Avatar billede huddie Professor
18. februar 2022 - 00:59 Der er 16 kommentarer og
7 løsninger

Redigering i Adope Acrobat Reader

Hej Eksperter,

Jeg har en side i Acrobat Reader som er på A4 størrelse (210 x 297 mm). Her har jeg et emne der er f.eks. 100 x 100 mm.
Det vil jeg gerne have forstørret op til 210 mm i bredden og placeret i toppen. Umiddelbart kan jeg kun trække det op i størrelse manuelt, men det er svært at ramme de 210 mm i bredden præcist.
Samt at få det placeret præcist i toppen.
Jeg skal lige indskyde at mit emne består af mere end ét emne, så når jeg vil have det i toppen skal deres placering i forhold til hinanden bibeholdes og ikke sådan at alle elementerne ender med at være klasket sammen i toppen.

Så hertil har jeg 2 spørgsmål:

1). Kan jeg på nogen måde angive/indtaste de nøjagtige mål på mit emne, så det får de nøjagtige mål?

2). Samt kan man i samme proces gruppere emnerne så de bibeholder deres placering når man vælger at få det til at ligge i toppen?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Huddie
Avatar billede jernrosen3 Forsker
18. februar 2022 - 10:35 #1
Jeg har lidt opklarende spørgsmål:

Taler vi om Acrobat Reader eller Acrobat Pro?

Ifølge https://www.adobe.com/dk/acrobat/pdf-reader.html kan Reader ikke redigere i pdf-filerne.
Avatar billede huddie Professor
18. februar 2022 - 11:19 #2
Så må det være Acrobat Pro, for på mit arbejde kan man godt redigere i det, men ikke i den jeg har her hjemme. Jeg har så ikke tænkt på at de hedder noget forskelligt og jeg sad ikke ved min arbejdscomputer da jeg skrev spørgsmålene.

Hvis det er Acrobat Pro, hvad har jeg af muligheder ud fra det jeg spurgte om åbningsindlægget?
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2022 - 11:38 #3
Prøv at kigge på LibreOffice Draw. På min version, 7.0, kan jeg vælge en blok, f.eks. et billede, og derefter trække det til en anden placering. Billedet/blokken justerer og låser sig automatisk til kanten af dokumentet. Jeg kan også højreklikke blokken og derefter vælge at redigere både placering og størrelse.

https://da.libreoffice.org/
Avatar billede falster Ekspert
18. februar 2022 - 12:13 #4
Hvis du har adgang til Acrobat Pro, kan stort set "alt" lade sig gøre.

Et andet spørgsmål er så om dit emne er egnet til forstørrelse.
Avatar billede huddie Professor
18. februar 2022 - 12:21 #5
Kan man hente det ind fra Acrobat Pro og arbejde på det i LibreOffice? I Acrobat Pro kunne jeg også trække i elementet, men kunne ikke se hvordan jeg fik den nøjagtige bredde som f.eks. 210 mm.
Så der er ikke mulighed for at gøre ovenstående i Acrobat Pro uden man skal hive det over i et andet program(LibreOffice Draw)?

Grunden til jeg vil have elementet til at fylde sidebredden og i toppen er fordi jeg efterfølgende skal lægge det ind i en "skabelon" i InDesign, hvor det på den side gerne skulle ligge nøjagtigt. De forskellige Acrobat Pro elementer har forskellige bredder så det er svært at justere dem til når jeg putter dem over i InDesign. Jeg kan møjsommeligt forsøge at skalere op og ned, men når jeg tager næste Acrobat Pro element, så passer det ikke med målene. Så hvis elementet i Acrobat Pro gik fra kant til kan, så vil jeg kunne få det til at passe nøjagtigt.
Jeg har forsøgt at åbne det i Illustrator, men der gik nogen tegn tabt, da jeg ikke har den pågældende skrifttype der bruges i elementet, så den vej kunne jeg ikke gå.

- håber det giver mening.
Avatar billede falster Ekspert
18. februar 2022 - 12:57 #6
Ad mit #4.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror faktisk ikke, at Acrobat Pro kan resize til eksakte værdier. Kun ved "træk og slip", som du nævner.
Avatar billede huddie Professor
18. februar 2022 - 13:21 #7
Svar til falster: Okay, det kunne godt være man kunne, men jeg bare ikke kunne finde hvordan man eventuelt kunne skrive størrelses værdierne på ens element.
Havde der så bare været den funktion at den markerede/eller kunne mærke når man ramte sidekanterne. Så kunne jeg godt bare gøre det via "træk og slip".
Avatar billede huddie Professor
18. februar 2022 - 17:19 #8
Okay er det muligt at outline elementerne i Acrobat Pro?
I så fald ville jeg kunne åbne det i Illustrator uden det laver ravage i skrifttypen. Så ville jeg der kunne lave det der trick med størrelsen og placeringen der.
Avatar billede falster Ekspert
18. februar 2022 - 17:41 #9
Jeg har nu haft mulighed for at undersøge lidt.

