Avatar billede skolevej321 Forsker
26. januar 2022 - 09:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ram i Levono Think center

Jeg har en lidt bedaget pc som jeg gerne vil have lidt op i hastighed når jeg arbejder på den.
Der er tale om en Intel(R) Core(TM) i3-2120 CPU @ 3.30GHz  3.30 GHz med 6 Ram.
Hvor mange Ram kan den trække - der er plads til 4 blokke i bundkortet.
Den skal gerne kører videre i 3 år - så skal jeg selv pensioneres.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2022 - 09:56 #1
prøv en brugt med garanti, fx https://www.bluecity.dk/hp-elitebook-840-g3-14-2-3ghz-256gb-ssd-16gb-win10-pro-solv-73943?condition=20
koster ca det samme som en masse ram, og du får en bedre maskine i øvrige data.
Jeg har selv bærbar, og tilsluttet 24" skærm inkl lyd, og trådløst tastatur/mus.
Avatar billede skolevej321 Forsker
26. januar 2022 - 10:47 #2
Jeg har software(nypris 15-20.000 kr.) liggende på denne maskine som ikke bare kan flyttes. Derfor min udfordring!
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2022 - 11:03 #3
alt andet lige, så er en lige antal ram bedst (2 eller 4 blokke), så hvis du kun har en, så skal du have en magen til og sætte i samme gruppe i bundkortet.
Det giver dog næppe det store - du kan evt lave et image af harddisken, og kopierer den til en ssd (som så skal være den primære) - og bruge den gamle disk til backup (de kan begge være i maskinen, så bare en intern kopiering af data)
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2022 - 16:03 #4
Hvilke programmer har du problemer med mht. hastighed? Hvilket bundkort sidder der i den?
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. januar 2022 - 18:46 #5
6 ram ? - nok 4+2 eller 2+2+2.
Enig i styresystem til SSD nok er bedste opgradering - muligvis også mere ram hvis det fås til fornuftig pris -afhænger lidt af dine (dyre) programmer.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2022 - 19:23 #6
#5 - jeg ville vælge 2 stk à 4gb i den højeste hastighed, som motherboard kan - alt mere er overkill til en i3-cpu.
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2022 - 19:58 #7
Computeren er formentligt fra 2011-2012 med den CPU. Opgraderingsmulighederne er derfor meget begrænsede, og de afhænger af bundkortet. Jeg tvivler meget stærkt på, at en opgradering af RAM vil give nogen mærkbar forskel. En opgradering fra HDD til SSD vil kun give en mærkbar forskel i opstartstiden, ikke i afviklingen af programmerne, når man først er i gang med dem.

Det er ikke muligt at give nogen fornuftige anbefalinger til opgradering, før vi kender bundkortet, styresystem og hvilke programmer, det er, der er problemer med. Måske er et nyere grafikkort løsningen?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2022 - 19:58 #8
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/53426/intel-core-i32120-processor-3m-cache-3-30-ghz/specifications.html

4 gange 8 GB RAM = 32 GB RAM
Til Intel i3-2120 er dette DDR3 1066/1333 DIMM og kan have maks 32 GB RAM:

Kig efter med dem som har DIMM her eksempel:
https://www.proshop.dk/?pre=0&s=DDR3+1333+DIMM&c=ram
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2022 - 20:00 #9
Ser du med tekst beskrivelse: "SO DIMM" eller "SODIMM" er dette beregnet til bærbar.

Jeg hopper af tråden.