Avatar billede BoBo Praktikant
09. februar 2022 - 12:43 Der er 6 kommentarer

Video Hi8 Hancycam fra 1994

Har kamera + en mængde optagelser på bånd. Kamera virker, men videohoveder trænger kraftigt til at blive renset. Har desværre forlist mit rensebånd - nogen der ved, hvor et sådant kan købes?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2022 - 13:09 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2022 - 13:11 #2
så lige dette "Varen er udgået"
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2022 - 14:39 #3
Hvis du kan komme til hovederne, så kan vatpinde, som er blevet fugtet, absolut ikke vædet, i isopropylalkohol, bruges med forsigtighed. Jeg har selv brugt den metode mange gange tidligere. Tør efter med tørre vatpinde og pas på, at du ikke kommer til at skubbe til hovederne.

Udover det kan du prøve at spole båndene helt frem og tilbage 2-3 gange. Det hjælper ofte, hvis båndene har ligget uberørt i lang tid.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2022 - 15:03 #4
bemærk, at det SKAL være isopropylalkohol, og ikke propylalkohol.
isopropylalkohol indeholder langt mindre vand, så mindre rustdannelse - og det er farveløst, så hvis du ser en flaske med blå rensevæske, så er det også no-go.
Avatar billede BoBo Praktikant
09. februar 2022 - 17:06 #5
Har ringet til Frederikssund - rensebånd ikke på lager og man ved ikke om det fås igen. Frem og tilbagespoling har hjulpet, men ikke helt godt endnu. Vil forsøge med forsigtig rensning som foreslået.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2022 - 18:23 #6
du skal kun bruge meget lidt, så matas https://www.matas.dk/matas-isopropylalkohol-99-500-ml 60kr - du kan bruge resten til at lave vintersikker sprinklervæske til bilen...

borup-kemi har det i 5L portioner

Du bruger ikke over 1ml pr rensning - inkl spild.