Avatar billede Jesper O. Juniormester
11. december 2021 - 19:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

CCleaner

Hej,

Jeg har i mange mange år brugt en gratis version af CCleaner til at rydde op på pcèn, og synes det har virket fint. Og programmet er på dansk og nem at navigere i.

Nu googlede jeg så lige ccleaner ifm jeg ville downloade programmet til en ny pc. Men jeg synes der var mange negative kommentarer til programmet.

1. Er der substans i de negative kommentarer? eller kan jeg roligt downloade
    programmet
2. Har i et forslag til et evt andet gratis oprydningsprogram? (som en ikke pc-
    ekspert kan bruge)

Mvh
Jesper
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. december 2021 - 21:02 #1
Jeg anvender Privazer. Det fungerer fint.

Programmet er gratis

https://privazer.com/da/download.php
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2021 - 21:08 #2
Hvilke negative kommentarer lagde du mest vægt på?
Hvad bruger du CCleaner til?

Jeg bruger stadig CCleaner i gratisversionen til nogle ting, selv om det ikke er nær så meget som for 5-7 år siden. Prøv at læse her:

https://bestantiviruspro.org/blog/ccleaner-review/
Avatar billede Jesper O. Juniormester
11. december 2021 - 21:52 #3
Det var mere det at der synes at være en negativ hype omkring CCleaner end det var noget specifikt jeg lagde vægt på.
Jeg har kun brugt CCleaner til at "gøre" plads på pcen og få slettet cookies etc, samt at deaktivere programmer der forsinker opstarten.
Alt-i-alt har jeg været glad for programmet da det er brugervenligt. MEN hvis i her på sitet siger at der er NO GO så vil jeg selvfølgelig holde mig fra det.
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2021 - 22:01 #4
Hvis du holder dig til det, du skriver ovenfor, så ville jeg ikke være bange :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2021 - 02:03 #5
Ellers er det værd at nævne Malwarebytes free, den bruger jeg selv.
Jeg har pro versionen, i den gratis udgave skal man huske at starte op selv.
https://download.cnet.com/Malwarebytes/3000-8022_4-10804572.html
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2021 - 08:03 #6
Jeg er enig med Milter.
Efter lanceringen af Windows 10 har Windows fået langt bedre værktøjer til selv at vedligeholde systemet. Man kan med lager assistenten sætte til automatisk at rydde op efter en given periode. Jeg bruger dog stadig diskoprydningen hvor jeg oprydder i systemfiler en gang imellem. Og det med browser oprydning, det kan browserne jo sådan set også gøre automatisk hvis man sætter det til når man lukker browseren ned.
Malwarebytes som Valby er inde på er ikke en fil oprydder, men en oprydder når man har bevæget sig ind på steder hvor man har fået samlet noget snavs til computeren.
Dette er også et fint program at have som gardering. Jeg har haft både CCleaner og Malwarebytes så længe siden begge blev lanceret i sin tid. Bruger dem ikke så tit mere siden lancering af  Windows 10 men de er gode af have i baghånden :-)
12. december 2021 - 11:14 #7
Jeg stoppede med at bruge det for nogle år siden.
Programmet er udmærket, og det virker.

Men siden Windows 7, har det indbyggede Disk Oprydning været godt.
Det eneste Ccleaner kan rydde op i, som Windows ikke kan er registrerings databasen.

Det er lidt en religion om man skal rydde i registrerings databasen.
Jeg har valgt at tro på dem der siger det ikke er nødvendigt at rydde op i registrerings databasen.

Da Ccleaner så kom til at ligge som en service for at holde sig selv opdateret, hvilket er udemærket, så blev det fjernet fra maskinen.

Er du glad for programmet så fortsæt du bare.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2021 - 11:26 #8
#7 Behov for at rydde op i registeret minimeres også hvis man bruger Revo Uninstaller når man fjerner programmer. Mange oplysninger efterlades desværre med de fleste uninstallere programmer har. Og har man problem med et program, og ønsker at installere det igen, så er det en god ide at bruge dette program for at fjerne de sidste rester af programmet.
12. december 2021 - 12:05 #9
Jeg bruger heller ikke Revo Uninstaller.

Så skal jeg jo installere et program for at afinstallere et andet program.

Det er helt fint, at det rydder bedre op i registrerings databasen, men er det nødvendigt?
Jeg har ikke dårlige erfaringer med at lade være med at rydde op i registrerings databasen, endnu.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
12. december 2021 - 14:32 #10
Tak for de gode input og forslag. Specielt godt at høre hvornår noget er religion, så man kan være på vagt.

Jeg føler mig bedre klædt på til at gå videre.
12. december 2021 - 14:44 #11
Velbekomme.

Dit Spørgsmål er en muglighed for at udveksle syns punkter.
Og så kan man gøre op med sig selv hvad man tror på.