Avatar billede mik28 Seniormester
09. december 2021 - 13:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Clonezilla

Hej Eksperter

Jeg har en række maskiner jeg administrerer. I den forbindelse vil jeg gerne clone en maskine som jeg kan bruge som reference hvis en anden skulle gå ned. Derfor har jeg indkøbt identisk hardware, troede jeg, til at klone til. Selv om ssd'erne som sådan er identiske så er de det ikke alligevel. De er begge 120 GB, men den ene er 234441644 sectors og den anden er 2344411648 sectors. Det betyder at cloningen fejler "disk to small". Er der er smart fix til det i Clonezilla.

Venlig hilsen
Mikael
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2021 - 14:07 #1
kan du ikke klone partitioner i stedet for hele disken? Det kan normalt justere til tilgængelig plads.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2021 - 18:46 #2
At de ssd diske ikke er helt identiske, betyder ikke noget. Problemet ligger i det svar du fik ved installationen: "disk to small"
Man kan godt have Windows på en 120GB disk, men jeg går ud fra, at der også ligger nogle programmer? og så er der ikke plads nok. Husk på, at der skal kunne arbejdes på disken, flyttes rundt på data.
120GB er en meget lille disk, men som #1 skriver, kan du parttionere den, og så kopiere den del med Windows. Eller gå over til diske på 500GB.
Når det bare er til backup, er det ingen fordel med SSD. En almindelig mekanisk disk, som er billigere kan gøre det samme.
Det nemmeste backup program jeg kender er:
https://www.aomeitech.com/ab/standard.html
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2021 - 18:50 #3
Ps. eller sådan en fyr? Så bliver der ikke pladsmalgel.
Bare et forslag :-) https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/Toshiba-Canvio-Basics-HDTB410EK3AA-Ekstern-Harddisk-1-TB-Sort/2646475
Avatar billede mik28 Seniormester
09. december 2021 - 21:23 #4
Problemet ligger i at den ene disk har to sectorer mindre end den anden
Avatar billede mik28 Seniormester
09. december 2021 - 21:25 #5
I skal have tak. Jeg løser det på en anden måde.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2021 - 12:37 #6
Ok held med det. 😊
Husk at markere dig selv som svarer.
Avatar billede mik28 Seniormester
11. december 2021 - 12:20 #7
Igen. Tak for hjælpen :-)