Avatar billede mronet87 Forsker
28. december 2021 - 14:41 Der er 17 kommentarer

Notepad på Windows (æøå) - Åbnes på Macbook

Hej Alle Eksperter

Jeg arbejder både på min Windows stationær, hvor jeg har nogen noter i Windows Notepad.

Når jeg åbner dem på min Macbook i TextEdit, bliver æøå ikke vist.

Er det et andet program, hvor æøå kan vises på Macbook?
Avatar billede INK Ekspert
28. december 2021 - 15:18 #1
Når du gemmer i Windows Notesblok hvilket format anvendes? UTF-8 ?
Hos mig åbnes en UTF-8 kodet fil med danske bogstaver i Apples Noter og textedit. Hvis du gemmer i ANSI bliver det til mærkelige tegn.
Pages er ligeglad, det bliver rigtigt uafhængig af kodning.
Avatar billede mronet87 Forsker
28. december 2021 - 15:55 #2
Den bliver gemt i en UFT-8 og så åbner den i text edit på min Macbook.
Avatar billede INK Ekspert
28. december 2021 - 16:07 #3
Som nævnt åbnes de hos mig korrekt i både textedit, noter og pages, når de er i UTF-8.
Prøv at kikke på indstillinger for textedit. Måske skal du prøve at jonglere lidt.
Formoder selvfølgelig, at begge er på dansk sprog og tastatur?
Avatar billede INK Ekspert
28. december 2021 - 16:09 #4
Hvad sker der når du importerer dem til programmet Noter på din Mac?
Avatar billede mronet87 Forsker
29. december 2021 - 16:16 #5
Jeg gemmer bare i min dropbox på min desktop computer og åbner dem på min Macbook, hvor default er TestEdit.
Det virker fint, hvis jeg åbner i Google Chrome, men så kan jeg bare ikke redigere i dem.
Hvordan finder jeg indstilleter for Text Editor?
Avatar billede INK Ekspert
29. december 2021 - 16:44 #6
Når du har åbnet textedit kan du i øverste linie finde indstillinger. Du kan også når TextEdit er åbnet trykke på CMD + ,  (komma)
Her kan du evt rette indstillinger.
Avatar billede mronet87 Forsker
04. januar 2022 - 11:42 #7
Undskyld det sene svar. Jeg tror ikke at vi snakker om det samme TextEdit?
Jeg har uploadet et billede med nogen æ, ø og å ord.

https://ibb.co/sbHWdSy
Avatar billede mronet87 Forsker
04. januar 2022 - 11:53 #8
Notepad - Text Editor fra AppStore kan heller ikke åbne filerne.
Avatar billede INK Ekspert
04. januar 2022 - 17:21 #9
Har du prøvet med "Pages"?
Avatar billede mronet87 Forsker
12. januar 2022 - 11:40 #10
Når jeg håber text filen i Pages fremgår det stadig som:

F¯dselsdag
Âr
H¯jde
VÊgt
Avatar billede INK Ekspert
12. januar 2022 - 11:55 #11
Mærkeligt med den forskel hos dig og mig.
Begge maskiner har dansk som sprog?
Avatar billede mronet87 Forsker
12. januar 2022 - 13:32 #12
Nej, både min Desktop og MacBook er på engelsk.
Måske derfor?
Avatar billede mronet87 Forsker
12. januar 2022 - 18:48 #13
Jeg fik lavet en ny installation på min Mac og fik den på dansk, men det hjalp heller ikke. Det her er stadig hvad den ser, når jeg åbner text edit:

Windows
F¯dselsdag
Âr
H¯jde
VÊgt

Macbook
Fødselsdag
År
Højde
Vægt

Macbook
Fødselsdag
År
Højde
Vægt

iPhone
F¯dselsdag
H¯jde
VÊgt

Det ser ud til at jeg bliver nød til at købe en ny Windows bærbar....
Avatar billede INK Ekspert
12. januar 2022 - 19:20 #14
Du kunne jo ændre sprog på din Windows bærbar.
Avatar billede mronet87 Forsker
12. januar 2022 - 19:33 #15
Det er en desktop med dansk keyboard/sprog, så det skulle vel ikke have betydning.
Avatar billede INK Ekspert
12. januar 2022 - 19:40 #16
Ifølge #12 kører den på engelsk?
Avatar billede mronet87 Forsker
13. januar 2022 - 03:54 #17
Windows og OS er på engelsk, da jeg bedst kan lide at mit styresystem er internationalt.

I går lavede jeg en ren-installation min MacBook og lavede sproget om til Dansk, som heller ikke virkede.