Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
10. januar 2022 - 16:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer efter at have resat bios.

Efter at have resat bios til default settings kan Windows ikke finde mit mini SC card og der er PCI enheder der ikke registreres. Kan ses i enhedshåndtering. Hvordan sættes bios til de indstillinger computeren havde da den kom fra forretningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2022 - 17:38 #1
Er der i din bios noget der hedder "failsafe defaults"?
Hvis der er har du prøvet dette?
Synes det er lidt mærkeligt at hardware er synlig i enhedshåndteringen og ikke bliver registreret??
Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
10. januar 2022 - 18:16 #2
Tak for info. Når man sætter bios til default settings. Kan det så gøre at mini SC card reader ikke virker efterfølgende?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2022 - 18:21 #3
#2 Det har jeg ikke oplevet.
Har du kigget din bios igennem, specielt hvis der er noget strømstyring og evt om du herinde kan se de enheder som der bøvler? Se om hardware er deaktiveret i strømstyringen i bios hvis muligt.
Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
10. januar 2022 - 18:26 #4
Jeg mener at der er en der har været inde og rode i indstillingerne. Er der et sted på nettet man kan se bios indstillinger for det færdige produkt. Mener at hvis man sætter bios til default, så er der indstillinger der skal foretages efterfølgende for at hardwaren virker
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2022 - 18:29 #5
Har du prøvet at pille bios batteriet ud i 5 minutter og sætte det ind igen?
Det er nemt på en stationær pc men kan være bøvlet på en bærbar.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2022 - 20:11 #6
Du skriver i #4: " Er der et sted på nettet man kan se bios indstillinger for det færdige produkt.". Nej, det er der ikke, for værdierne i BIOS, og hvor og hvordan de skal indsættes, afhænger af resten af systemets hard- og software. En nysamlet computer vil under samlingen tilføje de (forhåbentligt) korrekte værdier i BIOS, og efterhånden som der bliver tilføjet og fjernet hard-og software, vil der blive rettet og tilføjet i den. Den indbyggede BIOS på ethvert nyt  bundkort indeholder instruktioner, som gør, at computeren kan komme i gang med at få styresystem installeret sammen med langt det meste af den soft- og hardware, der findes på det tidspunkt, bundkortet er bygget. Noget hardware vil dog kræve, at der installeres en specifik driver for produktet, og den driver og styresystemet vil så tilføje værdier i BIOS, som muliggør brugen af produktet.

https://da.wikipedia.org/wiki/BIOS
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2022 - 21:07 #7
Rettelse til #6.

Ved nærmere gennemlæsning ser jeg, at jeg har blandet to ting sammen, nemlig BIOS og Registry Editor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Registry

Og til dit spørgsmå: "" Er der et sted på nettet man kan se bios indstillinger for det færdige produkt" , så er svaret faktisk ja. Standardindstillingerne kan ses i vejledningen til bundkortet, og svaret fra 220661 i #5  fortæller, hvordan du indstiller til de indstillinger, der var, da computeren blev bygget og før, der blev pillet ved indstillingerne.

Senere ændringer til, hvordan hard-og software virker sammen på computeren, sker i Registry Editor.

Undskyld forvirringen!
Avatar billede kurtba Ekspert
10. januar 2022 - 22:33 #8
Har du ikke lavet andet end at nulstille bios? Virker mest som om, at du har driver problemer.
Prøv at installere drivere igen. Herunder ikke mindst alt vedr. bundkortet.
Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
10. januar 2022 - 22:34 #9
Hvordan finder jeg informationen om standart indstillinger af bios for den computer jeg har: HP Stream Notebook PC 13 Model: 13-c102no ?. Altså de indstillinger computeren havde da den blev solgt. Der var en der nævnte “failsafe defaults". En bios indstilling. Kan denne indstilling oprette standart værdierne der var der da computeren blev solgt i forretningen?
Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
11. januar 2022 - 17:20 #10
Har fået lavet computeren af Driver Support One. Hvor de brugte ca. 2 timer til at løse problemet. Det betalte jeg 10$ for. De lavede den fjernbetjent via nettet. Det var altså ikke bios der var noget i vejen med. Det næste der skal ske, er at tilslutte en extern harddisk og så bruge den sammen med den lille harddisk på 32GB der er i computeren. Mener man kan allokere filer og mapper der fylder over på den extern’e harddisk. Ved ikke helt hvordan da det skal være sådan at man kan afbryde harddisken uden at systemet går ned
Avatar billede kurtba Ekspert
12. januar 2022 - 22:05 #11
Så burde du skrive, hvad løsningen var.
Jeg har på fornemmelsen, at mit forslag om, at det rettelig var drivere der drillede dig, for mig ser ud til faktisk at være løsningen.
Ikke mindst når man ser, hvem der hjalp dig.
Hvis det er rigtigt formodet, bør man som trådstarter markere det svar som indeholder løsningen.
Men som minimum hvordan de løste det, da andre prøver at lære ud fra de problemstillinger, som kommer op herinde.
Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
13. januar 2022 - 12:53 #12
De installerede drivere. Der er et nummer der bruges til ID for driveren. Dette nummer findes ved at højreklikke på enheden. Han var også ude i HP support