Avatar billede 1Dorte Guru
21. februar 2022 - 09:20 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Undertekstfil - sort baggrund til underteksten

Jeg har en mp4-fil, som jeg selv har optaget/redigeret. Jeg har en undertekstfil (sbv, vtt eller srt), som jeg har lavet på youtube.

Kan jeg sætte mp4-filen og undertekstfilen sammen, så jeg får sort (evt. lidt gennemsigtigt) baggrund?

Pt. kan jeg jo afspille videoen på youtube med undertekster, som har ca. sort baggrund, når jeg slår undertekster til. Men jeg vil gerne have de samme undertekster på en downloaded video.

Jeg kender lidt til Handbrake, og jeg kan godt sætte mp4-fil og srt-fil (skal være srt-fil) sammen, men der er ingen baggrund bag underteksten.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. februar 2022 - 15:54 #1
Det er i afspilleren, at denne indstilling sættes. I VLC medieafspillerens indstillinger gøres det f.eks. hér: https://i.imgur.com/TZL4rKU.png

Simple, tekstbaserede undertekster som SRT, VTT og TXT har ingen indbygget definition af farve, skrifttype, skyggefarve eller baggrundsfarve.

Det er kun mere avancerede undertekstformater som SSA og ASS, der har dette indbygget i formatet. Og disse undertekstformater understøttes kun i Matroska (MKV) containeren. MP4-containeren har kun ret simpel undertekst-funktionalitet.

YouTube sætter mig bekendt automatisk en sort baggrund på undertekster, men i andre programmer skal det tilvælges. På mere simple afspilningsenheder, f.eks. et TV, kan du formentlig slet ikke selv styre det.

Hvis du skal præsentere en video med undertekster på en hjemmeside, kan du benytte HTML5-kode til at styre formateringen: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Guide/Audio_and_video_delivery/Adding_captions_and_subtitles_to_HTML5_video

... Husk blot, at de eneste tilladte videoformater for video, som afspilles direkte i browseren er:
MP4-fil med H.264 video og AAC lyd
WebM-fil med VP9 video og Opus lyd

Begge formater kan vises i enhver webbrowser.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. februar 2022 - 22:59 #2
Det er selvfølgelig også muligt at vælge "Burn in" i f.eks. Handbrake. Dette vil dog - som navnet siger - brænde underteksterne ind i selve videoen. Dermed kan de ikke slås fra igen.

SRT- og andre undertekstfiler kan enten ligge som en separat fil sammen med videoen, eller de kan indlejres (aka. soft embedding) inde i selve containerfilen, så de ligger som et tredje spor i containeren. De to øvrige vil være videosporet og lydsporet.
Alle tre spor kan udtrækkes og redigeres separat efter behov og derefter genindsættes i containeren. Dette kan gøres med programmer, som understøtter dette uden at omkode videosporet, f.eks. Xmedia Recode eller Shutter Encoder, som begge er gratis og ganske sikre at benytte. Handbrake kan ikke gøre dette uden at omkode videoen, hvilket vil være en dårlig idé.
Avatar billede 1Dorte Guru
03. marts 2022 - 14:38 #3
Tak for jeres svar.