Avatar billede larsjul Novice
28. februar 2022 - 23:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

generer direkte link til outlook email (web) fra email id

Hej - håber nogen har en ide om hvordan man smartes omformer et email id til et link der virker.

Jeg har linket en mappe til outlook ved at indlæse med power query og har dermed email id i min tabel. email id ser omtrent således ud:

AAMkAGZkZWEzZWZlLWRiYWEtNGFlNi1iMjJkLTcwNzY0NDQxYTliNQBGAAAAAAAKZ/6onGjxQraA0UzMzQYJBwB60NnFXqj9SoDCP1Baz+9+AAHhBReRAAB60NnFXqj9SoDCP1Baz+9+AAHi0HqjAAA=

For at generer et link der direkte åbner pågældende email i en browser skal jeg pakke id ind i følgende hvor [messageID] er det jeg har ovenfor:
https://outlook.office365.com/owa/?ItemID=[messageID]&exvsurl=1&viewmodel=ReadMessageItem

problemet er at jeg skal have oversat nogle tegn så fx "/" bliver til %2F, et "+" bliver til "%2B" og nogle gange et "?" som jeg ikke kan gennemskue hvad bliver til...

Linket der virker ser eksempelvis således ud:
https://outlook.office365.com/owa/?ItemID=AAMkAGZkZWEzZWZlLWRiYWEtNGFlNi1iMjJkLTcwNzY0NDQxYTliNQBGAAAAAAAKZ%2F6onGjxQraA0UzMzQYJBwB60NnFXqj9SoDCP1Baz%2B9%2BAAHhBReRAAB60NnFXqj9SoDCP1Baz%2B9%2BAAHi0HqjAAA%3D&exvsurl=1&viewmodel=ReadMessageItem

Det vil være fedt at kunne gøre med en formel - da det så er muligt at lave alt muligt godt direkte fra excel og responderer på emails herfra.

Beklager det noget lange spørgsmål!

Kort sagt: Hvordan oversætter jeg de tegn i en formel og hvordan gør man med "?".

Håber nogen kan hjælpe.

Bh Lars Jul
Avatar billede larsjul Novice
28. februar 2022 - 23:52 #1
(uddybet - det er jo nødvendigt at den dynamisk oversætter da det er forskelligt hvor /+? er placeret i det id...)
Avatar billede larsjul Novice
01. marts 2022 - 00:07 #2
="https://outlook.office365.com/owa/?ItemID="&UDSKIFT((UDSKIFT(UDSKIFT(W18;"/";"%2F");"+";"%2B"));"=";"%3D")&W9

Selvfølgelig finder man løsningen direkte efter man spørger.. beklager!!
Avatar billede larsjul Novice
01. marts 2022 - 00:08 #4
="https://outlook.office365.com/owa/?ItemID="&UDSKIFT((UDSKIFT(UDSKIFT(W18;"/";"%2F");"+";"%2B"));"=";"%3D")&"&exvsurl=1&viewmodel=ReadMessageItem"