Avatar billede nu_igen Professor
07. februar 2022 - 19:09 Der er 31 kommentarer

MItID

Hej,
Der lurer en rigtig træls opgave med at skifte nemId. For det første bruger vi vores Smartphone rigtig sjældent og er overhovedet ikke på nettet med den.
For det andet skal man scanne sin pas chips- har lige fundet ud af at vi har en chip i vores pas fra 2017. Men hvorfor skal jeg scanne det med min telefon, når jeg ikke vil bruge mitId med telefonen, men foretrækker en kortlæserdims.
Ha, ha, hvordan kommer kodeordet til min kortlæser? Vel ikke ud af luften?
Hvad gør jeg så?
Mere besværligt kan det vel ikke gøres? og jeg har læst at systemet heller ikke er sikkert?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. februar 2022 - 19:32 #1
Intet system er 100% sikkert, men mon ikke der er rigtig mange rygtesmede der ikke kender systemet til fulde, der mener det er noget bras? - det er i hvert fald mit indtryk at en masse trives ved at rakke ting ned, uden at de ved ret meget om det.
Så vidt jeg har læst, rettede de ret hurtigt de fejl, de fra starten blev kritiseret for at have.

Chippen i passet skal scannes for at du kan identificere dig overfor MitID portalen. Når chippen er scannet, samtidig med at du er logget ind på MitID, er det en garanti for at du ikke er en tilfældig fyr i Armenien der har fået fat på alle tingene. Bemærk at det kræver NFC læser i telefonen, for at det overhovedet kan lade sig gøre. Har man, som min nabo, ikke det, skal man forbi Borgerservice for at dokumentere hvem man er. De kan så stå for valideringen af dig som person.

Kodeordet kommer ikke til din kortlæser. Hvis du har en "kortlæserdims", som ikke læser kort - viser den en talkode talkode, baseret på dato, klokkeslet, samt sit eget serienummer. MitID portalen kender til serienummeret, og selvfølgelig dato og klokkeslet, og kan derfor se at du taster en kode der passer.
Men før du kan taste talkoden fra "kortlæserdimsen" ind, skal du have angivet både dit brugernavn og dit kodeord. Dermed er der 3 ting der skal gå op i en højere enhed, ligesom med NemID.
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2022 - 20:03 #2
@ ole_madsen.

Jeg er selv i den situation, hvor jeg snart bliver nødt til at købe en kompatibel smartphone eller anskaffe en "kortlæser dims" for at kunne få forbindelse til min bank og mange andre tjenester.

Du skriver selv til sidst i dit indlæg: "Dermed er der 3 ting der skal gå op i en højere enhed, ligesom med NemID". Jeg har gennem lang tid forsøgt at finde en veldokumenteret forklaring på, hvorfor MItID's tre trin er væsentligt bedre og sikrere  end NemID's. Jo, jeg har gennem mange år været meget optaget af netsikkerhed, og jo, jeg har kigget på mange websider, men jeg har endnu ikke fundet en, som utvetydigt i tekniske termer har kunnet overbevise mig om, at MitiD er så meget bedre end NemID, at den retfærdiggør en så stor ændring.

Kan du hjælpe mig, og måske også nu_igen?
Avatar billede Erik K Ekspert
07. februar 2022 - 20:13 #3
nu_igen

Det er ikke så slemt det hele og for de fleste vil det være en rigtig god løsning.

Jeg husker, at du har en nyere Samsung og den har NFC chip. Det har langt de fleste Android telefoner haft i efterhånden en hel del år. iPhone har det først fra model 7.

Det er nemmest at vente til du har besked fra banken, at det er din tur, men kan godt lade sig gøre uden. Beskeden får du når du åbner din Net- eller Mobilbank og har så 30 dage til at ordne det.

