Avatar billede Asky Forsker
01. december 2021 - 12:03 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Windows11 Eval

Har nu downloadet fra dette websted:
https://developer.microsoft.com/en-us/windows/downloads/virtual-machines/
til en fil på min computer med windows 10.
Det ser ud til, at jeg mangler et program til at aktivere filerne. Stifinder pakker ud, men så kan jeg ikke få gang i mere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. december 2021 - 12:54 #1
Det er virtuelle maskiner - d.v.s. de er allerede installerede, og beregnet til at importere i et virtuelt miljø som VM-Ware, Hyper-V, Virtual-Box eller Parallels.

Hvis du havde regnet med at kunne installere den på din PC, er svaret nej.

Men Hyper-V og Virtual-Box er gratis systemer (jeg kender ikke Parallels), så hvis du blot er nysgerrig, kan du google på hvordan du henter og installerer dem. Når de er installeret, kan du importere den virtuelle Windows 11...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. december 2021 - 12:55 #2
Vil du have en evaluerings udgave på din fysiske PC, kan du hente 90-day trial her: https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-11-enterprise
Avatar billede Asky Forsker
07. december 2021 - 15:41 #3
Har nu prøvet at installere Win 11 i en Virtuel Maskine på begge mine computere. Begge steder får jeg beskeden "Din maskine kan ikke køre Win 11 i øjeblikket
Den samme besked får jeg også, hvis jeg vil opgradere almindeligt. Jeg synes ellers at en ASUS med Corei7 og 16 GB RAM burde kunne, selvom den er 9 år gammel.
Jeg gætter på, det er processoren, der ikke er "ny" nok.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2021 - 21:47 #4
Hvis du laver et medie (eller bare pakker installationen ud), så du har setup.exe og installationen liggende i en mappe (eller USB-drev), kan du rette en registreringsnøgle, så installationen ikke tjekker for TPM2 og CPU: https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

Det er Microsofts eget "hack" - men du afskriver dig samtidig fra support :-)

Ang. dine virtuelle maskiner, så husk at de SKAL være UEFI/Modern architecture, og SKAL have 4GB RAM... - så virker det fint med en virtuel maskine, også på en 8-10 år gammel værtsmaskine med Windows 10 og Hyper-V
Avatar billede Asky Forsker
08. december 2021 - 15:43 #5
Har nu downloadet Win11 til et USB-drev. Inden jeg går i gang med installationen på min Virtual Machine, er jeg lidt i tvivl om, hvordan man retter i registreringsnøglen. Indtil videre har jeg downloadet en liste over gratis) registreringsnøgler til forskellige versioner af Win 11 og hvilken version skal jeg så vælge?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. december 2021 - 18:06 #6
Hvis du vil redigere i registreringsdatabasen på en virtuel maskine, kræver det at den er installeret i forvejen, med Windows 10 el. tidligere.

Når det er en virtuel maskine, skal du sikre dig at den køre UEFI/Secure Boot, at den har CPU med 2 kerner, og mindst 4GB RAM til rådighed. Det må ikke være dynamisk - det skal være mindstekrav. Men så burde du sagtens kunne starte den.

