Avatar billede boje Juniormester
07. december 2021 - 11:27 Der er 6 kommentarer

Sammenlægning af C5

Hejsa
Jeg er blevet spurgt om det er muligt at sammenlægge 2 forskellige regnskaber i samme SQL. Udfordringen er at vores firma har købt et andet firma, begge brugere af C5. Nu vil vores økonomi gerne have mulighed for at skifte mellem regnskaberne via skift regnskab funktionen.
Som SQL mand kan jeg se at det er muligt at oprette et regnskab i C5, så man har 2 regnskaber, DAT & DMO. Kan jeg "bare" kopiere regnskab B ind i SQL'en for regnskab A og kalde DATESET = DMO. Huske at ændre XALSEQ tælleren og alt OK. Eller er der mere jeg skal huske?
Ideen er at smelte de 2 SQL dB sammen på en nem måde.
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
07. december 2021 - 11:48 #1
Davs,

Forudsætningen er at du til den bestående licens har koder til flere regnskaber. Hvis I er af en vis størrelse er dette sandsynligt.  Det kan du tjekke under :  GENERELT / TILPASNING / ADGANGSKONTROL / KODER.  Kig på fanebladet 'Program moduler'  Hvis der står noget i feltet ud for 'Flere regnskaber' og der er et flueben ud koden, er der koder for flere regnskaber i licensen.

Herefter eksportere du via C5 data ud for den C5 som skal udfases.  De skal helst være så tæt på hinanden versionsmæssigt som muligt.  Data eksporteres ud som kommasep. filer.

Efterfølgende oprettes nyt regnskab i jeres bestående C5.  C5 initialisere selv SQL-server med hvad der skal ske.  Efterfølgende importeres de udlæste data til det nye regnskab.

Vupti så har du 2 C5 ere som triller på den samme SQL, hvor der kan skiftes regnskab vi menupunktet 'Skift regnskab'.  Glem DMO regnskabet, det er blot et demoregnskab.  Du kan lave som mange datafiler som du vil, dblot de hedder noget andet end DAT og DMO.

Husk at der skal være nødvendige koder til moduler, som måske findes i den C5 som du importere fra, men som ikke findes i jeres egen.

God fornøjelse.

MVH
P. Agger
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
07. december 2021 - 11:53 #2
Davs igen,

Husk at brugertilpasninger i den C5 som du henter data fra ikke lige smutter med, dem skal du selv løfte over.

MVH
PA
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
07. december 2021 - 11:57 #3
Davs igen igen,

Du eksporterer data via C4' menu her:

GENERELT / TILPASNING / VEDLIGEHOLDELSE /  MULTI / EKSPORTER DATABASE.

Indlæsning samme sted blot punktet :  IMPORT DATABASE

Husk ved eksport at smide datafiler i en tom mappe, eller bliver det noget rod.

PA
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
07. december 2021 - 15:08 #4
Jeg kan varmt anbefale, at I overvejer at afslutte 2021 i hver sine nuværende regnskaber, specielt nu, hvor I (sandsynligvis) er så tæt på regnskabernes årsafslutning. Dette vil betyde, at du kun skal overføre balanceposteringer fra ultimo 2021 for at komme i gang med 2022. Dermed skal du ikke overføre indtægter og udgifter for 2021. Der kan selvfølgelig være andre grunde til at have historikken med i samme C5, men det er værd at undersøge, om det er nødvendigt.
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
07. december 2021 - 15:19 #5
Hej,
En lille kommentar til kirkegaardlive.dk.

Det har ingen praktisk betydning at afvente et årsskifte, da hele posteringsmassen
overføres.

PA
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
07. december 2021 - 16:31 #6
Ok, det var godt!