Avatar billede stig_m Novice
01. februar 2022 - 16:43 Der er 10 kommentarer

Google Mesh og Telenor

Jeg er netop skiftet fra Fibia til Telenor. I den forbindelse er der opsat ny fiberboks uden wi-fi modul og Telenor har sendt en wi-fi router. Jeg har forsøgt at koble Google direkte til fiberboksen uden held, men tilslutter jeg deres router og derefter sætter Google Mesh til denne, fungerer det fint. I Telenors router har jeg slået wi-fi fra i indstillingerne, MEN wi-fi forbindelsen kører kun ca. 90 mbits - så der er langt til de 1000 jeg har købt. Hvad kan være galt? Noget i indstillingerne? Har forsøgt at genstarte alt
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2022 - 18:15 #1
Router kan være gammel, kan du se, om du er på Wifi 5 / 802.11ac ? alt ældre er no-go. Du kan evt rette det i router-opsætningen eller bia kald til telenor og få rettet fiberboks
https://techeksperten.dk/blog/hvad-er-wifi/ scroll ned, og de forskellige hastigheder forklares.
Avatar billede INK Ekspert
01. februar 2022 - 19:30 #2
Hvordan måler du? Hvilken app/hjemmeside? Hvilket udstyr? Er det en gammel pc, kan det være netkortet, der sætter begrænsning.
Avatar billede stig_m Novice
01. februar 2022 - 19:47 #3
Jeg måler via Google Home app på Iphone 13 pro og diverse wifi speed test hjemmesider både via telefon og PC. Knægtens wifi på playstation er også langsommere nu end ved Fibia hvor vi kun havde 500/500. Nu skulle vi ha 1000/1000….
Avatar billede stig_m Novice
01. februar 2022 - 20:00 #4
Via PC under egenskaber for wifi forbindelsen kan jeg se der bl.a. står wi-fi 5 (802.11ac), 5gz og 526/526 under forbindelseshastighed… Men hvorfor siger de andre steder så kun omkring 90!?
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2022 - 23:06 #5
Det lyder interessant.

Google WiFi er det nok WiFi 5 og dit iPhone 13 Pro er med WiFi 6. De vil nok virker optimalt her, men at du ikke ser til 1000/1000 kunne det tænkes, at der er flere enheder som er forbundet og mesh deler jo netværk hen over så kunne tænkes, at der prioriteres trafik mv.?

Og PlayStation har som regel den generation de har udgivet, og har nok spec's hvilken LAN og WiFi der er for den fra PlayStation link?
-Kunne det tænkes, at der er separat speedtest for PlayStation?

Og spil har ofte bottleneck fra spil server og ip-adresse låst fra kontoen deres server mv.

Alt andet som er på 90 Mbits?
Er der spec' på om disse har WiFi 5 eller WiFi 4?

Er der overhoved mulighed for at kun benytte WiFi 5 fra Google wifi eller Google Mesh?
-Jeg synes ikke at man ser, at man har frit mulighed for at administrere om man kan aktivere specifik WiFi generationer som man kan fra almindelig router.

Eks. yderligere definition om man gerne vil bruge a/b/g/n/ac og derfra indstille udelukke at man gerne vil bruge generation WiFi 802.11n (WiFi 4) eller WiFi 802.11ac (WiFi 5) på forbindelse, så man slår alt tidligere generationer fra?

PS. - WiFi 6 er WiFi 802.11ax. Opgrader dem som har 90 Mbit med nyere WiFi? Opgrader disse, hvis overhovet muligt.

Nå, men hopper af.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. februar 2022 - 08:49 #6
Du skriver at have forsøgt at sætte kabel direkte fra Fiberboks til Google Mesh node. Grunden til det ikke virker tænker jeg skyldes der mangler en DHCP server på dit netværk.
Derfor når du kobler deres router på og derefter kabel til Google Mesh node virker det, da enheder på netværket modtager IP adresse.

At du så måler lave hastigheder kan jo skyldes mange ting. Men afstanden mellem dine Google Mesh noder eller opsætning af din google mesh ville være et godt sted at starte.
Lav en test og se hvad hastighed du har på kablet i første Google Mesh node.
Avatar billede Lasse Novice
12. februar 2022 - 16:22 #7
Jeg har netop fået Telenor fiber og ville tilslutte Google Nest wifi men under opsætning stopper den ved kan ikke finde internet forbindelse. Har også prøvet med jensen mesh og det virker heller ikke, hvad gør jeg forkert
Avatar billede INK Ekspert
12. februar 2022 - 17:04 #8
#7 Hej Lasse, du skal oprette et nyt spm. da denne tråd ikke ses af alle.
Avatar billede Lasse Novice
12. februar 2022 - 17:17 #9
Hvor?
Avatar billede INK Ekspert
12. februar 2022 - 17:57 #10
På forsiden er der et grønt felt, der siger opret spm.