Avatar billede prisknuseren Seniormester
04. december 2021 - 09:07 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

NY pc vil ikke åbne hjemmesider

Jeg har købt en ny bærbar PC "HP" med Windows 11 og tilkøbt officepakke. PC en fanger mit WIFI, men MS EDGE, der er præinstalleret åbner ikke (eller sjældent). Det samme gør sig gældende, hvis jeg prøver at åbne Google/eller anden hjemmeside. Hvad driller, er der et flueben der skal sættes/fjernes?
04. december 2021 - 13:39 #1
en HP virker out of the Box.

1. Check din IP adresse.
Åben en commando prompt = Tryk Windows Taste + R på samme tid.
- Skriv cmd og tryk enter,'i den sorte firkant skriv "ipconfig" og tryk enter,

Eks:
C:\Users\xxx>ipcofig

Windows IP Configuration

Ethernet adapter LAN-forbindelse:

  Connection-specific DNS Suffix  . : home
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f549:4ee9:80cd:cc66%12
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.13
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

IPv4 skal helst ligne min
Prøv at skriver ping 192.168.1.1
Har du et andet tal i Default Gateway skal du bruge det tal

C:\Users\xxx>ping 192.168.1.1

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.1.1:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0

Hvis du ikke har en IP der hedder 192.168.x.x er du sikkert ikke på netværket.
192.168.x.1 er din router, kan du ikke pinge den, er du ikke logget på dit internet.
Du skal få et reply fra din Gateway
Avatar billede prisknuseren Seniormester
04. december 2021 - 18:35 #2
Tak, jeg prøver om det virker
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 03:17 #3
Du kan køre Windows opdatering samt se om du også kan installere opdateringer fra Microsoft Butik fra hente opdatering dens eget Bibliotek.

-Hvis det ikke har hjulpet, er det sikkert Microsoft Edge der bare mangler opdatering til den seneste, ved at trykke på "Indstillinger" (tre prikker), dernede på bunden kan du enten vælge "Hjælp og feedback" derefter tryk på "Om Microsoft Edge".

Alternativt samme vej fra "Indstillinger" (tre prikker), dernede på bunden kan du vælge "Indstillinger" igen, og helt på bunden "Om Microsoft Edge".

-Er den installeret og vil det nok kun kræve at man genstarter Microsoft Edge browser. Test og se om det virker med at besøge diverse hjemmesider.

https://youtu.be/bC6YJQweQd4
Avatar billede prisknuseren Seniormester
05. december 2021 - 08:30 #4
Tak for input, det prøver jer. Egentlig ville jeg helst af med Edge og blot have Google som startside.
Avatar billede prisknuseren Seniormester
05. december 2021 - 10:45 #5
den er på nettet, men kan ikke åbne en hjemmeside "du har ikke forbindelse"
05. december 2021 - 11:33 #6
Hmm.
Har du prøvet #3's vejledning?

Jeg fandt dette på nettet om rep. af Edge.
https://support.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/what-to-do-if-microsoft-edge-isn-t-working-cc0657a6-acd2-cbbd-1528-c0335c71312a

Når den siger du ikke har internet adgang, så prøv om du kan pinge "internettet"
ping 8.8.8.8
det er googles dns, kan du ping den stabilt, så har du forbindelse til internettet

Du kan teste om edge kan åbne sider ved at skrive ip addressen på din gateway i URL linien.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 12:26 #7
-Det er stort set allerede udelukket, wifi fungerer som det skal, når du kan se og tilslutte dig til den.

1. Benyt netværkskabel for dette. Så slut dit bærbar til internettet ved hjælp kablet.
-Hent gerne seneste Microsoft Edge fra indstillinger via Om Microsoft Edge. Test om det virker. Gør den dette, så fortsæt til næste trin.

