Avatar billede Pawlus Novice
03. februar 2022 - 12:34 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Windows11

Hej.

Håber der er nogen herinde som kan hjælpe mig..

Jeg har nu haft windows11 i små to måneder, og det har kørt fint uden adgangskode i opstarten. Her forleden da jeg ville lukke computeren kom jden pludselig og ville have mig til at oprette en adgangskode og en pinkode hvilket jeg ikke er interesseret i at have fordi min mand som ikke er nogen ørn i computer veddenen gerne blot skal kunne tænde for det og så skal det virke uden indtastning af kode eller andet. Jeg har fået fjernet pinkoden, men adgangskoden vil den stadig have. Jeg har forsøgt at deaktivere denne ud fra forskellige forslag på nettet, men der er intet af det som har virket, derfor håber jeg at nogen herinde sidder med løsningen så vi igen kan åbne computeren uden iindtastning af kode eller pin. På Forhånd tak.
Avatar billede f-arn Guru
03. februar 2022 - 12:57 #1
Hej 😀

Kan du ikke fortælle hvad du har prøvet, og om det er en Pro eller Home udgave du bruger?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2022 - 16:25 #2
Google giver dette:

Sign in automatically in Windows 11
Press Win + R and enter the netplwiz command into the Run box. Select your user account in the window that opens and uncheck the "Users must enter a user name and password to use this PC" option. Click OK to apply changes.

dvs start og i windows (når du er på) hold windows-tast nede og tryk på R
i det nye vindue skriver du: netplwiz og trykker på Enter
I nyt vindue vælger du den bruger, der skal køre (du har sikkert kun en) og fjerner hak ved  "Users must enter a user name and password to use this PC" (det er sikkert på dansk.
Klik så OK, og luk pc helt ned (ikke dvale/slumre) - start igen og test, at det virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2022 - 17:11 #3
I nogle tilfælde kan jeg huske fra Windows 10 at der ikke kommer en boks frem man kan vælge at bruger ikke skal bruge kode. Jeg mener i dette tilfælde man skulle deaktivere "Hello" for at boksen fremkom i netplwiz.
Men om det er på samme måde i Windows 11 det ved jeg ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2022 - 17:12 #4
Hvis tjekboks ikke fremkommer i netplwiz så skal dette sikkert gøres:
https://www.majorgeeks.com/content/page/disable_windows_hello.html
Avatar billede Pawlus Novice
04. februar 2022 - 12:36 #5
Hej, Jeg har forsøgt gennem indstillinger da det var der jeg fik fjernet pinkoden, og der har jeg clicket på adgangskoder men kan kun vælge at skifte  koden. Jeg har også forsøgt det som
claes57 har svaret, og kan komme til punktet hvor jeg skal indtaste  ordet netplwiz  og trykke enter. Når jeg gør det kommer der blot en side frem med forskellige forslag til hjemmesider. Disse forslag er hvad jeg har kunnet findevved at søge på problemet. M.v.h. Lilli
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2022 - 13:28 #6
win + R skulle gerne sende dig ind i øverste billede.
https://ibb.co/wWVBMgS
og efter netplwiz og OK skulle du komme til billedet derunder, hvor du fjerne hak og klikker på OK
Avatar billede Pawlus Novice
04. februar 2022 - 13:59 #7
HHar lavet et skærmprint af den dialogboks som kommer frem udfra din beskrivelse, men ved ikke hvordan jeg får den ind på mit indlæg, så jeg vil prøve at beskrive hvad der sker når jeg taster Win+r. i den første boks står der rigtig nok netplwiz, når jeg trykker OK til det kommer boksen hvor der står at brugere skal taste en kode, men der er ingen flueben i feltet altså ikke noget jeg kan fjerne. I feltet under står den mailadresse som jeg har indtastet som brugernavn, men hvis jeg trykker Ok igen forsvinder det bare. Håber der findes en anden muligherd.
M.v.h.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2022 - 14:28 #8
ok - der er 2 typer konti. Lokale og Online - og det er åbenbart kun på Lokale, at det kan slås fra i følge debatten i link herunder
jf https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013491?k=8236848
så er det en 'feature' (det er når microsoft bortforklarer en fejl ved at kalde det 'sikkerhed')
Avatar billede falster Ekspert
04. februar 2022 - 14:45 #9
Avatar billede Pawlus Novice
04. februar 2022 - 15:21 #10
Det vil jeg prøve, erllers må jeg leve med det:)
Avatar billede Pawlus Novice
06. februar 2022 - 11:47 #11
Tak for hjælpen her på siden Jeg har fået løst problemet. Satte min svigersøn på opgaven så nu kører det uden adgangskode., spørg mig ikke hvad han gjorde, men hovedsagen er at det virker:)
Vil gerne lukke tråden her men ved ikke hvordan, måske nogen kan hjælpe mig
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2022 - 14:06 #12
#11 Du kan jo spørge ind til hvordan han gjorde og ud fra det kan du jo vælge de indlæg der har bidraget. Hvis ikke der er nogle indlæg lukker du blot med #11 :-)
Avatar billede Pawlus Novice
06. februar 2022 - 14:28 #13
#11
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2022 - 15:08 #14
@Pawlus
Når du er logget på eksperten og du er i din tråd er der i højre nederste hjørne ud for hvert indlæg en orange boks hvor der står "marker som løsning"
Det er i denne/disse bokse du markerer hvad der løste problemet :-)