Avatar billede wipo Mester
05. januar 2022 - 12:30 Der er 19 kommentarer

Installere XP eller W 2000 på nyere PC

Jeg har det problem, at jeg gerne vil anvende et program der hedder Sonic-Stage, der bruges til at redigere musik optaget med en Sony Mini-disc.
Programmet er ikke kompatibelt med en PC der kører nyere Windows, selvom man prøver at krydse af i fejlfindingsprogrammer.
Sony har fået mange "sure" henvendelser vedrørende, at det i princippet gør i tusindvis af Mini disc ubrugelige, udover at kunne bruge dem som en slags bærbar musikafspiller. Det skal siges at disse små maskiner var fremragende til at optage live musik med (med en god mikrofon) hvilket jeg tidligere har benyttet mig meget af. Nu vil jeg gerne i gang igen, men er løbet ind dette problem.
Jeg har en ældre bærbar PC - født med Windows 7 - opgraderet til at køre W 10 - som jeg gerne vil ofre til formålet. Den også har en brænder installeret, så jeg kan brænde optagelserne efter at de er redigeret i Sony programmet. Hvis det er muligt, hvor får jeg så et gammelt windows program fra ??
Håber nogen skal hjælpe.
På nettet findes der andre Sony mini disc ejere i samme situation som mig der har diverse gode forslag til at kunne installere det gamle program.
Jeg har prøvet at følge deres instruktioner - men uden held.
Så det må være det optimale, at få et gammelt windows til at køre det gamle Sony program
Avatar billede claes57 Ekspert
05. januar 2022 - 12:45 #1
Jeg ville lade den køre med w10 og holde den opdateret. Og så hent VirtualBox og dens extension-pack og installer det. I det program kan du oprette en virtual pc med xp og køre gamle programmer. Så har du alt samlet i en fil, og kan let flytte det senere.
Avatar billede wipo Mester
05. januar 2022 - 13:37 #2
Hej Claes.
Det prøver jeg.

Jeg formoder at de programmer du foreslår er på nettet.
Det varer nok et par dage inden jeg får tid til at teste dit forslag.
Så kommer jeg tilbage og oplyset dig om resultatet :-)
VH Wipo
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2022 - 13:55 #3
Linket herunder påstår at indeholde en version af SonicStage, som er kompatibelt med  Windows 10 i både 32 og 64 bit. Men det har du måske prøvet?

https://softradar.com/sonicstage/
05. januar 2022 - 14:14 #4
Hej,  Windows XP (som Microsnot ikke supporterer mere, har en række fordele, som Win 10 ABSOLUT ikke har (set fra en udviklers (= mig) øjne.)

Jeg har2 maskiner. EN XP (sp 4) med masser af udviklingsprogrammer , og en W-10 Home , med internet-adgang.  XP'en har ikke Internet-adgang (en bitterkøbt erfaring efter 1 særdeles sejlivet virus !!), og den kører upåklageligt.  Nogle programmer (herunder IE og Adobe PDF - kører a' r_ven til eller slet ikke, grundet problemer med versionskontrol. Jeg løser det med specielle programmer (læs: komponenter til min Delphi 7, som klarer det "lille nummer".

Al udvikling sker på denne maskine.

Min anden maskine W-10 Home er langsom. (1.3 Ghz labtop mod en 3 Ghz Xp (ovenstående)).  Dens REGISTER er for fuldt af irrelevante links til slettede og forlængst afdøde programmer. Rydder jævnligt op her (CCCleaner;  men det hjælper kun kortvarigt. SÅ fylder W-10 op igen efter intens søgning på WWW efter relevante komponenter (til D-7 eller andre programmer til Udviklingsmaskinen), og så på'en igen..

