Avatar billede bufli Mester
18. december 2021 - 07:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bruge ekstern harddisk til Time Machine backup og til PC drev samtidig

Hej

Jeg er ikke ret stærk til Mac, men mine døtre har hver en Macbook Pro. Jeg vil gerne kunne lave en Time Machine backup af deres Mac's til en ekstern harddisk. Jeg har købt en 2TB disk som jeg tænkte var stor nok til at denne ene disk kunne bruges til Time Machine backup af begge Mac's, og samtidig kunne bruges som eksternt drev til min Windows PC.

Efter jeg har lavet Time Machine backup af første Mac, kan disken ikke længere læses af min Windows PC.

Kan det ikke lade sig gøre at gøre det jeg beskriver ovenfor? Hvis det kan, hvad skal jeg så gøre?

På forhånd tak :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. december 2021 - 07:40 #1
Formater disken til exFAT
Dette format understøttes af både pc og Mac.
Eventuelt kan den opdeles i to partitioner, en med exFAT og en med NTFS formatet.
Avatar billede INK Ekspert
18. december 2021 - 09:11 #2
Timemachine programmet fylder disken op over tid, og sletter så ældste kopi. Med 2 Macs tilsluttet kan systemet almindeligvis godt finde ud af det, dvs. der slettes den ældste kopi når næste sikkerhedskopi udføres. Mine 2 Macs var tilsluttet trådløst og det virkede almindeligvis, men der kunne godt være lidt knas når de sikkerhedskopierede samtidigt. Hvis det er på skift med usb tilslutning, så forventer jeg ingen problemer, men vil alligevel anbefale en separat harddisk for din Windows PC.
Prisen på en 1TB ekstern harddisk er jo overkommelig, og man skal være 100 % sikker på sin backup, hvis det skal give mening.
Vær også opmærksom på, at Timemachine gemmer en lokal sikkerhedskopi på Mac'en, hvis det eksterne drev ikke er tilsluttet. Hvis der generelt er pladsproblemer på Mac'en, skal man ofte tilslutte den eksterne disk.
Avatar billede INK Ekspert
18. december 2021 - 09:13 #3
Avatar billede bufli Mester
20. december 2021 - 17:35 #4
Jeg har nu forsøgt at følge denne video
https://youtu.be/tWx5uwXJU6s

Heraf fremgår det, at man kan lave en partition til Time Machine og så en til noget andet. Det fremgår at der kan vælges imellem flere typer formater, men jeg kan kun vælge imellem nogle versioner af APFS (med/uden kryptering osv).

Jeg håbede på at kunne vælge f.eks. exFAT, men det kan jeg ikke. Jeg har så lavet 3 partitioner - 2 til Time Machine (1 for hver Mac), og så en som skulle kunne bruges til Mac og PC.

Ikke overraskende kan PC'en ikke læse disken nu. Alting er ikke som videoen viser - nok fordi de 2 Mac's kører nyeste MacOS (Monterrey) - men hvordan mon jeg får formatteret den ene partition så en Windows PC kan læse den?
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. december 2021 - 19:28 #5
Prøv at kigge på disken med windows opret og formater værktøj eller f.eks  minitool partion wizard free. Se om der er tildelt drevbogstav og formater evt. den partion som ikke er til time machine.
Avatar billede bufli Mester
20. december 2021 - 21:38 #6
Det var det eneste jeg manglede at gøre. Tak Kurt54