Avatar billede bb69 Seniormester
17. januar 2022 - 05:20 Der er 10 kommentarer

hjælp til at spille gamle spil ved hjælp af virtuel maskine

hej.

prøver at spille nogle gamle spil, men hver gang får jeg at vide at det ikke kan lade sig gøre pga. grafikkortet.
jeg prøver at spille bla. command & conquer, settlers,
så jeg spurgte en ven om jeg skulle købe nyt grafikkort, men han sagde at det ville give samme problem, løsningen ville være at køre virtuel maskine.
men aner ikke hvordan man gør det, er der nogen der kan give mig en guide til det.

jeg kører win 7 på den ene hdd, den anden win 10 som jeg havde problemer med at installere og jeg kan ikke bruge produktnøglen fordi den er blevet brugt, sandsynligvis en af gangene jeg prøvede at installere og indtil videre vil jeg helst bruge win 7, syntes ikke om win 10, der var en herinde der sagde at jeg kunne lave den om så den mindede om win 7, men så skal den registreres og det vil den ikke.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
17. januar 2022 - 09:47 #2
Det lyder som nogle af de (gode) gamle spil. Måske kan DOSBox bruges ?
https://www.dosbox.com/comp_list.php?showID=234&letter=C

Nu du allerede har en licens... er det jo ok, at downloade spillet fra Internettet ;)
https://www.dosgamesarchive.com/download/command-and-conquer/
Avatar billede bb69 Seniormester
17. januar 2022 - 09:50 #3
erikhg.
den kan ikke downloades mere.
Avatar billede bb69 Seniormester
17. januar 2022 - 09:52 #4
henrik, ja måske til command & conquer, men ikke til alle de andre spil, de er beregnet til at køre på win xp
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. januar 2022 - 10:03 #5
#3 - Det vidste jeg ikke.
Avatar billede bb69 Seniormester
17. januar 2022 - 10:11 #6
nej, men har prøvet det siden i går. irriterende.

der er andre man kan bruge, men er i tvivl om de kan fungere godt nok.

1. VirtualBox 3.0.
Fordele: Nem at installere og bruge, masser af funktioner.

Ulemper: Ingen skærmbilleder af dine gæster, det er svært at importere eksisterende maskiner, ikke-intuitiv diskstyring.

2. VMWare Server

Fordele: Kraftfuld netværksstabel; evne til at oprette forbindelse til eksterne værter, kraftfulde kommandolinje.

Ulemper: Ikke let at installere, især på Linux, ingen 3D-understøttelse, ingen mappedeling, begrænset snapshot-kapacitet.

3. VMware Player 3.0
Fordele: Enkel at installere og bruge.

Ulemper: Begrænset funktionalitet; ingen øjebliksbilleder eller mappedeling.

4. VMLite Workstation

5. Microsoft Hyper-V

Mens disse muligheder er alle gode, mener vi personligt, at den bedste gratis virtualiseringssoftware, der er nævnt her, er VirtualBox, den er tilgængelig til brug på flere platforme end andre og er åben kilde.
Avatar billede kulawig Professor
17. januar 2022 - 12:57 #7
https://www.origin.com/dnk/da-dk/store/command-and-conquer/command-and-conquer-the-ultimate-collection

250 kr og så er du kørende alle 17 spil i windows 10

pas på ... der ryge nogle timer af dit liv ;-)
Avatar billede bb69 Seniormester
17. januar 2022 - 13:29 #8
ja, det er jeg klar over og forberedt på.
men det er ikke kun command & conquer, har en del andre spil jeg gerne vil spille igen
Avatar billede kulawig Professor
17. januar 2022 - 13:35 #9
#8

jeg har valgt at købe mange af mine gamle spil på GOG f.eks Xcom og BG, selv om jeg har dem originalt på CD .... det er simpelthen nemmere ;-)
og så kan man altid download dem igen hvis man kommer til at slette dem
Avatar billede puren Ekspert
17. januar 2022 - 23:07 #10
pas nu på at drømmen ikke brister...... der er mange gamle spil jeg tænker tilbage på med stor glæde men grafikken er bare for dårlig når vi kigger på den i dag og så bliver man hurtigt slemt skuffet... ellers er jeg enig med kulawig der anbefaler at købe dem igen men pas nu på hvor du køber dem henne hvis skal spille sammen med andre

ja man kunne statens sætte en virtual maskine op men så er der lige noget der driller og så bruger man en halv lørdag på at lede efter en løsning som måske slet ikke er der. tid der skulle været brugt på at spille

lige med hensyn til C&C så har den både fra steam https://store.steampowered.com/app/1213210/Command__Conquer_Remastered_Collection/ og origin https://www.origin.com/dnk/da-dk/store/command-and-conquer/command-and-conquer-the-ultimate-collection origin udgave er større men steams udgave er bare bedre så selv om der kun er C&C og C&C red alert vil jeg anbefale steams udgave