Avatar billede ErikHg Ekspert
03. december 2021 - 17:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tal i kolonner 1 til ......

Jeg er mere eller mindre blank hvad angår Excel, så jeg håber på at nogen kan hjælpe mig us af min knibe.
Jeg vil gerne have tal i kolonnerne begyndende med 1 og frem.
Jeg mener at man kan gøre det på en nem måde, så man ikke skal skrive hvert enkelt tal manuelt for der er omkring 1400 tal og hver kolonne og der er 28 kolonner. dette giver 39.200 tal og det orker jeg altså ikke.
Det samme mener jeg også er muligt med årets måneder.

Håber at nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. december 2021 - 17:26 #1
Hvilken version af Excel har du.
Hvike konkrete talrækker er det du ønsker i de 28 kolonner og hvad er det konkret du ønsker med måneder?
Avatar billede falster Ekspert
03. december 2021 - 17:43 #2
Husmandsmetoden, hvis jeg forstår dig ret:

Skriv 1 og 2 i de to øverste - vandrette - celler. Marker dem og træk i den lille firkant vandret ud til 28.

Det samme i næste række, men 29, 30 og træk til 56.

Marker de to rækker og 28 kolonner og træk igen i den lille forkant ned til den ønskede række.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. december 2021 - 19:23 #3
#1 - Det er Office 2019 der er installeret på maskinen.

Det er lidt besværligt at forklare med ord, så derfor har jeg indsat et link med et udklip fra Excel-arket.

https://imgur.com/fQ2aRmk

Hver nye kolonne skal så befinde sig lige til venstre for hver kolonne med melodinumerene 1 til 28.
Avatar billede falster Ekspert
03. december 2021 - 20:00 #4
OK. Det er måske ikke relevant, men med de oplysninger, som du ser ud til at have om CD'er, solister, titler, numre mm. ville jeg vælge at lave det i Access i stedet for.

Det er ikke så "høj" en tærskel at overkomme, hvis du måtte være nervøs for det:

1. Data i tabeller.

2. Den måde man vil sortere/bearbejde/arrangere data på i forespørgsler.

3. Hvis man vil raffinere og formatere visning af resultater kan det ske i rapporter.

Endelig kan man altid eksportere til Excel, hvis skal bruge en projektmappe/et regneark.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. december 2021 - 20:27 #5
Det lyder interessant det du skriver om Access, men jeg må indrømme at det jeg bruger Microsoft Office til, i realiteten kun er Word og en lille smule Excel.
Jeg kender kun Access af navn, men har aldrig stiftet bekendtskab med det.
Jeg blever svedt bare ved tanken om at skulle skrive alle oplysninger ned for alle CD´erne i samlingen. Et skud vil omkring 15.000 felter, og måske flere.
Dengang jeg oprettede registret var der "kun" omkring 700 CD´er, og der var et stort arbejde, og tog laaaaaang tid.
Det vil nok være en rigtig god ide, at fat fat i lidt litteratur/vejliedning i bruges af Access, hvis det skal lykkes.
Avatar billede falster Ekspert
03. december 2021 - 22:58 #6
Her er lidt generelt:

https://www.dummies.com/software/microsoft-office/access-2019-how-to-create-an-access-database/

og om musikdatabase:

https://www.wikihow.com/Keep-Track-of-Your-CD-Collection-Using-Microsoft-Access

Begynd eventuelt med at lave en mindre tabel med færre felter og så forsøg dig frem.

Held og lykke :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. december 2021 - 11:28 #7
#6 - Jeg takker for dine kommentarer.👍 Jeg må dog erkende, at det virker totalt overvældende, og uden for mine evner.
Jeg har som nævnt aldrig anvendt dette program, men det er uden tvivl godt hvis man kender det.
Jeg har brugt og bruger stadig Excel til at fungere som oversigt over min CD´er.
Yderligere har jeg også et Excel-ark med en oversigt over mine dvd´er. Dette fungerer også fint nok. Det er faktisk det eneste jeg anvender Excel til.
Jeg tager hatten af for dem der kan bruge Access.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. december 2021 - 18:28 #8
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig med noget Excel, hvis du er interesseret.
Det ville være lettest at hjælpe hvis du kunne uploade en Excel fil til Dropbox og så i filen forklare, hvad det er, du ønsker.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. december 2021 - 19:46 #9
#8 - Jeg takker for tibuddet, men jeg har fundet frem til en løsning på mit problem.
Det er ganske lidt jeg bruger Excel.
Jeg har foruden Office 2019 installeret også installeret Libre Office. Jeg prøvede at oprette et tilsvarende register over mine CD´er i Libre Office, og der lykkedes det. Så tænkte jeg at det også måtte kunne lade sig gøre i Excel og det kunne det så.
I øvrigt er grunden til at jeg har Libre Office installeret den, at Office 2019 ikke kan læse ældre Word filer. Der er tale om filer tilbage fra midten af nullerne.
Jeg anvender Word temmelig meget, men som sagt bruger jeg ikke Excel ret meget.
Problemet vedr. Excel var det, at jeg ville lave nogle kolonner med hver CD´s nummer (der er i alt 1448) og ville mellem hvert musiknummer ud over at have melodi 1,2,3,4....... også ville have en kolonne med CD´nummeret. Det virkede uoverkommeligt at skulle skrive alle 1448 tal ned 28 gange hvilket giver 40.544. (der er en CD med 27 numre på, og adskillige med lidt over 20.

Jeg har indsat to links. Det ene fra før kollonnerne blev indsat og det andet efter.

Før:

https://ibb.co/mSbmjxw

Efter:

https://ibb.co/9rHRrQt
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2021 - 11:14 #10
Hold dig fra Vanessa Paradis (fransk sangerinde) - "Best of & variations" har 40 numre. 😉
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. december 2021 - 12:02 #11
Tak for advarslen - jeg er så heldigt stillet at jeg ingen CD har med hende....😉
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2022 - 15:27 #12
Problemet er løst......lukker tråden.