Avatar billede Erik K Ekspert
11. januar 2022 - 22:26 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Installation af win 10 på en PC med win 8.1

Jeg har forgæves forsøgt at få opdateret til win 10 på en acer aspire v5-573 med følgende:
Intel Core i3-4010U cpu 170 GHz
Ram 4,00 (3,66 GB kan bruges)
64-bit operativsystem, x64-baseret processor
Windows udgave 8.1 Windows er aktiveret
500 GB HDD

Der ligger ikke noget på den udover Office 2013, som ikke behøver beholdes, da jeg har medie og produktnøgle, hvis det skal installeres igen.
Der er således ikke noget som helst, der skal beholdes.

Har været på denne side https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 og startet med at klikke på "Download værktøjet nu"
Værktøjet hentes fint og når jeg klikker på exe-filen hentes win 10.
Jeg fulgte anvisningerne og den påbegyndte også installering af win 10, men ved ca 73% blev installationen afbrudt med melding om at installation ikke kunne gennemføres.
Er der af Jer der ved, hvad jeg kan gøre og give en anvisning på fremgangsmåden?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2022 - 23:02 #1
Når du installerer, sletter du så alle partitionerne så disken står som ikke allokeret ved vinduet hvor du vælger hvor Windows skal installeres?
Avatar billede Erik K Ekspert
11. januar 2022 - 23:20 #2
Nej, jeg sletter ikke noget. Installation fortsætter uden at jeg får oplysning om sletning af partitioner og jeg bliver heller ikke bedt om at vælge, hvor Win skal installeres.

Værktøj og win 10 ligger jo på PC og ikke på en USB-nøgle, så kan man slette partitioner uden risiko?
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2022 - 01:08 #3
Windows installeres jo altid på C-drevet. Du har en lille HD på 500GB, men hvor meget plads er der på C-drevet? Windows skal jo have plads til at arbejde på.
"kan man slette partitioner uden risiko? " Risiko for hvad?
Hvis du tager backup for de data, som du ikkke vil miste, kan du roligt slette alle partitioner undtagen C-drevet. Du kan altid senere lave en ny partition.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2022 - 01:16 #4
Ps. Det kan også have noget at gøre med, at windows 10 kører GPT medens din HD måske kører MBR? Nogle programmer kan lave disken om, uden at slette data.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 09:18 #5
#3 Jeg er enig langt hen ad vejen. Tage backup det er et must hvis man vil gemme private filer.
Gemme c drevet og de tilhørende små partitioner vil jeg sige nej til.
Man vil kunne måske løbe ind i at en lille systempartition kan være for lille til at indeholde de data der skal bruges for installationen efterfølgende.
Avatar billede INK Ekspert
12. januar 2022 - 09:19 #6
Det vil klart være en fordel at lave et usb stik, som anvist på Microsoft siden, Derefter booter du op på usb, får mulighed for at slette alle partitioner, som anført i #1 220661.
Derefter formaterer og partitionerer programmet din harddisk og laver en ren ny installation. Efter opdateringer vil du så kunne installere din Officepakke igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 09:41 #7
#2 Det er noget i den stil her https://www.youtube.com/watch?v=q9b6VqwA7vk jeg anbefaler man gør hvis man konsekvent vil hoppe fra et system til et nyt uden at gemme data på drev0 som der normalt er system drevet. Har men en stor harddisk kan man når man har slettet disken vælge at lave en partition efter eget valg. Det gøres ved at trykke på "ny" når disken står som ikke allokeret.
Har du flere diske i computeren end disk0 skal du IKKE slette disse hvis der er data på du vil passe på. Du kan når Windows 10 er installeret tilgå denne disk for at åbne private data. Er der programmer på vil de formodetligt ikke virke korrekt og skal installeres om.
Er din Win 8 Home er det Home du vælger til Windows 10. Ellers bliver den ikke aktiveret. Jeg tænker din pc er så ny så licens ligger i bios og installaltion af Win 10 vil finde den når den går på nettet den første gang.
Avatar billede Erik K Ekspert
12. januar 2022 - 17:10 #8
Hej 220661 - tak for videoen, som jeg har set-

Jeg har nu hentet værktøjer og lagt win 10 på et USB-drev.

