Avatar billede Gantzel Juniormester
12. februar 2022 - 12:27 Der er 7 kommentarer

Web sikkerhed

Hej igen,

Hvilken webpage sikkerhed anbefales der at bruge?
Jeg har nogle sider på min hjemmeside som jeg gerne vil begrænse adgangen til, men af de mange muligheder der er, hvilken vil så være nemmest uden at skulle ud i vilde programmeringer eller databaser.

Hilsen Peter
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2022 - 12:55 #1
Der er ingen "nem løsning".
At begrænse adgang til dele af et site er ret komplekst, men skal det være sikkert, kunne man måske lege med noget i retning af at sikre siderne længere inde i systemet, så det måske håndteres i AD i stedet for noget web-værk.
Avatar billede Gantzel Juniormester
12. februar 2022 - 13:38 #2
Hej CRKrogh,
Hvad er AD?
Det sidste jeg brugte var htaccess, men har læst flere steder at det bruges ikke længere. Jeg vil gerne have et felt hvor læseren skal indtaste en adgangskode for at læse videre eller for at se sidens indhold.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2022 - 15:01 #3
Hvis det er gavelisten til noget familie så kan du sikkert brygge noget PHP kode sammen.

Hvis det er noget vigtigt så glem ideen om selv at brygge noget PHP kode sammen. Eller vent indtil du har 10000 timers erfaring med PHP programmering. Som uerfaren skal du ikke lave sådan noget fra scratch. Find et eller andet CMS som kan host ubeskyttede sider og beskyttede sider og har et bruger system.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2022 - 15:02 #4
Ups - ser lige at spørgsmålet ikke er i PHP kategorien. Er det PHP?
Avatar billede Gantzel Juniormester
12. februar 2022 - 15:28 #5
Jeg kan ikke selv sætte mig ned og bare skrive php scripts, derfor søger jeg et script jeg kan implementere på den eksisterende side. Jeg ønsker ikke cms, forestiller mig at du mener i stil med wordpress o.l.
Jeg har nogle sider som er, for mig, nemme at holde styr på, blot mangler jeg et lag sikkerhed til de sider der ikke behøver alles øjne.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2022 - 16:24 #6
AD er Active Directory, egentlig rygraden i Microsofts serverarkitektur.
Men som arne_v skriver, så er det ikke en opgave for en hobbyprogrammør, hvis det er noget, der reelt SKAL holdes lukket.
Der findes udmærkede plugins til WordPress (og sikkert også til de fleste andre CMS'er), men det er helt enkelt den eneste vej, jeg lige kan se .
Avatar billede Asky Forsker
12. februar 2022 - 16:32 #7
Jeg har brugt denne HTML-kode til en log-in-side::
<form onsubmit="location.href = this.kode.value + '.html'; return false">
              <div class="login"><font size="3" face="Arial"> Kodeord:
                <input type="password" size="10" name="kode" />
                <input type="submit" value="Login" onclick="location.href =
this.form.kode.value +'.html'; return false" />
                </font></div>
HVis kodeordet er 4711, laver man en hjemmeside, der hedder 4711.html.
Når man på log-in siden skriver 4711 får man den "hemmelige" side.

Siden er IKKE sikker fx hvis den hemmelige side har undersider, vil man kunne søge disse i google, hvis man kender navnet på siderne.