Avatar billede Morten Professor
01. marts 2022 - 17:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

If colume exist then stop make colume or database if exist

Hej

Jeg vil høre hvordan får jeg min oprettelse af database til ikke at forsøge at gøre det igen, kun hvis der er en ny col

Det er i php, if i kender en godt eksempel til det vil jeg være meget taknemlig

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2022 - 17:40 #1
Hvilken database? MySQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2022 - 17:43 #2
SELECT * FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS

vil vise hvilke tabeller og kolonner du har.
Avatar billede Morten Professor
01. marts 2022 - 18:00 #3
Doh undskyld mysql database er jo ikke lige til at vide.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2022 - 19:07 #4
Der er vel to mulige tilgange til problemet:

1) Lav ALTER TABLE ADD COLUMN og hvis fejl fordi den allerede er der så ignorerer det.

2) Brug SELECT fra #2 of test om der skal udføres en ALTER TABLE ADD COLUMN
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2022 - 19:08 #5
Der er også MySQL specifikke kommandoer men da MySQL også understøtter standard INFORMATION_SCHEMA så vil jeg anbefale denne.
Avatar billede Morten Professor
01. marts 2022 - 19:39 #6
Tak Arne
Tak for hjælpen ;)

Hav en rigtig god aften
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2022 - 02:50 #7
Hvis man arbejder en del med databaser - programmatisk ikke med et GUI tool, så er det godt at kende INFORMATION_SCHEMA.

SELECT TABLE_SCHEMA,TABLE_NAME,TABLE_TYPE
FROM INFORMATION_SCHEMA.TABLES;

SELECT TABLE_SCHEMA,TABLE_NAME,COLUMN_NAME,DATA_TYPE,CHARACTER_MAXIMUM_LENGTH,NUMERIC_PRECISION,NUMERIC_SCALE
FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS WHERE TABLE_NAME='whatever';

viser rigtigt meget omkring databasen.