 #3
Du kunne bruger locate via Terminalen:

1) Start søgning fra rod af HD: cd /
2) Opdatér locate-database: sudo /usr/libexec/locate.updatedb
3) Søg efter noget kendt: locate (DEL_AF)NAVNET_PÅ_EN_FIL

Læs mere her: https://www.codeproject.com/Tips/5282703/Using-Locate-Databases-on-MacOS-Unix

Ellers må I have gang i noget software, som kan lede HD igennem efter slettede filer: https://www.google.com/search?q=mac+file+recovery+software
Avatar billede lurup Ekspert
29. december 2021 - 21:52 #4
Tak for svar ...prøver det efter ferien