Hvorfor fortæller jeg dette. Jo, fordi , hvad du vælger af løsning til din LAPTOP er selvfølgelig dit eget valg, men har du tænkt dig at bruge den som udviklingsmaskine og installerer  en XP vil du opleve glæder og sorger. I hvilket forhold afhænger af hvad du bruger af udviklingsværktøjer. Kompatibilitets problemer med ADOBE, med IE (firefox, Google) , og sikkert osse andre. Til gengæld har du fuld (100 pct. kontrol over maskinen) og kan med de rette værktøjer få den til at gøre PRÆCIS det du vil.

Det kan du ikke med W-10.  Microsnot har ændret NTFS-systemet (Filsystemet) på en sådan måde at på nogen måde, er det mere sikkert over "uautorisert" adgang, men det KAN være et H_lvede at slette nogen typer filer.  (Her er XP-en en drøm).  Har oplevet at for ar slette en "dum fil" måtte jeg først først kopiere de"gode filer" til en anden disk, derefter FORMATTERE disken og så flytte filerne tilbage . Lidt besværligt. Oplever at Delphi 7 kører særdeles trægt på W-10 (kan hænge sammen med at D-7 er skrevet til 1. version af NTFS-systemet), men opleves som særdeles irriterende  ved brugen.

Jeg kunne fylde flere sider med PROS og CONTRAS ved de forskellige systemer, men det er ikke formålet med dette indlæg.  Formålet er, at du skal vurdere (gerne kraftigt), hvad du vi installere , og være opmærksom på, at uanset hvad du vælger vil du løbe ind i store glæder og ligeså store sorger, når et program enten ikke vil køre tilfredsstillende eller laders sig installere, eller at du opnår, at system opfører sig særdeles  tilfredsstillende.

Men som sagt: det er dit valg.  (og helg og lykke ! )
05. januar 2022 - 14:18 #5
Glemte noget:  GLEM ALT om W-2000. Den supporterer ikke USB.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. januar 2022 - 15:15 #6
Windows 2000 skal op på SP4 for USB2 - men supportere usb i alle versioner.

from:      https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_2000

Windows 2000 also introduced USB device class drivers for USB printers, Mass storage class devices,[51] and improved FireWire SBP-2 support for printers and scanners, along with a Safe removal applet for storage devices.[52] Windows 2000 SP4 has added the native USB 2.0 support. Windows 2000 is also the first Windows version to support hibernation at the operating system level (OS-controlled ACPI S4 sleep state) unlike Windows 98 which required special drivers from the hardware manufacturer or driver developer.[53]
05. januar 2022 - 20:10 #7
OK, tak for info. Jeg havde W-2000 på min (æld-) gamle (server-)maskine. Den kunne ikke finde antydning af USB, så jeg opgraderede til  XP.  Men om det er (= var, da maskinen forlængst er hedengangen) fejl i W-20 eller forkerte drivere skal jeg lade være usagt.

