Avatar billede hkprofil Forsker
28. december 2021 - 12:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tekstrude

Jeg har et pludselig opstået problem med tekstruder. Jeg kan ikke ændre på størrelsen, ved at trække i de sorte markeringer?
'mvh
Avatar billede hkprofil Forsker
28. december 2021 - 15:21 #1
Sorry, det hedder nok tekseboks! Jeg kan godt ændre når jeg går ind og vil formatere, men kan ikke i selve dokumentet??
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. december 2021 - 17:23 #2
Hvilken version af Office bruger du?

I nyere versioner af dansk Word er der ikke længere noget, som hedder "tekstboks". Microsoft har ændret det til "tekstfelt" (misvisende oversættelse, fordi felter i Word er noget andet). Til gengæld er der noget, som hedder "tekstrude". Det er to forskellige ting (se forklaring nedenfor).

Er dokumentet/dokumenterne i kompatibilitetstilstand? (se i titellinjen øverst i dokumentet). I givet fald: Der er for nylig rapporteret en fejl i Word til Microsoft 365 om et problem med at ændre størrelse på tekstfelter ved at trække i håndtagene i dokumenter, som ikke er i docx-format eller som er i docx-format og i kompatibilitetstilstand. Det kan være den fejl, du er ramt af. I givet fald kan du tjekke, om der er en opdatering (jeg har ikke fejlen her i version 2111 (Build 14701.20262 Click-to-Run).

Et ”tekstfelt” er en figur, som f.eks. kan laves via Indsæt > Figurer. En ”tekstrude” er en egenskab ved et afsnit eller en afsnitstypografi, som kan tilføjes via Rediger typografi > Formatér > Tekstrude. Hos mig har tekstfelter runde håndtag uden farvet indhold, mens tekstruder har mørkegrå, firkantede håndtag, når selve ruden er markeret.
Avatar billede hkprofil Forsker
29. december 2021 - 11:17 #3
Tak for respons.
Jeg har Office 365.
Jeg kan se der står kompatibilitetstilstand i titellinjen.
Jeg har mørkegrå, firkantede håndtag, når selve ruden er markeret, så det er vel tekstruder?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. december 2021 - 11:40 #4
Det er muligt, at håndtagene kan se forskellige ud afhængigt af andre forhold. Om det er tekstfelter eller tekstruder afhænger af, hvordan de er lavet – det er to ret forskellige typer objekter.

Problemet er sandsynligvis forårsaget af den fejl, jeg omtalte, uanset om det er tekstfelter eller tekstruder.

Så må du enten opdatere Office, hvis du har mulighed for det, eller du kan ændre størrelse ved at indtaste mål:
Tekstfelt: f.eks. via fanen Figurformat
Tekstrude: f.eks. via højreklik > Formatér tekstrude

Du kan sandsynligvis omgå fejlen ved at konvertere dokumentet via Filer > Oplysninger > Konvertér, medmindre der er indhold, som vil give problemer ved konvertering.
Avatar billede hkprofil Forsker
31. december 2021 - 14:04 #5
Lene - fantastisk og TAK for hjælpen, jeg konverterede efter din anbefaling, og nu kan jeg bruge den som hidtil. TAK
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. december 2021 - 15:12 #6
Velbekomme. Det var godt - måske du skulle have markeret mit svar i stedet for dig eget :)
Avatar billede hkprofil Forsker
04. januar 2022 - 15:37 #7
Hvordan gør jeg det nu?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. januar 2022 - 16:24 #8
Så vidt jeg ved, kan du vælge "marker som løsning" ved hvert svar. Det er nok den funktionalitet, du har brugt til at markere dit eget svar, men hensigten er, at det er det/de svar, der har hjulpet til løsning af problemet, der skal markeres. Dermed skulle det være enkelt at markere mit svar #4, hvis det var det svar, der hjalp dig.

(Da jeg aldrig selv har stillet spørgsmål, kan jeg ikke tjekke – jeg har svaret på mange spørgsmål, men det giver ikke adgang til at markere svar).

Der er mindst to grunde til, at det giver mening at markere svar hensigtsmæssigt: 1) Det gør det lettere for andre at finde løsning på samme problem og 2) Du giver den/dem, der har brugt tid på at hjælpe dig, en tilbagemelding.
Avatar billede hkprofil Forsker
05. januar 2022 - 11:17 #9
Så skulle det være rettet og tak for hjælpen, jeg er SÅ glad for at man kan få hjælp af jer eksperter :-)