Avatar billede Peter Guru
13. december 2021 - 10:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Generelt spørgsmål om iPhones

Hej

Hvilken betydning har RAM størrelsen på almindelig brug af en iPhone? Man kan få 64, 128, 256 og vistnok 512 GB. Prisstigningen er uhyggelig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2021 - 11:13 #1
Det er modsvarende harddis-størrelsen på din PC - hvor mange programmer/apps, billeder og videoer vil du have plads til?

De fleste vil nok vælge 128GB
Avatar billede Peter Guru
13. december 2021 - 11:30 #2
Ja, det lyder som en fornuftig størrelse. Desværre har jeg allerede en iPhone 11 64 GB og jeg synes at den hakker lidt. Der må være app's jeg kan smide ud.
Avatar billede eurositi Ekspert
13. december 2021 - 11:43 #3
De 64, 128, 256 eller 512 er i hvert fald ikke RAM men lagerplads.

En såkaldt smart-telefon har også Random Access Memory (RAM) lige som en PC. Der er dog typisk ikke mere end 3 eller 4 gb RAM på billigere telefoner, mens der er 6-8 på dyrere modeller.

Min 2½ år gamle Huawei P30 Lite har f.eks. 4 gb RAM og 128 gb lagerplads. Jeg gav 3000 kroner for den dengang.
Min mors OnePlus Nord 5G købt for tre måneder siden kostede det samme, men den har har 8 gb RAM og 128 gb lagerplads.

Ingen iPhones i samme prisleje har mere end 3 gb RAM, men 128 gb lagerplads er efterhånden standard.
Husk desuden på, at du ikke selv kan udvide lagerpladsen på hverken iPhone eller OnePlus. Andre mærker giver mulighed for selv at indsætte microSD-kort. Det er dog ikke så nemt at få telefonen til at anvende SD-kortets lagerplads, som man selv ønsker.
Avatar billede Peter Guru
13. december 2021 - 12:04 #4
Skal de RAM mængder der reklameres med opfattes som flash RAM eller buffer lager?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2021 - 12:41 #5
Nu er jeg ikke med på hvad du mener med de to udtryk? - som sagt skal du opfatte det som svarende til harddisken i en PC.

Rent logisk er det så et "programmerbart lager", så det kan du muligvis, afhængig af din definition, godt kalde flash-RAM. Men samme sted bruges der i forskellige sammenhænge plads til cache - små lagre af data, som man godt kan kalde "buffer".

Men de to udtryk du bruger, bruges normalt specifikt om bestemte operationer, så jeg kan ikke helt hæfte dem på lagerkapaciteten for en iPhone.
Avatar billede Peter Guru
13. december 2021 - 13:36 #6
Jeg forestiller mig at et buffer lager har noget med hastigheden at gøre. At telefonen opfattes kvikkere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2021 - 13:50 #7
Det er også den generelle opfattelse af Buffer. Om Buffer/cache: https://da.wikipedia.org/wiki/Cache

Men det er ikke noget du kan læse af en telefons specifikationer - det er mere en teknik end noget fysisk.