Men 1000 tak for at du korrigerer min fejlinformation.
Avatar billede wipo Mester
16. januar 2022 - 14:17 #8
Jeg har nu prøvet de forskellige forslag jeg har modtaget :-)
Først prøvede jeg med løsningen  fra Milter - fordi det lød umiddelbart nemmest.
Men jeg kunne simpelthen ikke få lov at at installere disse programmer der skulle installeres - mine sikkerhedsprogrammer stoppede alt - selvom jeg prøvede at slukke for firewall osv.. så kunne jeg ikke komme til at installere dem.
Så jeg gik jeg i gang med forslaget fra Claes57- her gik det fint med at installere VirtualBox og dens extension-pack, og kunne også få lov at installere Sonic Stage og åbne programmet - men det virker ikke. Jeg mangler jo nok Windows XP - hvor får jeg det fra ??
Så lige midt i det hele gik slog min stationære PC sikringen - det var helt åbenlyst strømforsyningen - Så den måtte til reparation - Høj Data i Hirtshals lavede den fra den ene dag til den anden - Kr. 690.- OK pris.
Men jeg er da kommet et stykke af vejen - og er fortrøstningsfuld - så et forslag til at komme videre vil være velkomment.
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2022 - 14:38 #9
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2022 - 16:37 #10
Der er en klar til brug xp på https://archive.org/details/xp51_20191108
I virtualbox skal den så kobles på, og du kan så starte XP der. I denne xp skal du så installere Sonic Stage (dvs også fjerne det fra din windows).
Hvis/når det kører der, så kan du i indstillinger for xp-motoren i virtualbox sætte den op, så den kører, så den umiddelbart kan ses fra din windows, og så behøver du ikke tænke mere på virtualbox og xp bagved.
Alt i xp (inkl din Sonic Stage) ligger i den fil, du fik fra linket her, så det er den, du evt skal sikkerhedskopiere.
Avatar billede wipo Mester
17. januar 2022 - 14:50 #11
Jeh arbejder på sagen:-)
Til Milter - Kurt 54 og Snestrup - Tak deltagelse i mit problem.
Jeg har prøvet at downloade som admionstrator, men min gamle bærbare PC vil ikke være med til det.
Så jeg er endt med at følge Claes57 instruktioner.
Jeg har fået downloadet Win XP - det tog et par timer, og kom som en ZIP fil.
Det var OK men efter åbning virke SetUp ikke, jeg kan ikke få installeret den.
Den blå side i insatllationsvinduet nedtoner "Installer" så gerne et godt råd til at få lov til det :-) Jeg har prøvet at udpakke Zip´en igen.
Når/hvis jeg så har været så heldiíg at få XP til at virke - hvordan kobler jeg den så på Virtual boksen ?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. januar 2022 - 19:19 #12
den fil, du får udpakket, hvilken filtype er det.
.VDI er virtualbox' eget, og dem kan åbnes direkte i programmet.
17. januar 2022 - 19:42 #13
Jeg prøvede at downloade linket ( Claes57 //  #10  https://archive.org/details/xp51_20191108 .)

Efter ca. 1 1/2 time (downloaded ca. 48 procent) gad jeg (rent ud sagt)  ikke vente længere, og søgte på "download windows XP " på Google. Fik nogle links (enkelte virusbefængte !) og valgte et af de virusfrie. Ca. 20 minutter senere (versus 3 1/2 time - estimeret) havde jeg en win Xp (sp3)  som ZIP.fil / forklædt ISO. En sammenligning med min eksisterende WIN XP sp3 disk viste nogle få forskelligheder, som jeg tillægger forskelle i installationsparametre (sprog, drivere, net  etc). Forventer at få tid i morgen formiddag til en gennemgående test - evt installation på en DELLE laptop, hvis testen viser for mange "uregelmæssigheder".

DELLE har stadig support for WIN XP på deres lappetæpper (Læs: LABTOP), så går det,  så har jeg en ny XP-kørende...
Avatar billede wipo Mester
18. januar 2022 - 13:12 #14
Zip - Filen hedder windows-xp-fuld-opdateret_202012
når den er udpakket:
WINDOWSXPFULDOPD

Jeg har "bokset" meget med at få det til at fungere, og er faktisk ved at opgive at få det til at virke, som da jeg via Sonic Stage software, kunne redigere musik osv.
Jeg er sur på Sony, fordi dette kæmpe firma, ikke får lavet en opdatering af deres Sonic Stage, så os 22 millioner kunder, der har købt en Mini Disc, stadig kan anvende maskinen til andet, end at afspille gammel indspillet musik.
Så jeg boykotter herefter Sony, når jeg fremover køber elektronik - hvilket de naturligvis er fuldstændig ligeglade med.
Der findes flere løsninger på nettet - men fælles for dem alle er, at der skal downloades mærkelige programmer - altid på engelsk, hvilket ikke gør det nemmere
Men jeg giver ikke op så så nemt - så hvis Claes eller andre kan finde en løsning der ikke er for kompliceret - så hører jeg gerne nærmere.
Avatar billede milter Ekspert
18. januar 2022 - 15:55 #15
Kan det tænkes, at dine problemer har noget med MBR- vs. GPT-partitionering at gøre?

