Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. januar 2022 - 19:43 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan man overføre et kassettebånd til en CD ?

Ja :
Kan man overføre et kassettebånd til en CD ?
Kan man vel ikke ? - Eller kan man ?
*
Jeg kan selv afspille kassettebånd.
*
Så har jeg et barnebarn, som godt kunne tænke sig et specielt børne-bånd.
*
Hun har ikke en båndoptager. - Kan ikke afspille båndet.
*
Min kone har spurgt mig om  :
Kan man overføre et kassettebånd til en CD ?
*
Umiddelbart sagde jeg Nej ...
*
Men måske, alligevel ?
*
Med Venlig Hilsen Jørn
Avatar billede jk45 Forsker
15. januar 2022 - 22:39 #1
Man kan godt hvis man på afspiller har line ud og en line ind på pc. Alternativt  noget som denne her https://www.proshop.dk/Lydkort/StarTechcom-71-USB-Audio-Adapter-Sound/2292828
Man kan optage med https://www.audacityteam.org/
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2022 - 22:43 #2
Du bør hvis du montere din båndoptager til Line ind på lydkort på pc kunne optage lyden med audacity for så bagefter at brænde den på cd med et brænder program.  Jeg har selv brugt Ashampoo som program men der er også et der hedder XpBurner Pro mener jeg det hedder.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2022 - 22:47 #3
Kan ikke lige huske om man kan sætte Audacity til forskellige formater at optage i. Hvis ikke optager den nok i et format der fylder en del. Men du bør kunne brænde det bagefter.
Avatar billede jk45 Forsker
15. januar 2022 - 22:56 #4
#3 den klarer fint de forskellige formater :)
Avatar billede Erik K Ekspert
15. januar 2022 - 23:36 #5
Jeg har brugt en magen til denne, men andet fabrikat, som stadig kører, men har ligge i skuffen en del år, fordi jeg lige nu ikke har flere bånd til flytning.

https://www.computersalg.dk/i/719759/logilink-cassette-player-with-usb-connector-kassetteafspiller#specsarea

Den virker udmærket sammen med det gratis program fra Audacity.
Man sætter bare kablet fra afspiller i et ledigt USB-stik og kan dermed flytte lyden fra kassette til PC som MP3-fil og styrer optagelsen med Audacity.
Avatar billede thov Forsker
15. januar 2022 - 23:48 #6
Ja, og min erfaring med Audacity sagde mig, at under 256kbps gav en hørbar
forringelse af musikken.
Jeg har en, aldrig brugt, Maginon acc-01 afspiller.
USB tilslutningen får computeren til at tro, at enheden er en mikrofon.
Apparatet ses her:
https://www.manualslib.com/manual/1195432/Maginon-Acc-01.html
Avatar billede Erik K Ekspert
16. januar 2022 - 00:15 #7
Ja, det bliver jo ikke ligefrem high-res lyd med konvertering af lyd fra kassettebånd til MP3, men da lyden på mange/de fleste kassettebånd i forvejen ikke er super, så kan man nok ikke forlange meget mere for de småpenge.
Men det er billig, nemt at håndtere forskellen i lydkvalitet var ikke helt så voldsomt.

