Avatar billede FrankB Praktikant
06. december 2021 - 18:49 Der er 4 kommentarer

PDF bliver til Word ved vedhæftning i mail

Når der bliver sendt en vedhæftet PDF fil til min lillebror medtager han en blandingsfil som viser w for word men som i teksten stadig er en pdf fil, og når han forsøger at åbne vil den åbne i word format, men det er uforståligt der kommer ud da den stadig er en PDF, er der nogen der har en forklaring hvordan det kan rettes så filen kommer frem som en PDF.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. december 2021 - 19:00 #1
Der bliver jo bare påhæftet det ikon, som windows på den pågældende PC har fået at vide, hører sammen med filtypen.

Så din brors Windows er sat til at åbne PDF dokumenter med Word.

Find en PDF fil, højreklik, og vælg "Åben med". Vælg i dialogen det rigtige PDF program, og vælg "altid" at åbne med det program. Så virker dine mails også.
Avatar billede FrankB Praktikant
07. december 2021 - 10:59 #2
Det har jeg gjort men det hjælper ikke, det er den blannede fil der kommer frem, som viser w for word men hedder pdf, og når jeg vil åbne, åbner den i word, og det er nonsens. Jeg har fundet ud af at jeg kan åbne med åben med PDF, men det er underligt med den blannede fil.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
07. december 2021 - 11:40 #3
Windows kan ikke selv vise PDF'er, der skal er speciel program til den slags. Word var det nærmeste app du har installeret, som kan vise PDF'er.

Du kan download/installere (den officielle/originale PDF-app) Acrobat Reader her: https://get.adobe.com/dk/reader/

Når du har installeret Reader, skulle din Windows i fremtiden vise PDF'er med denne app - Ellers skal du gøre som ole_madsen skriver (associere PDF-filer med Acrobat Reader - Eller hvad en app du ønsker skal vise PDF'er)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2021 - 21:53 #4
Du har nok ikke fået rettet "Open With" eller en anden special-protokol for filåbning.

En lang historie kort - reinstaller din PDF-læser... - så burde den sætte indstillingerne på plads igen.

Og lige at rette en misforståelse.. - du har altså IKKE en "blandet fil"... - sådan noget findes ikke. Du har en PDF fil, men PC´en er instrueret i at åbne den med Word.

Og du kan også vælge at søge efter "Standardapps" (Default Apps på engelsk). I denne windows indstilling er der i bunden mulighed for at resette alle fil-associationer. Det burde i hvert fald hjælpe.

@Henrik Hansen - default PDF viewer i en moderne Windows er Edge browseren... - så "Windows" kan skam sagtens selv læse filerne, hvis der ikke findes noget specielt program installeret. Men enig i at en dedikeret PDF-læser er at foretrække...