As mentioned above, a Windows 32-bit OS is not compatible with a GPT disk and it will show “GPT Protective Partition” if you connect a GPT disk to that computer. However, if your disk is in MBR, then, the problem is solved. So, to access GPT protective hard disk, you just need to make the conversion.

https://www.diskpart.com/blog/how-to-access-gpt-protective-hard-disk-on-windows-xp/
18. januar 2022 - 19:06 #16
Læste dit spm. igen, dels for at opdatere mig selv og også for ikke at svare i øst, som du spørger i vest.

"Programmet er ikke kompatibelt med en PC der kører nyere Windows, selvom man prøver at krydse af i fejlfindingsprogrammer.  "

Har du prøvet at ændre KOMPATIBILITETS egenskaber for dit program ??
Avatar billede wipo Mester
19. januar 2022 - 14:07 #17
Noget af det første jeg prøvede var at ændre på kompalitets indstillinger - uden held.
Jeg har igen prøvet at downloade nogle af de "Gratis SonicStage" programmer der er på nettet. Fælles for dem alle er, at de ikke virker, og der følger altid noget skrammel med i form af diverse uønskede programmer.  AVG – Avast – Opera - diverse Zip programmer og andet skidt.
Man skal holde ørene stive, hvis de ikke skal smutte med når jeg downloader, og så kan jeg så bruge tid på at slette igen
Den bærbare PC jeg prøver at installere SonicStage på er en Acer fra 2004 – 64 bit.
Milter henviser til noget med at ændre en Partion  – her må jeg desværre meddele, at mine evner ikke rækker så langt at det trænger ind i de små grå så jeg kan udføre en sådan operation på min gamle PC-
Men det er vel egentlig, ind til benet således, at SonicStage er software lavet til 32 bit system, - og derfor er det vanskelig t at få til at virke på en PC med 64 Bit??

se copy/paste fra Miller
‎Som nævnt ovenfor er et Windows 32-bit OPERATIVSYSTEM ikke kompatibelt med en GPT-disk, og det viser "GPT Protective Partition", hvis du tilslutter en GPT-disk til den pågældende computer. Men hvis disken er i MBR, er problemet løst. Så for at få adgang til GPT beskyttende harddisk skal du bare foretage konverteringen.‎

Jeg må nok sige at jeg er tæt på at opgive, at få egne optagelser jeg har foretaget på min lille fine Mini disc, redigeret i SonicStage så de kan brændes på ned på CD, som det er det jeg gerne vil.

Men jeg vil da gerne, hvis det er muligt, lade mit indlæg stå åbent – det kan jo være at der kommer en god Løsning.
Tak til alle der indtil nu har deltaget i mine kvaler 
Avatar billede milter Ekspert
19. januar 2022 - 20:28 #18
#17.
Du skriver: "Jeg må nok sige at jeg er tæt på at opgive, at få egne optagelser jeg har foretaget på min lille fine Mini disc, redigeret i SonicStage så de kan brændes på ned på CD, som det er det jeg gerne vil."

For en del år siden gik jeg i gang med at digitalisere alle mine vinylplader og kassettebånd og derefter overføre dem til CD'er. Jeg brugte det dengang meget brugte  program, Cool Edit, til optagelse, støjfjernelse og andre former for redigering, f.eks. klargøring til at brænde dem på CD. I dag ville jeg bruge programmet Audacity, som er gratis:

https://www.audacityteam.org/

Jeg er ikke helt klar over, hvorfor eller om du absolut kun vil bruge SonicStage til formålet, men der findes mange andre måder at gøre det på, hvis du er parat til at vove dig ud i det. Prøv at kigge her:

https://www.google.com/search?q=sony+minidisc+connect+to+computer&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjm15qjw771AhXn-ioKHb-ODHcQBSgAegQIARA2&biw=1680&bih=907&dpr=1

Hvis det er et problem, at teksten er på engelsk, så har alle de browsere, jeg kender, en mulighed for at oversætte teksten til dansk.
Avatar billede wipo Mester
26. januar 2022 - 14:07 #19
Hej Milter:
Jeg har også anvendt Audacity til optagelser af musik via en bærbar PC, og det er programmet udmærket til, og efterfølgende redigere snak og o.a. fra.
Men det har den bagdel, at hvis man, f.eks. som du har gjort, vil indspille et andet medie i programmet, så skal du afspille mediet ind på Audacity i real tid via analoge stik.
Det slap jeg for når jeg optog med Minidisc, her kunne jeg via USB, hurtigt overføre alt det indspillede til SonicStage på Pc’en, og så redigere uønsket indhold fra.
Jeg mener også at en del af optagekvaliteten forringes med analoge stik.