Hvis du ikke sådan lige kan gennemskue oprettelse af MitID, kan du få hjælp i Borgerservice eller du kan får hjælp i en af Ældre Sagens IT-cafeer rundt om i landet - det er gratis..
Når man opretter MitID, kan man vælge om man vil bruge en app på telefonen eller en nummerviser eller nummeroplæser og vælger man en af de sidste to muligheder anfører man om man vil have enheden tilsendt eller afhente den i Borgerservice.
Enheden skal så registreres med serienummer.
Avatar billede Erik K Ekspert
07. februar 2022 - 20:28 #4
Milter
En stor del af ekstra sikkerhed ligger i, at man ikke skal/kan bruge papkortet med numre med MitID.
Der er for mange, der har kopieret dem og haft dem liggende tilgængelige og også eksempler på oplysningerne er givet til andre - f. eks. banditter, der lokker oplysningerne ud af folk.
Med MitID kan dette ikke lade sig gøre.
Avatar billede Erik K Ekspert
07. februar 2022 - 20:31 #5
Milter - lige et spørgsmål - hvilken tlf har du da.
iPhone kan bruges fra model 7 og Androids mener jeg helt tilbage til version 6.

Så din tlf skal have en forholdsvis høj alder, for at du behøver købe ny
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. februar 2022 - 20:33 #6
@Milter - jeg er ikke inde i hele sikkerheden. Men som jeg har forstået det, har man delt login´et op, så brugernavn og password ikke sker i samme "frame" - d.v.s. en robot (eller tyv) har 2 "frames" at skulle knække for at komme gennem NemID, mens der er 3 i MitID.

...Til gengæld bliver det nummeret mere besværligt for os, der bruger genveje (eks. TAB).

Og så vil jeg gerne lige rejse, at jeg hverken er for eller imod. Jeg har en klar formodning om at dem der har besluttet ændringen, har gode grunde til det. Samme ændring kunne givetvis være implementeret med NemID, så mon ikke grunden skal findes et helt andet sted... - muligheden for at slippe ud af en besværlig kontrakt eller lignende...
Avatar billede thov Forsker
07. februar 2022 - 20:37 #7
Er passet fra 2012 eller yngre, er der chip i.
Android telefoner har i mange år været med NFC chip, og den skal, af sikkerhedsgrunde, aktiveres før brug.
Det klares nemt via Indstillinger > Flere forbindelser.
Der gik et par år før iPhone fulgte trop med NFC, med den forskel, at chippen er permanent aktiveret.
Det giver nogle udfordringer, for har man kreditkort indkodet i Wallet, kan alle data ubemærket udlæses og misbruges.
Så har man en Android telefon, er det nok bedst kun at aktivere NFC efter behov,
og  en iPhone opbevares mest sikkert i et Faradays bur / etui med metalfolie.
Avatar billede Erik K Ekspert
07. februar 2022 - 20:42 #8
ole_madsen

Jeg forstår ikke, hvad du mener med at det bliver mere besværligt, når man bruger genveje. Hvad bruger du genveje til I NemID?

Den egentlige grund til skiftet væk fra papkortene er, at kortet ikke kan opfylde sikkerhedsreglerne, gældende i EU.

Hvis du hidtil har brugt NemID-appen, vil du ikke opleve en ændring af brugen, der er ret meget afvigende.
Forskellen er stort set, at du med NemID kan få en notifikation på din tlf, meden du med MitID skal åbne appen.
Avatar billede thov Forsker
07. februar 2022 - 20:45 #9
MitiD har ellers en forbavsende lighed med Mobile Pay.
Hvis jeg vil i netbanken, aktiverer jeg MitiD appen og 'swiper' -
og vupti - netbanken er klar.
Avatar billede Erik K Ekspert
07. februar 2022 - 20:46 #10
thov
Risikoen for, at andre kan misbruge oplysninger via NFC er meget lille.