Jeg har også prøvet med samme teknik, at kopiere fra grammofonplade af høj kvalitet med en billig pladespiller med USB og Audacity - det blev et eengangsforsøg og pladespilleren røg direkte i skraldespanden. I den kombi var lydforringelsen så kraftig, at jeg ikke kunne holde ude at høre på det.
Avatar billede thov Forsker
16. januar 2022 - 01:04 #8
Hifi er desværre ikke længere det det var.
Jeg baserede min test på Missing Linc lp'er, mid-fi pladespiller og aflyttet
gennem high-end Stax elektrostat hovedtelefoner.
Med alderen forringes hørelsen jo, så nu er en smartphone  med
Bluetooth forbindelse til 2x25w, godt nok.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2022 - 07:11 #9
Ja ting skal fylde mindre i dag, og man streamer meget. Har selv en Sonos lille højttaler som jeg nyder at bruge til morgenradio. Men skal jeg lytte på musik så skal det ud over 2 højttalere over min NAD 3020 20 series.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2022 - 09:39 #10
husk at optage et nummer ad gangen, afslutte/gemme filen på pc, og så fortsætte med næste nummer. Så er de senere adskilte på cd, og man kan gentage enkelte numre (om ønsket).
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. januar 2022 - 09:53 #11
Tak for jeres svar - God Søndag - jeg vender tilbage ....
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. januar 2022 - 12:56 #12
Ja #10 har ret- det bliver let en tung arbejdsopgave - hvis det er en stor samling der skal konverteres - fornuftige filnavne og mp3 tags kan også indgå.
Men der findes meget udstyr rundt omkring der nok er bedre end de usb ting der linkes til og de fleste stationære computere har vel aux/line in.
Jeg har med acceptabelt resultat gjort det fra både bånd og Lp er med det udstyr jeg i forvejen har - som er gammelt men kostede meget mere end disse usb-ting.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. januar 2022 - 13:21 #13
Tak. Der drejer sig kun om ét bånd. Som vore børn hørte, da de var børn - og som vore børnebørn kan have gavn af.
- Sangene til Halvdan Rasmussens ABC.
Man kan godt få det på CD. I en nyere udgave.
(Har jeg også).
Men det gamle er bedre. (og det vore børn kender). Lyden er mere autentisk.
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. januar 2022 - 13:52 #14
Du kan eventuelt prøve den simple metode (men forvent ikke for meget) optag på en smartphone via højtaler lyd. Jeg har lavet en acceptabel ringetone på den måde.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. januar 2022 - 14:32 #15
Tak til alle for Info !
*
Jeg har lige fundet en Walkman med to små højtalere,
som jeg ikke lige bruger.
- Den kan børnebørn høre båndet på.
*
Så jeg dropper tanken om at optage fra bånd til CD.
*
Men nu ved jeg, at det kan lade sig gøre.
*
(måske en anden gang ?)
*
Med venlig hilsen og God Søndag til jer. Venlig Hilsen fra Jørn.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
16. januar 2022 - 19:36 #16
Du bør ikke anskaffe en af de små USB kassetteafspillere. De har en meget ujævn båndhastighed. Hvis du har en god kassetteafspiller så brug den, du skal koble udgangen ( 2 x phono ) via t et Y kabel til indgangen i pc´en og optage med audacity til MP3 som du så kan spille direkte eller bruge til at lave en CD med.
Du kan også bruge en USB konverter som denne https://www.gear4music.dk/da/Indspilning-and-computere/Behringer-U-Phono-UFO202-USB-Vinyl-audio-lydkort/AMM?origin=product-ads&gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz770lVFUmBMs5ewXSxrjdi7UVB-7T-vWrxtPxnJVX3XJoE0lgq8XvdMUaAuVcEALw_wcB
Hvis du har en kvalitetsbåndoptager bør du gemme den og ikke bare smide den ud. Hvis du har noget godt udstyr kan du få den autentiske varme kassettelyd, hør fx. musik-eksemplet her på denne side
http://www.datanord.dk/kassettebaand-til-mp3/
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. januar 2022 - 21:06 #17
Tak
J. Nielsen
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. januar 2022 - 21:58 #18
Jeg har min stationære pc, fast tilkoblet min steroeanlæg. Der er tale om en Sony E9000ES kontrolforstærker med RIAA indgang + en NAD effektforstærker. Pladespilleren er en B&O 9500 samt en DENON DRS 810 cassettebåndoptager.
Båndoptagerudgang på forstærkeren er via et phonokabel med mini jackstik i den anden ende tilsluttet LINE IN på computeren, og LINE OUT på computeren er tilsluttet en omskifterboks, der gør det muligt at vælge mellem pc-højttalerne og stereoanlægget. Fra omskifterboksen er der phonokabel til MD IN på forstærkeren. Der er også tilsluttet et optisk kabel fra pc´en til den optiske MD indgang på forstærkeren.