Avatar billede eurositi Ekspert
05. februar 2022 - 11:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Samsung 870 QVO harddisk detekteres ikke

Jeg har udskiftet min stationære PCs sekundære harddisk fra en gammel Seagate mekanisk harddisk til en ny 2,5" Samsung 870 QVO SSD. Den er tilsluttet de samme porte som den gamle harddisk. Kabinettet er lidt gammelt, så der var ikke en ledig 2,5" slot at placere den nye disk i, som derfor bare ligger løst tilsluttet inde i kabinettet.

Problemet er, at den nye harddisk enten slet ikke detekteres i WIndows 10 Home x64 (nuværende situation). Ved tidligere opstarter blev den detekteret korrekt med modelnavn, men Diskadministrationen kunne ikke initialisere den, da jeg ville tildele partitionstabel. Søgning efter ny hardware giver intet - eventuelt "Ukendt enhed".

Ikke engang Samsungs eget "Samsung Magician" er i stand til at detektere disken. I hvert fald ikke konsekvent.

Jeg har forsøgt at benytte kommandolinjeværktøjet Diskpart til at tildele et drevbogstav, men den fandt ikke partitionen.

Situationen kompliceres yderligere af, at BIOS til mit ASUS Z97-P bundkort også skal opdateres. Så vidt jeg kan se, er BIOS versionen helt fra 2014.

Men jeg er ude af stand til at finde et værktøj til at gøre dette via ASUS' egen hjemmeside, da modelnavnet slet ikke fremgår af PC'en. Systeminfo oplyser, at modelnavnet er "All series", og der står absolut ingen info på PC'en, som blev købt i Topdata for omkring 6-7 år siden.

Så BIOS-opdateringen er muligvis forudsætningen for at løse det første problem.

Kan nogen hitte ud af, hvordan man finder en opdatering til Z97-P
Jeg har fundet en chipset-opdatering fra 2016 til det på Asus' egen side, men installationen af dette gør ingen forskel.

Der findes desværre ingen programmer på PC'en som kan detektere modelnavnet.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
05. februar 2022 - 12:14 #1
Kan du ikke bruge filerne fra Asus´s support side for Z97-P https://www.asus.com/dk/SupportOnly/Z97-P/HelpDesk_BIOS/

Der er også flere bios update tools under Driver and tools, vælg OS som "Other" og så vis alle.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
05. februar 2022 - 12:22 #2
Dit Z97-P har BIOS update integreret i BIOS, så du behøver ikke noget tool til det. Se manualen 2.1.2 ASUS EZ Flash 2
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2022 - 13:34 #3
Forstår ikke det med bios problem. Jeg har et Gigabyte bundkort hvor bios er dateret 2009 og der har ikke været problem med at detektere ssd drev. Jeg bruger selv Samsung ssd diske.
Har du tjekket om du har nyere sata drivere og evt chipsæt driver til bundkortet?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2022 - 13:44 #4
Er dit bundkort ikke aktiveret med AHCI til at sætte skub i dine sata diske ?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
05. februar 2022 - 18:49 #5
Prøv med et andet SATA-kabel. Tjek også om det klikker rigtig fast.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. februar 2022 - 02:57 #6
Tak for hjælpen, alle sammen.

Beklager den lidt langsomme respons, som skyldtes selskabelige lørdagsaftaler.
Det viste sig, at SATA-port nr. 3 var problemet. Da jeg tilsluttede SSD'en til port nr. 2, spillede tingene pludselig.

Jeg vil lige tjekke AHCI-indstillingen for at se på, hvad der ellers kan optimeres.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2022 - 07:42 #7
#6 Dejligt nemt fix.
På mit bundkort er de to første sata stik også sat sammen for sig lidt ved siden af de andre 4 jeg har derudover. Så da jeg monterede mine to diske virkede det som den rette måde at gøre det på.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. februar 2022 - 08:32 #8
Godt at du fik løst det!