Vandmærker kan indsættes på eksakt position - f.eks. 0 mm fra top og 0 mm fra venstre.

Spøjst, hvis andre objekter ikke kan styres/placeres på samme måde.

Håber, at der kommer bedre forslag.
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2022 - 20:04 #10
@ huddie.

Jeg har ikke det store kendskab til Acrobat, Jeg arbejdede gennem nogle år som layouter/grafiker for et klubblad og fik derigennem en del erfaringer med PDF-filer, som var skabt i Acrobat, og jeg lærte hurtigt, at den slags filer kunne være meget vanskelige at håndtere, hvis de ikke umiddelbart kunne benyttes, som de var kreeret. En helsidesannonce kunne give store problemer, f.eks. hvis filen ikke var lavet i den nøjagtige størrelse, som klubbladet krævede.

Jeg benyttede programmet PagePlus X7 og andre og fandt som regel en løsning, men der var altid så mange ukendte faktorer, som påvirkede det endelige resultat. Det kunne f.eks. være manglende fonte og mine programmers manglende muligheder for at tolke de forskellige elementers evne til at holde styr på deres indbyrdes afhængighedsforhold. F.eks. kan en tekstboks placering være afhængig af en anden tekst- eller billedboks placering, og hvis ikke et andet program end Acrobat kan holde styr på det, så...?

Som falster er inde på i #4, så kan forstørrelse i mange tilfælde ødelægge kvaliten i en forstørrelse som den, du tilsyneladende ønsker. Du skriver: "Jeg skal lige indskyde at mit emne består af mere end ét emne..." Hvis det er en blanding af tekster i vektorformat og billeder i bitmapformat, så bliver billedernes kvalitet forringet.

https://kb.iu.edu/d/afmr

Har du også tænkt på, at hvis du ønsker at forstørre "et emne" fra 100x100 mm til 210 mm på det ene led, så ender du formentligt op med et emne, som også er 210 mm på det andet led? Eller, hvis du kun ønsker den ene side forstørret, så ender du op med et emne, som bliver totalt forvansket mht. side-højdeforholdet?
Avatar billede huddie Professor
18. februar 2022 - 22:40 #11
Det er ikke et billede i den forstand, det er mere noder med tekst. Så 100 x 100 var bare et nemt tal at regne med, da de forskellige nodesæt kan variere i længden og små millimeter i bredden.

Hvis de kunne gå lige fra kant til kant og ligge helt i toppen, så ville de være nemmere at placere i min skabelon jeg har i InDesign. Lige p.t. er der en hvid bred kant om noderne i Acrobat filen og selv om han har forsøgt at lave dem så de skulle passe i bredden, så er de alligevel lidt for smalle og det er svært at regne ud hvor meget jeg skal lægge til for at få det til at passe og så bliver det meget øjemåls placering.
Avatar billede falster Ekspert
18. februar 2022 - 23:09 #12
Jeg har desværre ikke en løsning.

Men i fortsættelse af milter kan det tilføjes, at det er en slags "grundtanke" for pdf'er, at man opretter sin fil i et kildeprogram og så konverterer til pdf.

Skal der redigeres, går man tilbage til kildefilen i kildeprogrammet, redigerer og konverterer på ny.

Har du "kun" en pdf som kildefil?
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2022 - 01:02 #13
Er det noder, du har hentet på nettet i PDF-format? Og skal de redigeres for at kunne printes ud i A4-format, altså 210 x 297 mm?

Har du et billedbehandlingsprogram? Nogle gange kan det gøre processen lettere, hvis man eksporterer PDF-filen til et billede med en passende DPI og derefter klipper det til. Jeg har selv benyttet den metode i mange tilfælde med godt resultat.
Avatar billede huddie Professor
19. februar 2022 - 12:07 #14
Jeg ved ikke om det gør nogen forskel men siden er 210 mm bred og noderne skal passe ind i en boks/skabelon der er 175 mm bred i InDesign.
Grunden til at jeg nævnte målene 210 var at det var nemmere at regne ud fra, da det jo kun var selve princippet eller metoden jeg var på jagt efter, så derfor så jeg de rigtige mål som en sekundær information.
Så hvis jeg kunne få noderne ud i PDF-filens bredde på 210 mm, så kunne jeg nemt skalere det ned på de 170 mm i InDesign og så kunne jeg få det til at passe nøjagtigt, da jeg vidste at noderne gik fra kant til kant.

