Avatar billede Uvanga Ekspert
02. januar 2022 - 10:41 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Windows 11 Installationsmedier vs ISO-fil

Windows 11 Installationsmedier vs ISO-fil:
Hvad er forskel på de to typer download af Windows 11? Se venligst vedhæftede billede.
https://ibb.co/bvVfgVC

Hvad er fordele og ulemper ved de to typer download?
Kan den ene foretrækkes frem for den anden??
02. januar 2022 - 11:31 #1
En ISO fil er en pakke.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/105150
https://www.freecodecamp.org/news/what-is-an-iso-file-explained-in-plain-english/

Et installations medie er en  CD, DVD, USB, eller en diskette.
Som du kan installere fra.
Hvis det er nødvendigt er mediet bootable.
02. januar 2022 - 11:32 #2
Hvis du henter en ISO, skal du lave et medie /pakke den ud, for at bruge den.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2022 - 11:52 #3
Enig i #1 og #2
.Iso filer kan brændes i Windows direkte. Man højreklikker blot på filen og vælger "brænd diskafbildning". Man behøver ikke et brænder program til dette.
Oprettelse på usb kan foregå med Media Creation Tool der er på deres download side. Men man kan dog også oprette fra et .Iso fil man har hentet ned. Personligt bruger jeg Rufus til Windows og BalenaEchter til linux. Rufus har nogle indstillinger der gør at man kan tilpasse mediet så det udelukker ting i mediet når man skal bruge det til installation.
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. januar 2022 - 11:56 #4
ad#1+2 Er den ene metode bedre end den anden, eller er det en smagssag?
Jeg har altid anvendt ISO, og pakket ud med Rufus. Den anden metode har jeg aldrig brugt, så derfor spørgsmålet om evt. fordele / ulemper.
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. januar 2022 - 12:00 #5
Nå, nu kom #3 på banen mens jeg var ved at skrive mit indlæg👍 Det forklarer forskel. Jeg lader lige spørgsmål stå lidt, hvis der skulle flere input.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2022 - 12:12 #6
Jeg har set i en anden sammenhæng at fil størrelsen på filen varierede om man valgte MediaCreation Tool eller downloadede manuelt fra Microsoft siden, eller med Rufus som også kan hente Windows 11 .iso . I den sammenligning var media creation tool mindre i størrelse (ca 1 GB) for den samme Windows 11 version. Hvad der blev "udelukket" på Media Creation Tool det ved jeg ikke.
Billede jeg så med forskel https://scontent-cph2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/269957288_10226672684153122_8433689476390532524_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=825194&_nc_ohc=ntJdeCzo_UoAX86OEYM&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&oh=00_AT8XTCKjlCJtzeORCzlng-6GF5KZTuSUOJoAe6sa7g0wzQ&oe=61D63C8C
02. januar 2022 - 14:19 #7
@#3, mest en smags sag i mine øjne.

@#6, måske pakker de det bedre?
Jeg har tidligere haft ISO filer, hvor værktøjet til at skære bootable USB var med i ISO'en, så havde man altid et værktøj der kunne klare opgaven.
ISO'en løb med tiden fra værktøjet, så der skulle hentes en ny version.
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. januar 2022 - 19:10 #8
Det er nok en decideret smagssag hvilken metode man anvender. Er tilbøjelig til at anvende det man kender, og er vant til. Jeg har netop opgraderet min test PC til Windows 11. Fra en USB ISO-fil. Det gik fint, dog kræver denne fremgangsmåde internetadgang, og login på microsoft konto. I påkommende tilfælde kan man jo også bruge denne mulighed, som findes på microsoft hjemmeside:
"Windows 11-installationsassistent"
Dette er den bedste mulighed for at installere Windows 11 på den enhed, du bruger i øjeblikket. Klik på Download nu for at komme i gang.

Tak for alle indlæg👌