Avatar billede CHC Forsker
23. februar 2022 - 12:37 Der er 26 kommentarer

Æ, Ø, Å bliver mellemrum ved kopi fra PDF til andet program (Mac)

Hej

Når jeg kopierer tekst fra et PDF-dokument til f.eks. word og excel, så blive Æ, Ø, Å til mellemrum (Mac).

Er der nogle god bud på en løsning?

Vh CHC
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
23. februar 2022 - 13:08 #1
Har du prøvet at paste, teksten som plain tekst??
DVS. istedet for ctrl+v så prøv ctrl+shift+v
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2022 - 20:00 #2
Har du prøvet konverter fra værktøjet og kan findes på Filer, nedenunder 'Gem som' er der konverter.

https://youtu.be/mpBTYnuMU_c
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2022 - 20:00 #3
Hopper af tråden.
Avatar billede CHC Forsker
25. februar 2022 - 14:30 #4
Hej a3-seo.dk og Jørgen B.

Tak begge to for jeres svar.

#1 Det virker desværre ikke, at kopiere det på den måde.

#2 Jeg har selv prøvet løsningen med at konvertere, men den er desværre noget besværlig, så jeg havde håbet på en lettere løsning.

Andre gode bud?

Vh CHC
Avatar billede falster Ekspert
25. februar 2022 - 14:45 #5
Er ikke mac-bruger, men er det muligt at få filen at se?
Avatar billede CHC Forsker
25. februar 2022 - 15:14 #6
Hej falster

Det er desværre ikke kun en fil (gid det var :-) ), men alle filer, hvor æ, ø og å bare kommer med som "mellemrum".

Vh CHC
Avatar billede falster Ekspert
25. februar 2022 - 15:19 #7
OK. Er de alle fremstillet med samme program?

(Se Egenskaber -> PDF-producent:).
Avatar billede falster Ekspert
25. februar 2022 - 15:39 #8
Hvilke skrifttyper, der er anvendt, har sandsynligvis noget at gøre med dit problem.

Se også i Egenskaber, hvilke der bruges.

Hvis der optræder nogle skrifttyper, som du ikke umiddelbart genkender som unicode fonts, kan det være problemet.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
26. februar 2022 - 13:51 #9
Giv et eksempel på filen???
Avatar billede CHC Forsker
28. februar 2022 - 08:16 #10
Hej alle.

Det er samtlige pdf-filer, hvor jeg har problemet.

Jeg har lige oprettet et word-dokument, (hvor jeg skrev =rand(5,5) for at få en vilkårlig tekst) og dette har jeg gemt af tre omgange med Arial, Verdana og Times new roman, men samme problem med dem alle.

En af filerne ligger her:
https://www.dropbox.com/sh/qsfylmh5ni6gia2/AADYH4UIfxJn4byAMpvWpk0Ma?dl=0

VH CHC
Avatar billede Mettevm Praktikant
28. februar 2022 - 09:44 #11
Jeg oplever samme problem, og har simpelthen ikke kunne finde ud af hvorfor det sker.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
28. februar 2022 - 10:31 #12
Kunne du sende en fil, du ikke har "pillet i"!
Den du har linket til i Dropbox, er "Underlig" ...
Avatar billede falster Ekspert
28. februar 2022 - 11:05 #13
Jeg kan ikke genskabe/genkende problemet på en Win10-pc. Herunder copy/pasted direkte:

Video er en kraftfuld metode til at understrege dine ideer. Når du klikker på Onlinevideo, kan du
indsætte integreringskoden for den video, du vil tilføje. Du kan også skrive et nøgleord, hvis du vil
søge online efter en video, der passer bedst til dit dokument I Word finder du design med
osv.
Avatar billede Mettevm Praktikant
28. februar 2022 - 11:20 #14
P  det yderste niveau, v rkt jsniveauet, bliver en r kke af de v rkt jer
eller artefakter  ndret, som vi benytter os af. M ske forsvinder gode,
velafpr vede v rkt jer fra os, og nye, ukendte kommer til. M ske bliver
slidte v rkt jer opgraderet til funklende nye, som for eksempel n r vi f r
en ny computer p  arbejdet.

Sådan ser en tekst ud som er copy/pasted en PDF og direkte ind i alle andre dokumenter. Problemet er på en MAC. Og det er KUN fra en PDF.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
28. februar 2022 - 13:18 #15
Hvis jeg husker ret, så er der i Acrobat et værktøj/Tools i øverste højre hjørne. Der kan du vælge tekst genkendelse i dokumentet, eller flere dokumenter. Der er nok det du skal starte med, før copy/paste ;-)
Avatar billede falster Ekspert
28. februar 2022 - 14:27 #16
Jeg tror, at det måske er et "mac-problem".

