Avatar billede frem-ad Professor
09. januar 2022 - 12:02 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Windows 11 ændringer ¨- funktioner jeg mangler

Hej
Jeg har nu skiftet over til Win 11, der er nogen ting der irriterer mig så er der noget der kan gøres noget ved.
1.: Stifinder https://ibb.co/34JgBK9 der mangler jeg i top banneret ¨Flyt til – Kopier til¨ og de andre sædvanlige funktioner, for kopier til der kan man trække eks. Fil i overførelser til video men den er der jo ikke med og slette, jeg har også altid brugt funktionerne i toppen af stifinder, også derfor den altid har været foldet ud.
2.: Win start https://ibb.co/72LbB6D der synes jeg der mangler funktionen med nogle overskrifter hvor der så kunne være symbol til de programmer jeg brugt mest.  Eks.: Office med Word – Excel – Powerpoint eller Mediebehandling med DVDFab – DVD Shrink – Clone Cd – Format factory – AVS Medie
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2022 - 12:53 #1
Sådan ændres startmenuen tilbage til 'Normal'

Windows 11 indstiller en ny normal for Start-menuen. Det er ikke helt det samme som den menu, du er vant til i Windows 10, men heldigvis kan en lille tweak i registreringsdatabasen få det til at ligne den klassiske Start-menu, du måske foretrækker.

    Vælg søgeknappen på proceslinjen, og skriv regedit.
    regedit søgeresultater i Windows 11

    Vælg Åbn som administrator, når Registreringseditor vises.

    Naviger her ved at udvide mapperne fra venstre rude:

    HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

eller

    Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

Dette er hvordan det ser ud fra Windows 10: https://ibb.co/Nrpyj1N

    Højreklik på Avanceret fra venstre rude, og vælg Ny > DWORD (32-bit) værdi.
    Ny DWORD-værdimenu i Windows 11 Registry Editor

    Indtast dette som den nye værdis navn, og tryk derefter på Enter for at gemme det.

    Start_ShowClassicMode

    Dobbeltklik på den samme værdi, og skift dataene til 1, og vælg derefter OK.
    Start_ShowClassicMode værdi i Windows 11 registreringsdatabasen

    Genstart din computer. Den hurtigste måde at genstarte Windows 11 på er at højreklikke på knappen Start og vælge Luk ned eller log ud > Genstart. At logge ud og ind igen fungerer også.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2022 - 13:06 #2
Jeg aner, ikke om Microsoft udvikler har nogen planer om at rette op på dette, så folk som er mest vant til Windows 10 startmenu, vil kunne nyde Windows 11 nemmere. Dette var også et problem med overgang fra XP til Windows 7, hvis jeg husker ikke forkert, eller var det Windows Vista til Windows 7. Hihi...

Desværre er videreudvilking af ClassiShell stoppet siden 2017, men måske kan du bruge den? Medmindre anden har lavet noget bedre.

https://github.com/coddec/Classic-Shell/releases/download/v4.3.1/ClassicShellSetup_4_3_1.exe
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. januar 2022 - 13:54 #3
#2 Classic Shell er god at have installeret. Jeg bruger det selv på min pc, med Windows 10, med stor succes. Om Win 11 også kan kører med Classic Shell, ved jeg ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2022 - 14:16 #4
Open Shell som efterfølgeren til Classic Shell hedder kan køre på Windows 11.
Ud over de registrerings muligheder for at ændre på højreklik funktion og toppen i stifinderen er der et program der klarer alle problemerne i et hug.
Programmet hedder StartAllBack og koster hhv 5 og knap 9 dollars for en evig licens.
Man kan teste programmet i 30 dage uden at betale en krone.
Download: https://www.startallback.com/
Video om programmet https://www.youtube.com/watch?v=1wYywwNnAR4
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2022 - 14:21 #5
Jeg har kørt programmet på min test pc over en periode, og jeg synes faktisk at det løser alle de problemer jeg synes der er ved brugerfladen på Windows 11. Så hopper jeg endeligt op på Windows 11 på et tidspunkt når jeg får hardwaren til det, og Microsoft ikke har gjort noget for at rette op på deres "fejl" så køber jeg programmet her.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2022 - 14:37 #6
Jeg er meget enig i de 11 punkter der beskrives i linket her:
https://www.tomshardware.com/how-to/worst-windows-11-features-fix-them
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. januar 2022 - 14:58 #7
#4 Godt at vide👍 De 5 hhv. 9 dollars er godt givet ud. Det er billigt for at undgå nogle stadig tilbagevendende irritationer under brugen..
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2022 - 15:00 #8
Avatar billede frem-ad Professor
09. januar 2022 - 17:36 #9
#1 Det virker ikke længere, i den seneste version, det kan du se her https://www.youtube.com/watch?v=GsoAknM8zfc
220661 med Open shell der bliver løsningen med start menuen

Men ved i en løsning omkring stifinder.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2022 - 17:39 #10
#9 Prøv det her med stifinderen
https://www.tomshardware.com/how-to/restore-windows-10-explorer-windows-11
Som du ser skal du i registeret.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2022 - 18:02 #11
https://youtu.be/BKDCtMPiIQY

Angående Stifinder
Avatar billede frem-ad Professor
09. januar 2022 - 19:09 #12
220661 & Jørgen B. Det var den samme løsning og den virker :-)

Tak for hjælpen til alle..
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2022 - 19:33 #13
Velbekomme :-)