Desuden var det at optage med Minidisc nemt, idet den ikke fylder ret ret meget, og derfor er nem at have med. Jeg har en en stereo mikrofon der heller ikke fylder ret. Denne mikrofon er specielt lavet af et firma der hed Q-Sound i Aarhus - mikrofonerne er meget små.
Jeg fik den lavet sidst midt i 90´erne, og brugte den da meget til optagelser musik – og efterfølgende, efter redigering brændte jeg musikken på CD´er til de andre medlemmer af orkesteret. Jeg spiller trompet/Cornet i to orkestre.

På mine indlæg i CD-lommer var printet nedenstående:
Optagelsen er foretaget med to ”elekterede kondensatormikrofoner” som er meget følsomme, især vil bas og diskant være meget tydelige. Derfor tilrådes det at indstille disse funktioner på helt neutral ved afspilning på et stereoanlæg.
Opstillingen af stereomikrofonerne er foretaget efter en metode kaldet ORTF, udviklet af fransk radio, hvor de to mikrofoner opstilles i en vinkel på 110 grader med 17 cm. mellem mikrofonkapslerne. Dette svarer til afstanden mellem ørene på et menneske, hvilket giver den mest naturlige stereoeffekt.

Det var nemt at optage med minidiscen, da den jo kunne ligge og passe sig selv i 74 minutter, idet der til min Sony MZ-N910, hører en ekstra lille batterikasse, som kan hægtes på.
PÅ et tidspunkt tabte vi i orkestret lidt af interessen af at høre os selv spille, og der er ikke mange stadig har en CD afspiller – men nu er der nogen der efterlyser det igen – så må det være på USB.

Optagelserne var af høj kvalitet, man kan i dag købe lignende optagelsesgrej der kan det samme, men nu da jeg har den gamle Mindisc og mikrofonen, så vil jeg gerne have det til at virke igen.

Jeg fik i øvrigt lavet to mikrofoner, idet jeg også fik en lavet en, hvor mikrofoner var indbygget i en lille kasse der kan anbringes på et mødebord og på den måde optage møder, selvom de var meget lange idet Minidiscen kan indstilles til at optage 3-4 timer.

Så jeg bokser stadig med at finde en løsning der gør at jeg kan bruge min lille fine Minidisc optager igen.

Lige har jeg gjort det at jeg har nulstillet min gamle bærbare fra 2004, og vil så begynde forfra med nogle af de forslag som i medlemmer af forum har givet.

Jeg har modtaget et tilbud fra en af mine orkester kolleger, på at købe (to flasker rødvin) en gammel PC med Windows XP – måske er det den nemmeste løsning 

Og nu er det er vist lykkedes mig at ødelægge driveren på selve MD ‘en ved at downloade en driver til USB fra noget der hedder Zadig, det skulle jeg nok ikke have gjort – så nu kan jeg slet ikke komme i kontakt med den lille MD.
Så jeg har efterhånden gjort det hele til en rodebutik – så jeg bliver sikkert degraderet i dette Forum fra Mester til roder..  

Så jeg arbejder videre med mit problem – og vender tilbage når jeg har lidt styr på sagerne igen 

NB
Det med det engelske sprog er ikke den store hindring, jeg har hele livet har været ansat i Hotel & Restaurationsbranchen, hvor både engelsk og tysk tales i det daglige. Men det er trods alt nemmere når instruktioner er på dansk.
Er nu pensionist (76 år)