Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. december 2021 - 12:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Downloade Linux Mint på en Windows PC.

Jeg har en PC med Windows 10. 64 Bit.
*
Der er tilstrækkelig RAM til at installere Linux Mint 20 (Hedder den sådan?).
*
Men jeg ved ikke hvilket brændeprogram, som man skal bruge.
*
Jeg ville dels afprøve ....
Dels, måske, installere. Linux Mint.

*
Avatar billede bvirk Guru
16. december 2021 - 13:12 #1
Ja det hedder Linux Mint 20 - nærmere betemt for seneste 'stable' version: linux mint 20.3 uma - versionerne har pigenavne.
https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint

Der er mulighed for 3 desktop environments - måske er det noget som skal vælges under installation:
*Cinnamon
*Mate
*Xfce
Cinnamon er den flotteste, nyeste og mest windows agtige.

Hvis kan brænde dvd'er så downloades en iso fil fra
https://linuxmint.com/
Ser der står 20.2 men det er ok.
Hvilket brænder program på window 10 kan jeg ikke svare på - jeg bruger noget CDburnerXP gammelt shit til den slags.
Når Mint er installeret og oppe og køre skal den opdateres til sidste version - det er derfor det ikke betyder noget om man installerer fra en lidt ældre version på DVD'en. Søg på nettet for hvordan - men kort fortalt i et terminal vindue. (som åbnes ved at højreklikke på desktop og vælge open in terminal)
sudo atp update
sudo atp upgrade
Mint er en vældig god Linux - dyk ned i settings-panels og udforsk hvordan man instiller desktoppen efter egne præferencer.
Avatar billede INK Ekspert
16. december 2021 - 13:17 #2
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. december 2021 - 13:23 #3
Tak, bvirk og ink !
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. december 2021 - 14:02 #4
Jeg vil nu anbefale dig at bruge en usb stik fremfor at brænde DVD - især hvis du kam bruge usb-3.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2021 - 16:40 #5
Du kan nemt oprette det på usb med BelenaEchter der er det nemmeste program til at oprette Linux installations medier på.
https://www.balena.io/etcher/
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2021 - 16:43 #6
Bemærk at filer på usb går tabt når man opretter et installations medie.
Windows 10 kan også uden brænder program lave et installations medie. Man højreklikker på .iso filen og vælger "Brænd en diskafbildning" Så skulle det også virke på dvd. Hus at sætte den til at tjekke medie efter brænding hvis du vælger denne mulighed.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2021 - 17:52 #7
jeg ville - hvis det i første omgang er til test - via https://www.virtualbox.org/
Du henter en iso-fil til usb fra mint.
Du installerer virtualbox fra https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads og husker at hente udvidelser også (VirtualBox Extension Pack)
I virtualbox opretter du en 'pc' og i den indstallerer du linux. Den har ikke de største kræfter bla mht grafikkort - men du kan teste og dele data med din windows.
Hvis du ikke kan lide den linux, så sletter du bare maskinen, og evt opretter en ny.
Når du har valgt en linux, som du reelt vil have, så kan du slette virtualbox helt, og installere linux side om side med windows. Alle de gamle test-maskiner er væk og generer ingen.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2021 - 17:58 #8
Linux Mint kan formodentlig stadig køre direkte fra installationsmediet inden man installerer. Sådan er alle de Linux distributioner jeg har afprøvet.  Man behøver ikke køre fra virtuel miljø.
Installation startes fra skrivebordet når mediet har bootet op. Så der kan man kigge rundt i systemet inden man vælger en installation.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. december 2021 - 18:20 #9
Tak for gode råd .....
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2021 - 18:31 #10
Med hensyn til Linux, har jeg aldrig kørt dual boot sammen med Windows 10 før. Det er kun hvis jeg kører flere Linux på samme disk jeg har brugt Grub der er deres boot loader.
For tiden tester jeg lige nu med Zorin OS16 Core 64 bit  og KDE 5,3 Neon 64 bit  som jeg synes har et flot design.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
17. december 2021 - 05:10 #11
Tak ...
Avatar billede Uvanga Ekspert
17. december 2021 - 10:43 #12
Hvis du har både Linux og Windows installeret, får du i opstarten mulighed for at vælge hvilket system du ønsker at starte.
ad#10 Enig med hensyn til Zorin. Jeg har selv afprøvet programmet på min test PC👍
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2021 - 12:49 #13
#12 Ja den er rigtig flot :-)