Avatar billede vbr Seniormester
12. januar 2022 - 17:41 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Mine PDF-filer kan pludselig ikke åbnes på min computer

Alle mine PDF-filer, ser det ud til, optræder pludselig med Google Crome's logo, og de kan ikke mere åbnes på min computer.

Jeg kan derimod vedhæfte PDF-filerne til en mail i min gmail, og hvis jeg sender mailen til mig selv, så kan jeg åbne filen og se siderne, der er som de skal være. Men hvis jeg downloader filen til computerne, kan de ikke åbnes.

Jeg opdagede det i dag, da jeg ville eksportere (konvertere) fire sider med tekst og billeder, som jeg har kreeret i Microsoft Publisher, som jeg har gjort siden Ruder Konges tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 18:07 #1
Har du forsøgt med at højreklikke på filerne og vælge "åbn med" og der vælge dit favorit program?
I boksen der fremkommer kan du vælge det er det program der skal bruges hver gang i fremtiden.
Avatar billede vbr Seniormester
12. januar 2022 - 19:08 #2
Mange tak. 'åbn med' virkede - men det ser ikke ud til, at jeg kan vælge det  program der skal bruges hver gang i fremtiden. Men jeg lever fint med 'åbn med'.
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. januar 2022 - 19:19 #3
#2
abn med - vælg anden app - så bør der være mulighed for flueben så valget gælder fremover.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2022 - 20:57 #4
#2 Velbekomme.
Hvis Windows 10 bør du under Apps i indstillinger finde punktet standard apps. Og her burde du kunne vælge dit program. Ligger det ikke der skal du installere det.

PS Når man får en brugbar løsning, så markerer man ddet/de svar som løsning på det der spørges om.

https://ibb.co/2khC3rN
Avatar billede vbr Seniormester
13. januar 2022 - 09:17 #5
Mange tak for hjælpen med en række gode svar, som alle bidrog til at løse problemet.

I Windows 10 var Adobe Acrobat DC faktisk markeret, men der manglede et flueben.
Nu virker det præcis som før.

Det eneste, jeg ikke ved, det er, hvordan og hvorfor problemet opstod.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2022 - 09:35 #6
#5 Windows og programmer kan ind imellem komme med forslag til indstillinger. Hvis man siger ja til disse forslag så ændres de. Jeg får ind imellem et "tip" om jeg vil bruge de indstillinger for browseren som Microsoft mener jeg skal bruge. Det tip siger jeg selvfølgelig nej til. Og får også tip om jeg vil bruge Chrome browser. Det har jeg også helt fra start af sagt nej til ;-)
Avatar billede vbr Seniormester
13. januar 2022 - 17:01 #7
Det kunne være årsagen. Man skal passe på med, hvad man 'siger' ja til. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2022 - 17:11 #8
Lige præcis :-)