Hvilket virtuelt miljø har du? - og hvorfor vil du installere den forfra, når nu du havde hentet demoversionerne? - der er et eller andet i det du prøver, der slet ikke giver mening hos mig. Prøv at forklare helt nøjagtigt hvad du vil, hvad du vil det med, og hvad du har til rådighed.
Avatar billede Asky Forsker
08. december 2021 - 20:00 #7
Mit miljø er denne pc med Windows 10  -ASUS med Corei7 og 16 GB RAM. 9 år gammel. Først havde jeg opgivet, da jeg i starten af installationen fik beskeden: Din maskine kan ikke køre win 11 i øjeblikket. Jeg nåede slet ikke til demoversionerne.
Jeg prøver nu igen og har downloadet win 11 installationen til et USB-drev. Min Virtuelle maskine er VM-Ware. Jeg har tænkt mig at køre fra install.exe i VMWARE og efter din opskrift " rette en registreringsnøgle, så installationen ikke tjekker for TPM2 og CPU:"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. december 2021 - 20:47 #8
Men det er netop det at du vil INSTALLERE i dit virtuelle miljø - når nu du selv har fundet ud af at downloade en allerede installeret VM fra Microsoft. Du vinder ikke noget ved selv at installere.
Kan du ikke starte den virtuelle maskine fra Microsoft, skyldes det jo nok at din virtuelle opsætning ikke lever op til Microsofts krav for VM - og så vil du heller ikke kunne installere din egen, "hack" eller ej.
Avatar billede Asky Forsker
08. december 2021 - 21:19 #9
Det fungerer ihevertfald ikke :-(
Avatar billede Asky Forsker
09. december 2021 - 09:22 #10
Det begyndte egentlig som nysgerrighed. Nu er det konstateret at PC-en ikke kan køre Windows 11. Det gør ikke så meget, da den fungerer perfekt med Windows 10. Da der sikkert går flere år, før Win11 er den dominerende, vil jeg bare køre videre med 10-eren og de kommende opdateringer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2021 - 09:49 #11
Det lyder fornuftigt, og matcher også den linje jeg selv har lagt.

Jeg har opgraderet én nyere maskine, der ikke levede op til Microsofts krav, fordi jeg ikke selv mente den var forældet. Den kører fint.
Men så har jeg en anden ændre maskine, som sikkert fint kan køre Windows 11, men hvor jeg netop har valgt at sige - Windows 10 er nok det rette valg de kommende år.

Jeg forstår dog ikke at du ikke kan få den virtuelle maskine op at køre - kommer der ikke fejl/advarsler?
Jeg har ikke prøvet med VMWare, men kører Hyper-V - her er det muligt at rette den virtuelle PC´s hardware specifikationer til, så den har TPM aktiveret, 4GB Ram, 2 CPU´ere, og er af typen "2. generation" der understøtter UEFI. Den kører fint på en 8 år gammel Windows 10 maskine med fornuftig CPU og RAM. Så det burde dælemig også kunne lade sig gøre på VMWare...
Avatar billede Asky Forsker
09. december 2021 - 22:41 #12
Har nu prøvet at installere Hyper-V. Det løber ind i det problem, at jeg har Windows 10 HOME, som ikke kan installere Hyper-V med mindre der opgraderes til fx Pro eller Enterprize. Her mangler jeg en licens-nøgle for at få lov til at opdatere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2021 - 08:04 #13
Ja, det er en træls begrænsning... - og en af dem der er svær at se formålet med.

Den har jeg ikke nogen kur imod, men du kan prøve at finde en gammel erhvervsmaskine med Windows 7 licensmærkat på - disse kan typisk sagtens bruges til at opgradere en home maskine (eller ny-installere en Win10) til Pro udgaven.
Avatar billede Asky Forsker
10. december 2021 - 08:27 #14
Jeg vender tilbage til problemerne i denne tråd, men er nu nødt til at koncentrere mig om andre presserende opgaver. Foreløbig tak for alle indput.
Avatar billede Asky Forsker
15. december 2021 - 16:32 #15
Det viser sig at min anden computer godt ville opdateres til Windws 10 pro uden ekstra koder. Derefter gik det uden problemer med at finde Hyper V og windows 11 udviklingsmiljoe. Tak til Ole Madsen for taalmodigheden .....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2021 - 17:07 #16
Tillykke :-) - så går der nok ikke langt tid før du opdager, at Windows 10 vs. Windows 11 er hip som hap. Sådan har jeg det i hvert fald (bort set fra når jeg skal ind i indstillingerne, der endnu engang er ændret...)
Avatar billede Asky Forsker
15. december 2021 - 20:14 #17
Windows 10 Pro virker rigtig fint. Iøvrigt bruger jeg stadigvæk Office 2007 og Photoshop CS2.
Hvis jeg fx tager EDGE på win 11 eval så har jeg ikke dansk tastatur, men engelsk. Det betyder dog ikke så meget, når det er i udviklingsmiljøet. Det kan sikkert også rettes i indstillingerne.