Avatar billede zuschlag Juniormester
22. februar 2022 - 12:28 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Compact and repair

Hej
Efter automatiske windows10 opdateringer i sidste uge har jeg fået problemer med komprimer og reparer funktionen i access.
Det der sker er, at når jeg vil komprimere en database, først får at vide at filen er beskadiget (også selvom filen rent faktisk er åben og velfungerende) og prøver jeg igen får jeg fejlen at filen allerede er i brug og ikke kan bruges. Det sker alt sammen uanset hvorfra jeg prøver at komprimere - også fra comandopromt., og det gælder gælder alle databaser der prøves.
Det gælder både på en bærbar som kører access 2007 og access2016 og på en stationær som kører access2003 (ti hi)
På den bærbare kan jeg gå tilbage til et gendannelsespunkt før den 16 februar, og så er problemet væk.
Det er klart uacceptabelt ikke at kunne komprimere en database efter kortere eller længere tids brug, både med data og programering i vba.

Er der mon andre der oplever noget lignende
Mvh Anders Z
Avatar billede Gustav Ekspert
22. februar 2022 - 12:45 #1
Jeg ser det ikke, hvis filen ligger lokalt.
Avatar billede zuschlag Juniormester
22. februar 2022 - 14:32 #2
Alle databasefiler ligger lokalt.
Ser du det på netværksdrev? - og har det i så fald været sådan længe?
VH Anders
Avatar billede Gustav Ekspert
22. februar 2022 - 15:05 #3
Det var sjældent, men det skete, og det var nok til, at jeg stoppede med det.
Kan ikke huske, hvornår det startede. Måske fra Windows Vista/7.
Avatar billede zuschlag Juniormester
22. februar 2022 - 15:41 #4
Ja - kan se på google, at forskellige ting har drillet, når database deles på netværk
men som skrevet forgår alt mit helt lokalt, og jeg har ikke ændret på nogle tilladelser i min brugerprofil
Det er lidt øv
VH Anders
Avatar billede Gustav Ekspert
22. februar 2022 - 15:57 #5
Der har været megen ballade de sidste par måneder med sikkerhedstiltag i Windows, der har forstyrret Access, endda med out-of-band opdateringer fra begge lejre.
Måske det stabiliserer med februar-opdateringerne den 10.
Avatar billede zuschlag Juniormester
22. februar 2022 - 16:15 #6
Jeg håber du mener 10 marts, for problemet er opstået efter 10 februar :-(
Avatar billede Gustav Ekspert
22. februar 2022 - 16:44 #7
Jo, det er marts, og det skulle være den 9.
Avatar billede zuschlag Juniormester
22. februar 2022 - 17:11 #8
Godt så slapper jeg af ca 14 dage, derfor er der points til dig :-)
Mvh Anders
Avatar billede Gustav Ekspert
22. februar 2022 - 17:23 #9
Vi krydser fingre.
Avatar billede zuschlag Juniormester
23. februar 2022 - 08:27 #10
Hej igen
Selvom spørgsmålet er lukket, interesserer det mig dog, om der slet ikke blandt alle Jer dygtige access-folk, der følger denne gruppe, er bare én, der oplever det samme fænomen. Jeg tror da bestemt, at problemet hidrører fra windows10 (selvom det er i access, symptomerne ses), og det styresystem er jo meget udbredt.
Mvh Anders
Avatar billede Gustav Ekspert
23. februar 2022 - 09:33 #11
Jeg har ikke hørt om noget i denne retning.

En alternativ metode kan være at åbne en ny database og så importere alle objekter fra den, du vil have komprimeret.
Avatar billede zuschlag Juniormester
23. februar 2022 - 15:47 #12
Foreløbig klarer jeg den ved at kopiere database til bærbar, som ikke pt har netforbindelse, og som derfor ikke er opdateret med windows10 update fra 10 februar og senere. På den maskine findes problemet som skrevet tidligere ikke.
Hvis jeg er den eneste i verden med dette problem, har jeg måske ikke den store grund til at være optimist mht en opdatering 9 marts, som skal eliminere problemet :-(
vh Anders
Avatar billede zuschlag Juniormester
09. marts 2022 - 20:30 #13
Hej igen
Efter dagens opdatering til windows10 kunne man have håbet...men desværre
Der er ingen ændringer i problemet efter opdatering.
Er der mon en behjertet sjæl, der kunne have lyst til at prøve at lave en "compact and repair" på en .MDB database i et windows10 miljø. Det er ikke afgørende (tror jeg) hvilken version af office (access) der anvendes. Jeg oplever problemet i både access2003, 2007 og 2016.
Jeg har desværre ikke pt mulighed for at teste om jeg kan compacte en accdb-type.
Venlig hilsen
Anders
Avatar billede Gustav Ekspert
09. marts 2022 - 21:47 #14
Fungerer fint med Access 365.
Jeg har ingen af de versioner, du nævner, kørende.
Avatar billede zuschlag Juniormester
11. marts 2022 - 13:23 #15
Hej igen
Tak for respons Gustav.
Ærgerligt nok, at der ikke er nogen med "lavere" access der har haft lejlighed til at afprøve fænomenet.
Jeg har indtryk af, at det er lettere at få Præsident Biden i telefonen end Microsoft, men er der nogen der har et support telefonnr ved hånden til Microsoft? Jeg synes kun jeg kan finde mail, og det har jeg prøvet, dog uden at få svar (selvfølgelig)
Venlig hilsen
Anders
Avatar billede zuschlag Juniormester
22. marts 2022 - 22:11 #16
Hej derude
Mit problem viser sig at skyldes Mcafee antivirus programmet
Mcafee arbejder vist på en løsning, men det hjalp at sætte msaccess.exe ind som en fil der ikke skal real-time scannes.
https://www.devhut.net/cannot-compact-and-repair-access-database-file-already-in-use/
Venlig hilsen
Anders