Avatar billede kurtba Ekspert
19. januar 2022 - 08:41 Der er 12 kommentarer

PC kan ikke forbinde med hotspot

En pc som i flere år både har været brugt på kablet netværk, div. wifi samt forbindelse til en iphone via hotspot, kan pludselig ikke forbinde til dette hotspot.
Der kommer bare en fejlmeddelelse om, at det ikke kan lade sig gøre. Den kan godt forbinde til hotspot fra andre telefoner og alm. wifi.
På iphone har jeg prøvet at ændre navn og password, uden at det ændrede noget.
Andre pc.er kan uden problemer forbinde til iphonens hotspot.
Jeg har fået nulstillet wlan kortet i pc.en uden at det ændrede noget.
Det er en pc, som er forbundet til et stort netværk og derfor styres af en it-afdeling mht til rettigheder osv, så jeg kan ikke selv ændre noget på den.
Dens konfiguration er fuldstændig som en del af de øvrige pc.er, som godt kan forbinde til den pgl. iphone.
Nogen ide om hvor problemet ligger og evt. kan løses uden reinstallation af pc.en? Kan man gøre noget på iphonen (iphone 12), for at nulstille netværksdelen uden at den skal reinstalleres?
Avatar billede kurtba Ekspert
19. januar 2022 - 14:24 #2
Tak for forslaget.
Det virkede desværre heller ikke.
Jeg bestiller nu et usb stick med 4g og indbygget simkort. Så må han bruge det i stedet.
Jeg har også talt med vores IT-afd., og de har umiddelbart heller ikke andre løsningsmodeller - udover reinstallation af pc.en, som vi gerne vil undgå.
Avatar billede f-arn Guru
19. januar 2022 - 15:10 #3
Hvis det er Windows 10, ville jeg be' computeren om at glemme det hotspot, så du kan prøve at lave en "ny" forbindelse 😀
Avatar billede kurtba Ekspert
19. januar 2022 - 15:24 #4
Det er prøvet mange gange. Bl.a. hver gang jeg troede, at jeg måske havde fundet en løsning.
Avatar billede f-arn Guru
19. januar 2022 - 15:31 #5
Har i prøvet at ændre hotspottets navn og password?
https://www.att.com/device-support/article/wireless/KM1273401/Apple/A2172
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2022 - 19:29 #7
https://www.apple.com/iphone-12/specs/
Baseret på iPhone 12 specifikationer, har den WiFi 6: også kendt som 802.11ax.

Måske, er det bedre, at have WiFi kortet på PC'en opgradere til WiFi 6?

Eksempel til bærbar
https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv/Intel-Wi-Fi-6-AX201-vPro/2798400

Eksempel til stationær
https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv/TP-Link-Archer-TX3000E/2803834

Afhængigt af om dette er stationær PC eller bærbar, kan man altid udskiftet WiFi kortet til nyere generation.

WiFi generationer:
802.11 (WiFi 0)
802.11b (WiFi 1)
802.11a (WiFi 2)
802.11g (WiFi 3)
802.11n (WiFi 4)
802.11ac (WiFi 5)
802.11ax (WiFi 6)
802.11ax (WiFi 6E)

802.11 (WiFi 0) - 1997  - (1 to 2 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11b (WiFi 1) - 1999 - (1 to 11 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11a (WiFi 2) - 1999 - (6 to 54 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11g (WiFi 3) - 2003 - (6 to 54 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11n (WiFi 4) - 2008 - (72 to 600 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11ac (WiFi 5) - 2014 - (433 to 6933 Mbit/s -2.4/5 GHz)
802.11ax (WiFi 6) - 2019 - (600 to 9608 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11ax (WiFi 6E) - 2019 - (600 to 9608 Mbit/s - 2.4/5 GHz/6 GHz)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2022 - 19:38 #8
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2022 - 07:25 #9
har du tjekket, om fx hotspot er på 5GHz, og pc kun kan 2,4GHz
Avatar billede kurtba Ekspert
20. januar 2022 - 11:12 #10
#5 Det er prøvet flere gange, da jeg selv har haft succes med det flere gange på andre iphones, men det hjælper desværre heller ikke her.
#7 Det kommer ikke på tale at udskifte wifi kortet, da pc.en er på et større netværk, hvor alle af netop denne type skal være fuldstændig ens konfigureret af hensyn til alle de tilretninger der skal laves til forskellige brugersystemer, hver gang de opgraderes.
#7 og #9 Jeg har ikke tjekket ang. 2,4 eller 5 ghz, men som jeg anførte i mit 1. indlæg har vi fuldstændig identiske pc.er, som godt kan tilslutte til det samme hotspot, så det burde ikke være et problem om det er wifi 6 eller ej eller om det er på 2,4 eller 5 ghz, når de er fuldstændig magen til.
Kan man i øvrigt bestemme selv, om man vil have en mobil til at lave 2,4 ghz eller 5,0 ghz netværk? Jeg har en nyere OnePlus, og der kan jeg ikke finde mulighed for andet end 2,4.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2022 - 12:16 #11
min nokia kan klikkes på hotspot, og så vælge til/fra. lidt nede på skærm er ap-bånd (står til 2,4GHz) - der kan klikkes på det, og så kan man vælg 2,4/5 GHz.

men det må næsten være en ting på pc - måske en hardware-fejl
Avatar billede kurtba Ekspert
20. januar 2022 - 22:16 #12
#11 - fandt så ud af, at min OnePlus også kan ændres til 5 ghz, men standard står til 2,4. Derudover kan den lave wifi 6, men det skal man også manuelt vælge til, da der jo vil være en del ældre hardware, som ikke vil kunne se det.
Eftersom telefonen virker overfor alle andre enheder, er min konklusion også at det er et eller andet mærkeligt med pc.en. Men jeg regner med at problemet løses, når jeg sætter mobilt netkort til den.