På en Win 10 pc har jeg prøvet med Acrobat, Microsoft Edge, Foxit PDF Reader, LibreOffice m.fl. og alle viser og kopierer æ, ø og å fra filen "Video er en kraftfuld metode til at understrege dine ideer.pdf" produceret med "macOS Version 12.2.1 (Build 21D62) Quartz PDFContext".

Lad os håbe, at der er en mac-kyndig, der byder ind.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2022 - 19:50 #17
Ja, jeg kan ikke genproducere problemet fra Dropbox tekst kopiering fra Windows OS.

Så er det Mac indstilling vi skal sætte mere fokus på.

Om det så er Adobe opdatering/Mac opdatering, eller om det er Mac indstillinger der skal undersøges yderligere.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2022 - 20:05 #18
Det kunne lyde som 'UNICODE' som mangles på Mac.

Kig her eksempel: https://youtu.be/ShOJYrZaMJU
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2022 - 20:33 #19
Har du kigge på dit Tastatur sprog indstillinger?
Avatar billede Mettevm Praktikant
01. marts 2022 - 08:52 #21
Jeg har nu prøvet at slå UNICODE til, det har ingen effekt på æ ø å - de mangler stadig ved kopierer i PDF. Så nu har jeg både dansk og UNICODE slået til på mit tastetur. Og jeg har ledt efter tekst genkendelse i dokumentet i Acrobat, som en også forslog, men den kan jeg desværre ikke finde og den kommer heller ikke frem når jeg søger i Acrobat.

Det er uden tvivl et problem på MAC, da min veninde med en Windows computer ikke oplever problemstillingen.

Til ham der startede tråden op - undskyld at jeg bare hopper ind og overtager den. Det var bestemt ikke meningen 🙈

Indtil videre mange tak for alle jeres ideer til en mulig løsning - tak :)
Avatar billede CHC Forsker
01. marts 2022 - 16:09 #22
Hej alle

Tusind tak for jeres indsats.

Det har desværre ikke løst udfordringen (som er voldsomt irriterende 😉 ).

Jeg har kørt tekstgenkendelse på flere pdf-filer (hvilket jeg bruger meget i forvejen), uden at det har en effekt.

Jeg har prøvet at vælge unicode under tastatur-indstillinger, uden held.

Når jeg eksporterer til word, så fungerer det fint, men det er noget af en omvej, da jeg ofte har brug for at kopiere fra pdf-filer.

Mettevm, det er helt fint, håber bare vi finder en brugbar løsning, da jeg bruger det meget.
Avatar billede Mettevm Praktikant
01. marts 2022 - 16:38 #23
Jeg har talt med Applesupport, som ikke kender til problemet, men hurtigt kunne konstaterer at det er Adobe som har en udfordring. De anbefaler at bruge Billedefremviseren i stedet for, da man sagtens kan kopiere æ ø å der.
Avatar billede falster Ekspert
01. marts 2022 - 19:53 #24
I mac-brugere :-) kunne måske også prøve at anvende Safari til visning af pdf'er og se om det var muligt derfra.
Avatar billede Mettevm Praktikant
01. marts 2022 - 21:22 #25
Det virker desværre heller ikke.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
02. marts 2022 - 06:13 #26
Dette hjælper nok ikke meget for Mac folket.
Men kopierer jeg din tekst i eksemplet, paster det i notepad, samt gemmer det med UTF-8.
Er alt tekst intakt.
Noget lignende må kunne gøres på en Mac ...

____________________________________

Video er en kraftfuld metode til at understrege dine ideer.
Når du klikker på Onlinevideo, kan du indsætte integreringskoden for den video, du vil tilføje. Du kan også skrive et nøgleord, hvis du vil søge online efter en video, der passer bedst til dit dokument I Word finder du design med sidehoveder, sidefødder, følgebreve og tekstfelter, der passer til hinanden, så dine dokumenter kan
se professionelle ud. Du kan f.eks. tilføje matchende forside, overskrift eller margentekst.
Klik på Indsæt for at vælge mellem elementerne i de forskellige gallerier. Temaer og typografier hjælper også med til at holde dokumentet koordineret. Når du klikker på Design og vælger et nyt
tema, ændres billeder, diagrammer og SmartArt-grafik, så de passer til dit nye tema. Når du anvender typografier, ændres dine overskrifter til at matche det nye tema. Spar tid i Word med nye knapper, der vises, når du har brug for dem.
Hvis du vil ændre den måde, som et billede passer i dokumentet, skal du klikke på det, hvorefter der vises en knap med layoutindstillinger ud for det. Hvis du vil indsætte en række eller spalte i en tabel, kan du klikke på det sted, hvor du vil indsætte rækken eller spalten og klikke på plustegnet.
Også læsning er lettere i den nye læsevisning. Du kan skjule dele af dokumentet og fokusere på den ønskede tekst. Hvis du vil stoppe med at læse, før du når slutningen, husker Word, hvor du forlod det - selv på en anden enhed.