En anden skal jo meget tæt på din tlf for at fange NFC på din enhed - rækkevidden er minimal og det er derfor det hedder NFC - Near Field Communication.
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2022 - 21:37 #11
Et lille tip. Det er en god idé, at have 2 enheder hvor man kan godkende med MitID.
Jeg har appen på både iPhone og iPad, så jeg skal altså miste begge for at det går galt.
Har man kun en smartphone, kan det være en god idé, at bestille en kodeviser eller en kodeoplæser.
Hvis man vil have begge, så bestil kodeoplæseren først, så er den gratis. Kodeviseren er den billigste.
https://www.mitid.dk
Avatar billede nu_igen Professor
07. februar 2022 - 21:53 #12
Tak for en god diskussion om det emne jeg lagde op til. Nu spørger jeg:
Er det kun den ene gang jeg skal verificere mig ved at scanne chippen i mit pas? Er det kun for at bevise at det er mig?
Fungerer appen kun når man har data abonnement på mobilen?
Det er iøvrigt gemalen der har fået besked fra banken allerede den 11.1. 22 uden at han har reageret. Så der er kun et par dage at løbe på.
Borgerservice har tidsbestilling, så jeg satser på at banken hjælper os.
Avatar billede Erik K Ekspert
07. februar 2022 - 22:10 #13
Ja, det er en engangsforeteelse med scanning af pas.
MitId fungerer både med mobildata og med wifi.