2. Kør Windows opdateringen færdig, flere gange bare for at være sikker. Ved hver opdatering, genstart pc'en.

3. Hvis der ikke er mere opdateringer at hente. Du kan så besøge HP hjemmesiden og se om den ikke vil hente driver og software opdateringer for dig.

-Dette gør du ved at trykke på "Lad HP identificere dit produkt".

https://support.hp.com/dk-da/drivers/laptops

-Er der mulighed for at den automatisk henter opdateringer, benyt dette. Hvis ikke, hent netværks-driver/-software for dit WiFi bare for at være sikker.

Og test om det virker med trådløs forbindelser med Microsoft Edge.
Avatar billede prisknuseren Seniormester
05. december 2021 - 13:03 #8
HP - en har kun trådløs adgang :-(
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 13:17 #9
Hvad er model navnet?
Avatar billede prisknuseren Seniormester
05. december 2021 - 13:30 #10
HP laptop 15s-eq2819no 15,6" bærbar computer
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 14:14 #12
Ja, det ser ud til at have seneste WiFi generation, WiFi 6 (802.11ax), og måske henter Windows opdatering en gammel udgave?

Jeg kan ikke se hvilken WiFi producent dette er, enten er det Intel eller RealTek trådløs driver.

4 kerne med 8 tråde for AMD Ryzen 3 5300U, slet ikke dårlig.

Hent grafik kort her i stedet for at benytte HP eget driver resource:
https://www.amd.com/en/support/apu/amd-ryzen-processors/amd-ryzen-3-mobile-processors-radeon-graphics/amd-ryzen-3-5300u

Start venligst "Enhedshåndtering" fra dit eget startmenu og gå ned til "Netværkskort" og se hvad der står og gengiv dette tilbage ved at skrive venligst hvad der står der som enten "RealTek" eller "Intel(R).... Gerne fulde navn på den.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 14:21 #13
Dette er nok her hvor du kan hente driver:
https://support.hp.com/dk-da/drivers/selfservice/hp-15-e0000-laptop-pc-series/30794450

-Det kan du bekræfte for typeskiltning af HP model oplysninger på bunden af bærbar, som "HP 15-e0000-series" måske.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 14:22 #14
Husk, at skifte operativ system "Vælg andet OS" til Windows 11, hvis den er leveret med Windows 11. Når du besøger HP driver og software oversigt.
Avatar billede prisknuseren Seniormester
05. december 2021 - 14:24 #15
Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 15:53 #16
Vi fik aldrig tilbage melding.

Blev det løst, i så fald, hvilken var løsningen for dig?
Avatar billede prisknuseren Seniormester
05. december 2021 - 17:07 #17
Det er ikke løst endnu, jeg er nødt til at have hjælp til det ellers er jeg bange for at gøre med skade end gavn.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 17:16 #18
Ja, hvis du har mulighed for at hente en andet browser, som du kan installere vil dette være et simpelt fejlfinding.

Hent Chrome/Firefox/Brave mv., fra andet pc og indsæt installationsfilen på usb-nøgle og overføre dette til din pc. Installer den og se om dette virker.

Så fejler det ikke med dit WiFi og dit internet. Så er det bare Microsoft Edge versionen som du startede ikke er den rette version du bruger. Fordi Microsoft Edge har lavet Chromium baseret udgave end hvad de startede med, som erstatning for Internet Explorer.

Det nye Microsoft Edge skal have dette logo i stedet for den kedelig Microsoft Edge blå farve. Her er den nye fra dem:
https://www.microsoft.com/da-dk/edge?r=1

Hvis du benytter gamle Microsoft Edge, så er det nok der det fejler.

Jeg hopper af tråden og ønsker dig fortsat god dag, og du finder nok nogen som kan hjælpe dig med dette senere.
Avatar billede prisknuseren Seniormester
06. marts 2022 - 13:40 #19
Efter lang tid viste det sig, at det var mine wifi extendere der var noget kinesisk lort, de er nu returneret og jeg har fået pengene, køb aldrig "D-Link". PC fejler intet ;-)