Avatar billede Peter Forsker
12. januar 2022 - 10:12 Der er 4 kommentarer og
6 løsninger

computer starter ikke, men ......

Hej eksperter
Jeg har en computer der ikke vil starte, men når jeg trykker på start. starter blæseren til processoren og kører en halv omgang og går i stå, så går der få sekunder, og den starter op igen med en halv omgang, mere sker der ikke

kender i noget til problemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 10:37 #1
Hardwarefejl selvfølgelig.
Mit bud vil i første omgang være strømforsyning.
Men prøv dette tip først: Tag strøm fra pc. pil det lille batteri af på bundkortet. Tryk og hold startknappen nede i ca 30 sek. Genmonter batteri og strøm og prøv opstart.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2022 - 10:39 #2
Er der tale om en stationær eller en bærbar? Hvilket stryresystem er insatlleret?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 10:42 #3
Strøforsyning kan i de fleste tilfælde testes om den kan køre rundt og forblive startet. Det gøres ved at tage det store stik af bundkortet og finde den grønne leder i stikket. Med stikket i hånden skal man derefter kortslutte mellem den grønne og en af de sorte ledninger. Jeg bruger bare en udrettet clips til dette formål. Når denne lus er sat i trykker man på powerknappen bag på forsyningen. Kører den skal der tjekkes om den leverer de 3 spændinger den skal levere. Der skal hhv være 3,3,5 og 12 volt fra sådan en forsyning. Sort er stel. Mener gul er 12 volt. Rød er 5. Orange er 3,3 volt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 10:44 #4
#2 Jeg gik ud fra at når man kan se blæseren til processoren, så må det være en stationær pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 10:49 #5
Peter er din pc meget snavset indeni?
Hvis den er kobl den fra strøm og tryk lige en gang på stat knappen så den aflades.
Blæs den ren med trykluft (gerne på dåse da den er fri for oliepartikler)
Gør det gerne udenfor da støv er sundhedsfarligt. Kan du kun gøre det inde hav en støvsuger til at tage det meste støv. Lad være med at komme nær komponenter med støvsugeren. Hold en god afstand. Støvsuger kan lave statisk elektricitet, som kan ødelægge pc komponenter.
Avatar billede Peter Forsker
12. januar 2022 - 12:51 #6
1000 tak for jeres svar
Det er rigtig nok en stationær med win10
Den var ikke synderlig beskidt, men nu er den da gjort ren.
Jeg har nu haft batteriet taget ud, og fået den resat som 200661 beskriver
Dette hjalp ikke, så jeg har nu taget psu ud og målt på strømforsyningen, og det gav slet ikke de resultater som beskrives
Så jeg må ud og have fat i en ny psu

1000 tak for jeres hjælp
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2022 - 13:16 #7
#6 Husk vedr. PSU - den nye skal have mindst lige så mange Watt som den gamle.
Avatar billede Peter Forsker
12. januar 2022 - 14:35 #8
Hej ErikHG
Før sad der en 350 w psu i den, jeg har nu installeret en 500w i den, og nu kører den igen som ny
men tak for oplysningen
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2022 - 14:45 #9
Rigtig godt valgt👍 Hellere en stor en PSU end en der er for lille.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 15:54 #10
#8 Godt du er kørende igen 😀