Hviis borgerservice ikke har tid, så søg nærmeste afdeling af Ældre Sagen, de er ofte bedre til at hjælpe end borgerservice.
Avatar billede nu_igen Professor
07. februar 2022 - 22:13 #14
#11
Jeg har også Mobilpay på både Ipad og telefon. IPad er jo på nettet når jeg bruger den. Skal appen også være på nettet (abbo med data) for at kunne bruges? Det lyder dumt og er det også: fungerer det også uden netforbindelse, men med telefonforbindelse?
Bær over med mig, jeg er jo FORSKER, og de tager jo også fejl :-)
Avatar billede INK Ekspert
07. februar 2022 - 22:13 #15
Scanning af chip i passet er kun den ene gang.
Appen fungerer når enheden er på wifi.
Du kan ringe til banken og bede dem give jer yderligere 30 dage, så I ikke kommer i tidsnød.
Det vil nok for jer begge være en god idé straks at bestille kodeviser og/eller kodeoplæser. Kan som nævnt hentes på Borgerservice (efter tidsbestilling) eller sendes direkte til hjemmeadressen. Kan bestilles med NemID.
Avatar billede Erik K Ekspert
07. februar 2022 - 22:25 #16
Som jeg skrev i #13 skal appen bruge enten mobilnet eller wifi og virker virker kun når tlf kan få forbindelse til nettet på een af de to muligheder.
Avatar billede nu_igen Professor
07. februar 2022 - 23:37 #17
Så må jeg desværre spørge igen. Er mobil net = mobilt bredbånd?
Avatar billede thov Forsker
08. februar 2022 - 00:43 #18
Nej, 'mobil net' er det netværk din telefon vil benytte, når du er gået hjemmefra.
Mobilt bredbånd knytter sig til en router med et sim-kort i, og den kan være så lille,
at den kan være i en bukselomme (med 12V strøm).
Avatar billede Erik K Ekspert
08. februar 2022 - 00:49 #19
Lige for forståelsens skyld - mobildata får du kun med er simkort til telefonen som du bruger nu og det kræver at dit mobilabbo indeholder data.
Avatar billede nu_igen Professor
08. februar 2022 - 08:32 #20
Ok. Jeg har det mindste mobilabbo man kan have hos TELMORE.
for  at kunne bruge  CORONAPAS  og SYGESIKRINGSKORT.
Jeg kan måske finde ud af at scanne chippen i mit pas, men går ud fra at jeg skal have downloadet miTid appen først?
Jeg håber virkelig at andre end jeg kan profitere af allde de gode svar jeg får på mine spørgsmål.
Avatar billede Richard Thune Forsker
08. februar 2022 - 09:17 #21
Sjovt nok ser det ikke ud som nogen af de foregående besvarerer har mitID.
1 passet scannes i nemID appen, eller man skal på borgerservice for at bekræfte sin identitet. Det skal kun gøres en gang.
2 mitID bruger ikke password, derfor skal brugernavnet vælges så det ikke kan gættes, samme retningslinier som et godt password.
3 når man har indtastet sit brugernavn og trykker fortsæt skal man manuelt åbne mitID apppen (på telefonen) og godkende login.
4 jeg bruger appen og der er tilsyneladende ikke mulighed for at vælge andre godkendelsesmidler i login boksen. Når man opretter mitID kan man bestille en lille eller en stor kodeviser, de er gratis, og så vil login boksen nok automatisk vælge kodeviseren.
Avatar billede nu_igen Professor
08. februar 2022 - 09:28 #22
Hej og tak….. jeg har nemlig ikke nemId appen på min telefon. Det kræver altså at man har det, før man kan scanne passet!?
Når jeg læser at det er et EU krav  med hensyn til sikkerheden, kan det undre mig, hvordan et så digitalt tilbagestående land kan opfylde det krav.
Avatar billede nu_igen Professor
08. februar 2022 - 09:30 #23
Nu kan jeg bedre navigere rundt med min Ipad. Kan jeg bruge den i stedet for telefonen? Hvordan i korte træk?
Avatar billede Richard Thune Forsker
08. februar 2022 - 09:45 #24
#22 ja du skal have nemID appen for at scanne passet.
Som sagt kan du bare gå på borgerservice og vise passet der.
#23 ja du kan godt bruge iPadden stedet for telefonen, jeg ved ikke om man kan bruge appen på flere Devices samtidigt. Jeg gør det ikke og vil ikke anbefale det.
mitID er temmelig kompliceret at gå til, men der er instruktionsvideoer her.
https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-vejledninger/
Avatar billede INK Ekspert
08. februar 2022 - 10:19 #25
Man kan have op til 3 identifikationsmidler tilknyttet MitID.
Det kan være 3 apps på telefon og tablet, eller 2 apps plus en kodeviser eller kodeoplæser. Eller 1 app plus kodeviser plus kodeoplæser.
Jeg vil anbefale, at man har 2 muligheder som skrevet i #11.
Appen kræver en sekscifret kode eller biometrisk godkendelse (fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse.
Når man har aktiveret det første identifikationsmiddel, skal der gå mindst 1 time før næste kan aktiveres.
Avatar billede INK Ekspert
08. februar 2022 - 10:22 #26
Appen kan godt virke for 2 personer på samme enhed, men begge skal selvfølgelig aktiveres. Der kan så kun bruges 6 cifret talkode og ikke biometrisk godkendelse.
Avatar billede nu_igen Professor
08. februar 2022 - 11:25 #27
Hej, det går godt det her. Nu dukker spørgsmålet op: hvordan ha4 jeg i sin tid fået nemId?
Avatar billede Erik K Ekspert
08. februar 2022 - 12:19 #28
Du svarer bare i banken.
Avatar billede Temco Professor
09. april 2022 - 18:49 #29
Jeg fatter ikke en skid af det mex at skifte. Har læst og set videoer. Kan stadig ikke overskue det. Må nok afmelde min Netbank!
Avatar billede nu_igen Professor
10. april 2022 - 08:59 #30
Nej det er også at gøre en enkel ting meget forvirrende. Min mand gik på borgerservice og fik det klaret. Desværre fik han nogle stykker papir med sig ifølge hvilke han skulle aktivere kodeviseren. Det havde de dog allerede gjort! Derfor blev han afvist de ca 20 gange han prøvede at aktivere.
HEREFTER FUNGERER ALT SOM MED NEMID, BARE MED KODEVISER I STEDET FOR PAPKORTET.
At man fra digitaliseringsstyrelsen så har valgt at rode med en masse andre ting på samme tidspunkt er måske typisk.
Avatar billede nu_igen Professor
10. april 2022 - 09:00 #31
Jeg venter stadigvæk på at få besked om at skifte.