Kan den installeres uden brugerlicens, som jeg ikke har?

Får jeg mulighed for at slette partitioner i løbet af installationen eller skal det gøres inden?

Jeg har lagt et billede af partitionerne her;  https://ibb.co/ygdqYzr

Hvad skal slettes?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 17:17 #9
#8 Du har en Windows 8 licens, og den bør din Windows 10 blive aktiveret med. Jeg har selv gjort det for et år siden med en Windows 7 maskine der kom op på Windows 10.
Du får et billede som dette eksempel https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.tenforums.com%2Finstallation-upgrade%2F74539-delete-format-partition-during-clean-install-windows.html&psig=AOvVaw3-GOJyJB-xlyWBNEN7r80n&ust=1642090487575000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCOjdxPXNrPUCFQAAAAAdAAAAABAD hvor dit ser lidt anderledes ud. Her kan du markere og vælge slet til disken står som ikke allokeret
Alle partitioner skal slettes så installation opretter nye der passer til det nye system 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 17:19 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 17:20 #11
Det var bedre. Du har jo så flere partitioner end der vises her, men alle skal slettes.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 17:21 #12
Når dette er gjort trykker du på "ny" og vælger din ikke allokerede disk. Så opretter installation de drev der er nødvendige bagefter.
Avatar billede Erik K Ekspert
12. januar 2022 - 19:22 #13
Mange tak for hjælpen. Jeg er fuldstændig novice på dette område på PC

Jeg oprettede ikke en ny partition undervejs - det glemte jeg, men win 10 er nu installeret og bl. a. Office er forsvundet som forventet.
Nu ser det således ud:  https://ibb.co/WVp45Sj

Kan man stoppe/fjerne Acer i opstart, så PC starter direkte med at åbne Win10 ?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 20:51 #14
Velbekomme. På delingen på disken ser helt rigtig ud som en uefi bios.
Hvad mener du med Acer opstart? Er det kun logo fra bios du mener eller læg et billede. Jeg har selv en Acer bærbar og der kommer som det første et Acer billede på skærmen lige i starten inden Windows 11 starter op
Avatar billede Erik K Ekspert
12. januar 2022 - 23:26 #15
Ja, det er det samme her mht Acer

Det er ikke fordi det som sådan gør noget, men det forlænger jo opstarten en smule på  sådan en gammel maskine.....
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 23:32 #16
Tror måske det er hardcoded i bios og ikke kan deaktiveres.
Du skal kigge i bios for at deaktivere hvis du ønsker det væk, og det er muligt i det hele taget. Næste gang (i morgen måske) kan jeg prøve og se om man kan omgå det logo i min bærbar.
Alternativt så aktiver dvale på maskinen og luk ned på den måde. Så får du en hurtigere opstart på bekostning af nogle GB på harddisken
Avatar billede Erik K Ekspert
12. januar 2022 - 23:46 #17
Jeg tror, jeg lader det være, i hvertfald indtil videre - det er ikke min PC.....

Men nysgerrig er jeg da, så hvis du finder ud af det, må du gerne informere mig.

Tak for nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2022 - 07:25 #18
#17 Fortrød du et af mine indlæg som løsning https://ibb.co/yS288t6
Fik du ikke brugbar hjælp fra min side alligevel??
Avatar billede Erik K Ekspert
13. januar 2022 - 11:36 #19
Jeg kom til at markere #9 som løsning, men den egentlige løsning lå jo i #7, så det ændrede jeg.
Den nye markering er tilsyneladende ikke blevet "hængende", så nu er #7 markeret.
Tak for absolut brugbare løsningsanvisninger
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2022 - 12:20 #20
#19 Velbekomme 😊