Jeg har et billedbehandlingsprogram Adobe Photoshop, men nu kan jeg først afprøve det på mandag om resultatet bliver klart nok selv om jeg laver det i en høj opløsning. Noderne skulle gerne stå ret skarpe. Desværre har jeg kun Acrobat Reader og der kan jeg ikke redigere eller gemme i andre formater i, så jeg kan end ikke afprøve det nu for at se hvordan det fungerer.
På den anden side så har det heller ikke været planen at man skulle kunne rode for meget i en PDF-fil, men en lettere redigering havde dog været kærkommen. Når man nu kan "træk og slippe" i et objekt, så havde det været smart at kunne angive de nøjagtige mål man ønsker.
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2022 - 13:53 #15
I Acrobat Reader kan du eksportere til billede således:

"Du kan gemme hver side (al tekst, alle billeder samt vektorobjekter på en side) til et billedformat ved at bruge kommandoen Filer > Eksportér til > Billede > [Billedtype]. Du kan også eksportere hvert billede i en PDF til en separat billedfil."

https://helpx.adobe.com/dk/acrobat/using/edit-images-or-objects-pdf.html
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2022 - 14:01 #16
Hvorfor skal noderne presses ind i en skabelon på 175 mm i bredden? Hvorfor ikke bruge A4?

Jeg har flere gange bearbejdet og printet noder for min søn. Nogle gange har det været skannede noder, andre gange PDF-filer hentet på nettet, og de er alle blevet printet ud i A4-format uden problemer.
Avatar billede huddie Professor
19. februar 2022 - 15:55 #17
Siden er de 210 mm bred i InDesign siden, men det område noderne skal passe ind er på 175 mm(længden kan dog variere af sangens længde, men der er ikke noget problem). De skal ikke fylde hele bredden.
Så hvis jeg i PDF-filen kunne få den til at passe siden ud, så kan jeg i InDesign netop skalere den ned til de 175 mm og så vil den passe nøjagtig hvor jeg vil have den.
Lige p.t. er de placeret i PDF-dokumentet med mål på ca. 173 - 174 mm midt på siden og når jeg henter det over i InDesign skal jeg med øjemål forsøge at skalere det op eller ned for at få det til at passe.
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2022 - 17:03 #18
Jeg forstår det ikke helt, måske har jeg misforstået dig, men jeg kan indsætte et billede i mit program, PagePlus X7, som ligesom InDesign er et DTP-program. Jeg kan derefter med højreklik på billedet ændre dets størrelse, opløsning og placering på siden.

Prøv at eksportere PDF’en til billede som beskrevet i linket i #15. Indsæt det derefter i Indesign og rediger det som beskrevet i linket herunder:

https://helpx.adobe.com/dk/indesign/using/placing-graphics.html
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2022 - 18:28 #19
Huddie.
Når jeg skriver, at jeg måske har misforstået dig, så er det fordi jeg stadig ikke ved, hvad de færdige noder skal bruges til, og du har ikke fortalt os det Jeg har fra starten antaget, at noderne skulle printes ud, så en sanger/musiker kunne bruge dem, men måske tager jeg fejl?
Avatar billede huddie Professor
20. februar 2022 - 12:28 #20
Hvis de bare skulle printes ud, så kunne jeg bare printe PDF-filen ud.
De skal bruges i en nodebog, derfor skal de gerne sidde ens på alle siderne.

Grunden til jeg ikke skrev hvad de skulle bruges til var at jeg ikke tænkte at det var nødvendigt ud fra jeg kun var på jagt efter en simpel metode til at skalere et emne i Acrobat Pro, men det var så ikke så simpelt alligevel.

Det med at gemme det som JPG-fil kan jeg først afprøve i morgen mandag og klippe det til i et Billedbehandlingsprogram. Så må jeg se om det vil fungere ellers er der kun øjemåls metoden tilbage.
Avatar billede falster Ekspert
20. februar 2022 - 15:20 #21
Først en generel bemærkning:

Når målet er en (node)bog er nok hverken Acrobat eller billedbehandlingsprogrammer det rigtige valg.

Dtp software a la PagePlus X7, som milter nævner er mere egnet.

Når det er sagt: Har du prøvet milters råd i #3?

LibreOffice Draw kan specificere nøjagtigt ved højreklik på elementet og vælge "Placering og størrelse...  F4".

Billede af dialog på engelsk:

https://ask.libreoffice.org/t/how-to-have-the-base-point-in-libreoffice-draw-be-centered-by-default/46145
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2022 - 20:00 #22
#21.

Jeg er interesseret i, hvor materialet kommer fra, hvad det er, og hvad slutresultatet skal bruges til, fordi det er de væsentligste oplysninger for at kunne give et brugbart forslag til en løsning. Hvis man, som dig f.eks. i dette tilfælde, er kørt fast, kan det ofte skyldes, at man fra starten har låst sig selv fast på en bestemt fremgangsmetode. Der findes meget tit flere forskellige måder at opnå det ønskede slutresultat, men, som sagt, så er vi nødt til at have de nødvendige oplysninger.
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2022 - 20:01 #23
Undskyld, indlægget ovenfor var rettet til huddie i indlæg #20.